Belerokkanunk a kompromisszumképtelen elitbe
Erőltetni lehet azt, ami nem megy, csak felesleges. Sokunk gondolata ez a neoliberális gazdaságpolitikával kapcsolatban is. Tényleg a szemünk láttára ment és megy tönkre az ország?
2009. április 14. kedd 07:59 - Kőrösi Viktor Dávid
A kérdésre válaszolva: úgy tűnik. Az előrehozott választások ügye nem csupán morális kérdés. Nem csak arról szól, hogy egy elhasznált, hitelét vesztett elit bebizonyítsa, hogy ő valójában nem annyira elhasznált és nem vesztett annyi hitelt. Arról is szó van, hogy az előrehozott választásokkal a társadalmi akarat döntené el, hogy szükséges-e vezető pozícióban tartani azokat a politikusokat, akik az elmúlt hónapokban látványosan összeomlott gazdasági rend magyarországi helytartói. A neoliberalizmus ugyanis megbukott, gazdasági értelemben legalábbis mindenképpen. Akkor miért kell erőltetni?
Felesleges és káros. Főleg azért, mert a magyar foglalkoztatottság elsöprő többségét jelentő kis- és középvállalkozások száma az elmúlt időszakban rohamosan csökken, a vállalatok dőlnek össze, emberek az utcára kerülnek, a társadalom nagy részében ebből kifolyólag irtózatos a feszültség. Nem csak arról van szó, hogy a leendő miniszterelnök programjában jelentős szerepek kell kapnia az eddig szent tehénnek számító piaci szereplők (legelsősorban a multinacionális cégek, szuper-, hipermarketek, külföldi bankok itteni fiókjai) hozzájárulásának.
Arról is szó van, hogy mindemellett továbbra is ki kell tartani a magyar kis- és középvállalkozások támogatásánál, és nem hagyni őket Erdélybe települni, mint amit sokan tesznek az elmúlt időszakban. (A félreértés elkerülése végett: az elcsatolt nemzetrészeken való vállalkozások indítása igazán üdvös, s nem lehet elég pénzzel támogatni. Mindez azonban csak akkor jó, ha a vállalat központja Magyarországon marad, és a budapesti kincstárba fizeti az adókat, járulékokat.)
Az állam feladata nem az éjjeliőrködés
A fő tanulság
A neoliberális elveken alapuló globalizáció már eddig is mind gazdasági, mind társadalmi téren hatalmas, hosszú távon fenntarthatatlan egyensúlytalanságokhoz vezetett. Hosszabb távon ugyanis nem lehet úgy eladni, hogy ne teremtsünk vásárló erőt. Nem lehet olcsó bérű országokban termeltetni, ezáltal a termelést a magasabb bérű országokból kiszivattyúzni, majd a magasabb bérű országokban a visszaesett vásárlóerő ellenére magas áron értékesíteni. A globalizáció folyamatának egyik fő tanulsága, hogy az extraprofitok visszaforgatása a keresletbővítésre nem történt meg, hanem zömében monopolhelyzetű szolgáltatások tőkekoncentrációjához vezetett.
Forrás: www.pmkik.hu
Ehhez persze az államnak lépnie kellene. Egy olyan államnak, amely nem egy bukott gazdaságpolitikai filozófiát erőltet, hanem képes a megújulásra, az új körülményekhez való alkalmazkodásra. A Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara honlapján a szervezet elnöke, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke, Dr. Vereczkey Zoltán által jegyzett cikk („A szemünk láttára ment és megy tönkre az ország?”) a következőkben jelöli meg az állami gazdaságpolitika problémáit:
- a külkereskedelem és tőkeáramlás rövid idő alatt történő liberalizálása a rendszerváltás előtti és utáni időben, a hazai vállalkozások megfelelő védelme nélkül;
- a külföldi vállalatokat preferáló privatizáció, amely jelentősen hozzájárult a hazai ipar összeomlásához, a hazai és külföldi piacok elvesztéséhez;
- a teljes hazai biztosítási és bankrendszer külföldi kézbe adása, amely alapvetően megdrágította a hazai vállalatok finanszírozását és jelentős mértékű jövedelem-kivonáshoz vezetett;
- felelőtlen költekezés a 2002-2006 közötti időszakban, ami részben jelentősen növelte az ország adósságát, részben aláásta a magyar gazdaságpolitika hitelét;
- a lakosság külföldi fizetőeszközben való eladósodásának lehetővé tétele, ami növelte az ország külső eladósodását, rontotta a fizetési mérleget, és kiszolgáltatottá tette a hitelfelvevőket egy jelentősebb forintleértékelődés esetén;
- a magyar gazdaság érdekeinek jelentős csorbulása az európai uniós csatlakozási szerződésekben.
Alternatív megoldási javaslat
A felsorolás szakít az eddig mainstreamnek számító dogmákkal, teszi mindezt úgy, hogy az általános tapasztalat szerint az „utca emberétől”, vidéki városok vállalkozóitól is igen könnyen lehet hasonlókat hallani.
Vereczkey Zoltán szerint a következő intézkedéseket kellene meghozni:
- az európai uniós csatlakozási szerződések felülvizsgálata annak érdekében, hogy Magyarország erőforrásait jobban tudja hasznosítani (például mezőgazdaság, környezetvédelem, vízgazdálkodás, feldolgozóipar);
- a magyar államadósság átütemezése azon indok alapján, hogy mindazok, akik a magyar gazdaság értékeinek kiszivattyúzásában részt vettek, önmérsékletet tanúsítsanak, s ezáltal részt vegyenek a gazdaság talpra állításában;
- PPP-leltár és PPP-moratórium a speciális PPP-törvény megalkotásához;
- patrióta gazdaságpolitika megalkotása, amely hatékonyan támogatja a hazai vállalatokat, a munkahelyteremtést, exporttermelést a hazai innovációt és kutatásfejlesztést;
- új kereskedelmi piacok megszerzése;
- hazai tulajdonú pénzintézetek létrehozása;
- igazságos többkulcsos személyi jövedelemadó rendszer, amelyben aki többet keres, nagyobb mértékben járul hozzá a közterhek viseléséhez;
- hatékony vidékfejlesztés;
- állami kiadáscsökkentés;
- jogkövetésre sarkalló adózási mértékek megállapítása (adó csökkentés);
- a korrupció és a feketegazdaság visszaszorítása;
- a nagy elosztó rendszerek megújítása, a segély helyett munkát alapelv alkalmazásával;
- a határon túli magyarsággal való gazdasági kapcsolatok fejlesztése.
A hazai közállapotokra jellemző, hogy a kérdés nem az, hogy mikor vitázunk a fenti – nyilvánvalóan szájíz szerint kritizálható – pontokról, hanem az, hogy egyáltalán fogunk-e, tudunk-e alternatívákról beszélni. Addig, ameddig a politikai oldalak, és a gazdasági szereplők pártos elfogultságtól vezérelve a párbeszédet is megtagadják a másikkal, addig valóban a saját szemünk előtt megy tönkre az ország.