2024. november 22. - Cecília

Csendben zajlik a Duna tönkretétele?

A közlekedési minisztérium tenderét kifogásolja a WWF Magyarország. Szerintük a tender teljesíthetetlen feltételekkel került kiírásra, és ez utat engedhet a Duna élővilágának tönkretételéhez.
2009. június 2. kedd 14:15 - Pénzes Dávid
A közlekedési minisztériumban tapasztalható súlyos problémákra hívja fel a figyelmet a WWF Magyarország. A világ vezető környezetvédelmi szervezete szerint a minisztérium olyan tendert írt ki a Duna közlekedésének fejlesztéséről, aminek célja a pénzek gyors lehívása, nem pedig a folyón való közlekedés környezetvédelemi szempontból is megfelelő közlekedési koncepciójának kidolgozása.

Az Európai Unió a Dunán való közlekedés fejlesztését kiemelten kezeli. Ám nem mindenáron. A tervekben szigorú környezetvédelmi szabályoknak kell megfelelni, hogy a támogatást az adott ország megkapja.



Volt már ilyen


Figeczky Gábor, a WWF Magyarország természetvédelmi igazgatója
"Magyarország nem teheti meg, hogy az Európai Unió előírásait megkerülve használjon fel brüsszeli támogatási forrásokat, márpedig a tenderben szereplő munkálatok egy éven belüli kivitelezése az EU irányelvek semmibevételét jelenti".
Először 2007-ben készült tanulmány hazánkban, mely a dunai hajózhatóság kérdését járta körül. Akkor ezt számtalan jogos kritika érte, mert fontos elemeket nem kellő alapossággal kezelt. Egy ilyen fontosságú kérdésben pedig a felületesség súlyos hiba.

Mielőtt bármibe is belekezdenénk, szembe kell nézni a várható ökológiai hatásokkal, melyek egy kotrással, bármiféle mederváltoztatással, vagy a megnövő hajóforgalom által kibocsátott káros anyagokkal negatív irányban befolyásolnák a mai életközösségeket.

A tanulmány nem foglalkozott a költség-haszon összefüggéssel sem, ami pedig éppen az alapját kell, hogy megadja az egész projekt értelmének. Ellenben a műszaki beavatkozásokat és az ezzel kapcsolatos fejlesztéseket alaposan körbejárta. Ez a fajta szűklátókörű szemlélet az Európai Unióban elfogadhatatlan.



Ez is hibás

A WWF most úgy véli, „a közlekedési tárca a hajóút megvalósításának felgyorsítása, valamint az EU források lehívásának záros határideje miatt írt ki tendert, amely szintén számos hibát tartalmaz”.

Az uniós előírások világosak. Ha bármilyen nagy léptékű beavatkozást szeretnénk – és arra uniós pénzekre is igényt tartunk – akkor stratégiai környezeti vizsgálatot kell készíteni, valamint meg kell vizsgálni, hogy a Duna, mint ökológiai és társadalmi szolgáltatásokat nyújtó érték – hogyan változna meg a fejlesztések miatt.

A közlekedési tárca azonban ezt az előírást időben nem tudja teljesíteni, a pénzek felhasználhatóságának záros lejárata miatt. Ezért olyan tendert írt ki, ami szerint egyetlen tervezési fázisban kell kidolgozni a lehetséges alternatívákat, valamint a tervezési és kivitelezési dokumentációkat. Mindezt másfél éven belül.

A WWF Magyarország szerint elfogadhatatlan, hogy egyetlen eljárás keretében folytassák le ezeket a munkákat, és az idő rövidségére hivatkozva pótolják be a korábbi tartalmi és eljárási hibákat tartalmazó tender hiányosságait.



Nincs rá idő


Figeczky Gábor
Az elnagyolt vizsgálatok arra utalnak, hogy ez egy olyan terv, ami elsősorban a fejlett hajóflottával rendelkező országok érdekeit szolgálja, ugyanakkor a káros hatások - mint az ivóvízbázis sérülése, a természeti értékek tönkretétele, az ökoturizmusban rejlő fejlesztési lehetőségek lehetetlenné tétele - Magyarországon realizálódnak”.
A környezetvédők úgy gondolják, hogy a tender ilyen ütemezés mellett értelmetlen. Mint mondják, ezzel nem csak az észérveket hagyja figyelmen kívül a tárca, hanem komolytalanná teszi a tenderkiírásban szereplő vizsgálatokat is.

Ennek legfőbb oka, hogy a kiírás szerint négy alapos és egymásra épülő vizsgálatot kell elvégezni a munka első részeként, ám ezek a vizsgálatok –ha valóban szakszerűen szeretnénk elvégezni – önmagukban is több éves munkát igénylő felmérések lennének.

A gyakorlatban ez a WWF szerint egyféleképpen lehet kivitelezhető: a hatósági engedélyek beszerzésének párhuzamosan kell zajlani ezekkel a - tender feltételei miatt csak hamarjában elkészített – vizsgálatokkal. Ez pedig hatalmas szakmai hiba volna, hiszen a különböző határozatok és engedélyek beszerzése éppen ezek alapján a vizsgálatok alapján kezdődhetne meg.

Ráadásul a tender egyértelműen kifejezi, hogy a hazai költségvetés 50 százalék önrészt biztosít a munkák kivitelezésére. Felmerül a kérdés, hogy mi alapján különít el Magyarország erre költségvetési forrást.

Nem mindenáron

A történethez hozzátartozik, hogy a környezetvédelmi szervezetek sokszor esnek át a ló túloldalára. Sokszor értelmetlenül ragaszkodnak elveikhez, melynek a hatására végül a társadalom egész jár rosszul. Ez esetben azonban a WWF nem a dunai közlekedés fejlesztésének a gátja, csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy ebbe csak környezettudatosan lehet belevágni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását