Moszkva megérdemli a tiszteletet!
Az Európai Uniós és Oroszország közötti kapcsolatok javítására vonatkozó ötleteket nemrég közöltek a Robert Schuman Alapítvány részére. Tényleg baj van? Tényleg nagy?
2009. március 23. hétfő 07:39 - Kőrösi Viktor Dávid
A tanulmány szerint Oroszország világosan részesíti előnyben a tagállamok kormányzatait az Európai Unió brüsszeli intézményrendszere helyett, valamit hozzátette, hogy Brüsszelből hiányzik a magabiztosság.
Ez újabb példázata annak, hogy mennyire nehézkes az egyöntetű döntések meghozatala az Unión belül. Arkady Moshes, a tanulmány szerzője szerint Grúzia esetében sikerült kompromisszumot elérni, amelynek következtében az orosz csapatok kivonultak Grúziából, azonban utána visszatértek az EU-Oroszország kapcsolatok „a szokásos kerékvágásba”.
Pikáns
Mindent lehet?
Moshes az orosz-grúz konfliktust olyan példaként hozza fel, amely azt bizonyítja, hogy az Unióból hiányzik a magabiztosság, ha Moszkvával kell szembeszegülnie. Bár az EU kompromisszumot ért el Oroszországgal, amely biztosította, hogy az orosz csapatok kivonuljanak Grúzia területéről, az elemző csalódásának adott hangot, amiért az EU Moszkvával szemben kialakított kapcsolatai az inváziót követően „visszatértek a szokásos kerékvágásba”.
Moshes attól tart, hogy Moszkva mindebből azt a következtetést vonta le, hogy „kivételes jogokat élvez a poszt-szovjet térségben”.
Forrás: euractiv.hu
A Grúzia elleni támadás témája különösen pikáns Európa számára. Egyfelől azért, mert a nemzeti önrendelkezés kérdése – amely egyébként a nemzetközi jog által folyamatosan előtérbe helyezett kérdés a második világháború óta – nincs tisztázva. Tagállami érdekeknek megfelelően dőlnek el kérdések, ezzel elég gyakran nagyon kellemetlen helyzetbe hozva a brüsszeli uniós „kormányzatot”. Oroszország „segítségével” függetlenedett Abházia és Dél-Oszétia orosz lakossága tehát maga mögött hagyta a grúz kormányzatot, az Európai Unió heves ellenzése közepette. Nem sokkal Grúzia elleni támadást megelőzően Koszovó tudott különválni Szerbiától, amelynek elismerését az Unió kánonja a tagállamokra bízta – e mögött pedig inkább egy látens „igen” húzódott.
A pikantériát pedig az adja, hogy a nemzeti kisebbségek önredelkezése Magyarország szempontjából is nagyon lényeges kérdés. Ezért is van az, hogy sem Pozsony, sem
Bukarest nem hajlandó elismerni azt, amit Magyarország igen: Koszovó függetlenségét.
Egyiknek lehet, a másiknak nem?
Magyarán szólva a nemzeti önrendelkezés (függetlenség) elfogadott volt a koszovói albánok esetében, míg Dél-Oszétia esetében nem. Mindezek után bárki láthatta, hogy az Európai Unióban túl sok az érdekellentét ahhoz, hogy hatékony közös külpolitikát lehessen folytatni, s egységesen, valamint konzekvensen fellépve válaszolni a kihívásokra.
Mindez – Oroszország szempontjából is – a tagállami kapcsolatok felé hajtja a vizet, hiszen 1-1 állammal megegyezve gyorsabb, hatékonyabb kapcsolatok alakíthatóak ki, nem is beszélve annak jobb megbízhatóságáról.
„Moszkva megérdemli a tiszteletet"
„A két blokk közti partnerség lelkületének megőrzése érdekében „tudatni kell Oroszországgal, hogy [az EU úgy véli, Moszkva]
megérdemli a tiszteletet”, illetve értésére kell adni, hogy komolyan veszik, mondja
Arkady Moshes. Mindebben az a nehézség, hogy az európai uniós és az orosz érdekek igen gyakran mást szolgálnak. Ukrajna esete különösen lényeges ebből a szempontból, mert nem csak tranzitország, már mai az Oroszországból Európába irányuló gázszállítást jelenti, de jelenleg éppen egy nyugat- és egy keletorientált politikai erő küzd egymással, nem csak Ukrajnát, de Európa nyersanyagellátását is fenyegetve.
Az Európai Uniónak ebben a helyzetben két választása van (mivel az EU van kiszolgáltatva az orosz gáznak, ezért nyilván nem az oroszok vannak nehezebb helyzetben): egyik, hogy
Oroszország (vélt vagy valós) érdekszférájába eleve nem is akar belefolyni, másik pedig, hogy vállalja a konfliktushelyzeteket is. A kérdés persze valójában el van döntve, hiszen a szomszédsági kapcsolatok minősége mind tagállami szintről, mint eleve brüsszeli szintről kaphat közösségi hangot (tagállamiról közösségi szintre kerülhet például a kárpátaljai magyarság kérdése).
Átalakuló kép, de...
A tanulmány megjegyzi, hogy a korábbi kép Oroszországról átalakult: a diktatúrából kiemelkedő, demokratizálódó állam képe megfordult. Azt azonban érdemes hozzátenni – és ezt a szerző nem teszi meg –, hogy az antidemokratikus kép leginkább az európai politikai vezetésekben dominál, különösen Mihail Hodorkovszkij lesittelése óta. A társadalomban egyre többet lehet hallani arról, hogy a fékevesztett globalizáció a hibás a munkahelyek elvesztéséért, ezért azoknak van igaza, akik féket tesznek a világgazdasági folyamatokra.
Összegzésként elmondható: ahhoz tehát, hogy mindkét fél a megfelelő módon tudjon viszonyulni a másikhoz, pozitív módon kell viszonyulni: elismerni Oroszország világpolitikai helyzetét – erre a tanulmány szerzője is utal. Lehet persze az ügyből mást is tanulni: különböző államok által különböző kérdésekre adott (külföldi) társadalmi reakciókat figyelve a tagállami politikai elitek, így az Európai Unió vezetése is közelebb kerülhet azon kérdés megválaszolásához, hogy hogyan lehet közelebb vinni az EU-t a közemberhez.