Csendben zajlik a Duna tönkretétele?
A közlekedési minisztérium tenderét kifogásolja a WWF Magyarország. Szerintük a tender teljesíthetetlen feltételekkel került kiírásra, és ez utat engedhet a Duna élővilágának tönkretételéhez.
2009. június 2. kedd 14:15 - Pénzes Dávid
A közlekedési minisztériumban tapasztalható súlyos problémákra hívja fel a figyelmet a WWF Magyarország. A világ vezető környezetvédelmi szervezete szerint a minisztérium olyan tendert írt ki a Duna közlekedésének fejlesztéséről, aminek célja a pénzek gyors lehívása, nem pedig a folyón való közlekedés környezetvédelemi szempontból is megfelelő közlekedési koncepciójának kidolgozása.
Az Európai Unió a Dunán való közlekedés fejlesztését kiemelten kezeli. Ám nem mindenáron. A tervekben szigorú környezetvédelmi szabályoknak kell megfelelni, hogy a támogatást az adott ország megkapja.
Volt már ilyen
Figeczky Gábor, a WWF Magyarország természetvédelmi igazgatója
"Magyarország nem teheti meg, hogy az Európai Unió előírásait megkerülve használjon fel brüsszeli támogatási forrásokat, márpedig a tenderben szereplő munkálatok egy éven belüli kivitelezése az EU irányelvek semmibevételét jelenti".
Először 2007-ben készült tanulmány hazánkban, mely a dunai hajózhatóság kérdését járta körül. Akkor ezt számtalan jogos kritika érte, mert fontos elemeket nem kellő alapossággal kezelt. Egy ilyen fontosságú kérdésben pedig a felületesség súlyos hiba.
Mielőtt bármibe is belekezdenénk, szembe kell nézni a várható ökológiai hatásokkal, melyek egy kotrással, bármiféle mederváltoztatással, vagy a megnövő hajóforgalom által kibocsátott káros anyagokkal negatív irányban befolyásolnák a mai életközösségeket.
A tanulmány nem foglalkozott a költség-haszon összefüggéssel sem, ami pedig éppen az alapját kell, hogy megadja az egész projekt értelmének. Ellenben a műszaki beavatkozásokat és az ezzel kapcsolatos fejlesztéseket alaposan körbejárta. Ez a fajta szűklátókörű szemlélet az Európai Unióban elfogadhatatlan.
Ez is hibás
A WWF most úgy véli, „a közlekedési tárca a hajóút megvalósításának felgyorsítása, valamint az EU források lehívásának záros határideje miatt írt ki tendert, amely szintén számos hibát tartalmaz”.
Az uniós előírások világosak. Ha bármilyen nagy léptékű beavatkozást szeretnénk – és arra uniós pénzekre is igényt tartunk – akkor stratégiai környezeti vizsgálatot kell készíteni, valamint meg kell vizsgálni, hogy a Duna, mint ökológiai és társadalmi szolgáltatásokat nyújtó érték – hogyan változna meg a fejlesztések miatt.
A közlekedési tárca azonban ezt az előírást időben nem tudja teljesíteni, a pénzek felhasználhatóságának záros lejárata miatt. Ezért olyan tendert írt ki, ami szerint egyetlen tervezési fázisban kell kidolgozni a lehetséges alternatívákat, valamint a tervezési és kivitelezési dokumentációkat. Mindezt másfél éven belül.
A WWF Magyarország szerint elfogadhatatlan, hogy egyetlen eljárás keretében folytassák le ezeket a munkákat, és az idő rövidségére hivatkozva pótolják be a korábbi tartalmi és eljárási hibákat tartalmazó tender hiányosságait.
Nincs rá idő
Figeczky Gábor
Az elnagyolt vizsgálatok arra utalnak, hogy ez egy olyan terv, ami elsősorban a fejlett hajóflottával rendelkező országok érdekeit szolgálja, ugyanakkor a káros hatások - mint az ivóvízbázis sérülése, a természeti értékek tönkretétele, az ökoturizmusban rejlő fejlesztési lehetőségek lehetetlenné tétele - Magyarországon realizálódnak”.
A környezetvédők úgy gondolják, hogy a tender ilyen ütemezés mellett értelmetlen. Mint mondják, ezzel nem csak az észérveket hagyja figyelmen kívül a tárca, hanem komolytalanná teszi a tenderkiírásban szereplő vizsgálatokat is.
Ennek legfőbb oka, hogy a kiírás szerint négy alapos és egymásra épülő vizsgálatot kell elvégezni a munka első részeként, ám ezek a vizsgálatok –ha valóban szakszerűen szeretnénk elvégezni – önmagukban is több éves munkát igénylő felmérések lennének.
A gyakorlatban ez a WWF szerint egyféleképpen lehet kivitelezhető: a hatósági engedélyek beszerzésének párhuzamosan kell zajlani ezekkel a - tender feltételei miatt csak hamarjában elkészített – vizsgálatokkal. Ez pedig hatalmas szakmai hiba volna, hiszen a különböző határozatok és engedélyek beszerzése éppen ezek alapján a vizsgálatok alapján kezdődhetne meg.
Ráadásul a tender egyértelműen kifejezi, hogy a hazai költségvetés 50 százalék önrészt biztosít a munkák kivitelezésére. Felmerül a kérdés, hogy mi alapján különít el Magyarország erre költségvetési forrást.
Nem mindenáron
A történethez hozzátartozik, hogy a környezetvédelmi szervezetek sokszor esnek át a ló túloldalára. Sokszor értelmetlenül ragaszkodnak elveikhez, melynek a hatására végül a társadalom egész jár rosszul. Ez esetben azonban a WWF nem a dunai közlekedés fejlesztésének a gátja, csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy ebbe csak környezettudatosan lehet belevágni.