Csábító orosz ajánlat a németeknek
A csődközelbe jutott amerikai General Motors autógyár kénytelen eladni az Opelt. A vevők köre egyre bővül: eddig úgy volt, hogy csak a FIAT érdeklődik, most azonban bejelentkezett az orosz GAZ is. A németek az oroszokat akarják.
2009. május 6. szerda 12:49 - Kesjár Norbert
A General Motors vezetésének május végéig kell egy szanálási programot kidolgoznia, aminek alapján döntenek arról, hogy a cég kap-e még állami hitelt vagy nem. Eddig 13,4 milliárd dollárt kapott az amerikai adófizetők pénzéből, és még mindig nem tudni mi lesz a jövő, aminél egyre inkább számításba kell venni egy csődöt is. Az elsődleges terv az, hogy a csődvédelem esetleges bejelentése után eladnák a vállalat egyes részeit. A vállalat menedzsmentje ezért már most megkezdte az egyes márkák értékesítéséről szóló tárgyalásokat a potenciális vevőkkel.
A FIAT tervei
Elfogynak az autógyárak
Sergio Marchionne abból indul ki, hogy 2010 végén már csak hat nagy autógyártó konszern marad talpon. Az életben maradáshoz ugyanis éves szinten 5,5-6 millió járművet kell előállítani, a tavaly 2,2 millió autót gyártó torinói konszern erre csak a Chrysler és az Opel segítségével lehet képes.
Forrás: focusonline.com
Miután kiderült, hogy a General Motorsnak mindenképpen túl kell adnia az általa éppen 80 éve birtokolt Opelen, egyre-másra láttak napvilágot különböző találgatások arra vonatkozólag, hogy ki lehet az új tulajdonos. Először felmerült, hogy esetleg a német állam venné át a bajba jutott autógyártót, de ezt személyesen
Angela Merkel kancellár cáfolta meg.
Ezután került képbe az olasz FIAT, amely hatalmas tervet készített. Eszerint Európa második legnagyobb, s a világ egyik meghatározó autóipari konszernjét akarják létrehozni azzal, hogy előbb megszerzik az Opelt, majd utána a Chryslert is.
Sergio Marchionne, a FIAT vezetője ezért a napokban Berlinbe látogatott, ahol ismertette a konkrét elképzeléseit Karl Theodor zu Guttenberg gazdasági és Frank-Walter Steinmeier (SPD) külügyminiszterrel, valamint Klaus Franzcal, az Opel üzemi tanácsának elnökével.
A tervek szerint az Opel három németországi autógyártó üzemét (amelyek Bochumban, Eisenachban és Rüsselsheimben vannak), valamint a rüsselsheimi vállalati központot a FIAT megtartaná. Viszont a kaiserslauterni motor- és alkatrészgyártó telephelyet – amely 3500 embernek ad munkát – leépítenék, s elkerülhetetlen egy-két európai gyár bezárása is.
A FIAT körülbelül 7 milliárd euróért venné meg az Opelt, illetve jelentős összegeket remélnek még Németországtól, illetve az Opel által érintett más európai országoktól is állami kezességvállalások és hitelgaranciák formájában. (A FIAT-nak ugyanis 6,6 milliárd eurós saját adóssága van, így az állami hozzájárulások mindenképpen szükségesek lennének a tranzakcióhoz.)
A német gazdasági miniszter, zu Guttenberg „érdekes elképzelésnek” nevezte Marchionne tervét. A kemény feltételek miatt a németek tovább tárgyalnak a Magnával is. Ez a cég a kanadai-osztrák üzletember, Frank Stronach autóipari beszállító cége, amely orosz partnerekkel (a GAZ autógyárral, valamint a Szberbank pénzintézettel) összefogva eddig ötmilliárd eurót ajánlott az Opelért, de részletesebben még nem tért ki a tervére.
A tárgyalások mindenesetre elég vontatottan haladnak, ezért zu Guttenberg már azt is leszögezte, hogy a legrosszabbra, vagyis a General Motors csődjére, így a konszern, s vele együtt az Opel feldarabolására is fel kell készülni.
Jönnének az oroszok is
Ha a FIAT feltételeit véglegesen elvetnék a németek (illetve az amerikaiak), akkor megnyílhat az út a másik vevő előtt.
A kanadai Magna autóalkatrész-beszállító az orosz GAZ autógyárral és az utóbbi fő hitelezőjének számító orosz állami Szberbankkal együtt továbbra is élénk érdeklődést mutat az Opel meghatározó többségi része iránt. Az Opel 50,1 százalékát a GAZ, a Szerbank és a Magna úgy osztaná meg egymás között, hogy az utóbbi tulajdonába mindössze 19,1 százalék kerülne, így a tényleges irányítás az oroszoké lenne.
A konzorcium egyelőre mintegy ötmilliárd eurót ajánlott fel, ami csak a különféle szociális kifizetések és az adósságok átütemezésének költségei. Német illetékesek szerint ez elegendő, hiszen az Opel problémáinak megoldásához 5-7 milliárd euróra lenne szükség. Ezen kívül további 500 millió eurót kellene még az autógyártó feltőkésítésébe fektetni.
Ez az összeg azonban szakértők szerint nem áll a GAZ rendelkezésére. Az orosz vállalat jelenleg maga is rendkívül nehéz helyzetben van, adósságai meghaladják a 40 milliárd rubelt, s azoknak a törlesztésére nincs pénzük (beszédes tény, hogy a GAZ volt az első olyan orosz ipari cég, amelynek ügyét napirendre tűzte az Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes vezette „vállalatmentő” bizottság.)
A pénz tehát csak az orosz állami Szberbanktól jöhet. Azt pedig mindenki tudja, hogy az állami bankok hitelezéseit végső soron a Kreml hagyja jóvá, azaz: végső soron Putyin miniszterelnök és Medvegyev elnök fog dönteni.
A GAZ persze már a vételi szándékát sem jelezhette volna, ha nincs mögötte orosz kormányzati támogatás. Mindemellett azért nagyon furcsa a külföldi terjeszkedés, mert Putyin parlamenti beszámolójában még azt hangsúlyozta, hogy elsősorban a hazai autógyártást fogják támogatni.
Bár, ha jobban belegondolunk, ez a két szándék nem is ellentétes egymással, ehhez azonban a GAZ eddigi gyakorlatát kell ismernünk.
Az orosz autógyártó az utóbbi években igen sikertelen volt a személyautók terén, főleg azért, mert a már kifutott modellek összeszerelését igyekezett Oroszországba vinni. Az Opel esetében viszont több kategóriában is új, az európai piacon könnyen eladható és népszerű kocsikhoz jutna. A GAZ-nak ugyanis nincsenek autógyárai, ezért mindenképpen megtartaná a német gyárakat, s ezzel együtt pedig az oroszországi gyártó- és összeszerelő kapacitását is le tudná kötni, amellyel az orosz munkahelyek ezreit tudná megmenteni. Az orosz munkahelyek megtartása pedig legalább annyira érdeke a Kremlnek, mint az orosz autóipar felfuttatása.
A németek az oroszokat szeretnék
Az Opel körüli leépítések egyik nagy vesztese lehet a németországi Hessen tartomány. A tartományi miniszterelnök – ismerve a FIAT terveit – ezért azt szeretné, hogy az oroszok vegyék meg a céget. Ezzel összevág a német gazdasági miniszter, zu Guttenberg véleménye: ő is szívesebben látná az Opel stratégiai partnerének a kanadai-osztrák Magna autóalkatrész beszállító nagyvállalatot, mint a Fiatot.
A politikusok és az elemzők többsége osztja a két politikus véleményét, mivel attól tartanak, hogy a FIAT saját pozícióit szeretné megerősíteni az Opel megszerzésével, és nem kizárt, hogy a saját termelő kapacitása védelmében további németországi gyárakat zárna be. (Egyesek egyenesen azzal vádolták meg a FIAT-ot, hogy a német adófizetők pénzére fáj a foga, vagyis az Opel-friggyel az állami segítséghez szeretnek hozzáférni.)