Házilag fabrikált tengeralattjárókban csempészik a drogot
A kolumbiai drogcsempészek agyafúrt módot eszeltek ki, hogy eljuttassák a kokaint az Egyesült Államokba: házilag fabrikált tengeralattjárókat használtak erre a célra. Az év eleje óta azonban tíznél is több ilyen járművet fogtak el a hatóságok.
2009. június 13. szombat 15:27 - HírExtra
A víz alatti csempészhajó első példányát 1993-ban fedezték fel, azóta 43-at foglaltak le belőlük, közülük 13-at az idén.
"Voltak erről felderítési adatok, de máig hihetetlennek tűnnek" - mondta el az AFP-nek az amerikai kábítószer-ellenes ügynökség (DEA) igazgatója, Jay Bergman, aki az Andok országaival foglalkozó részleget vezeti Bogotából. Az amerikai szenátus számára készített jelentésében a parti őrség tavaly annak a véleményének adott hangot, hogy a kolumbiai kokain 32 százaléka kerül ezen az úton az Egyesült Államokba.
"Mintegy két éve alkalmazzák ismét ezt a módszert a drog szállítására, mert nehezebb felderíteni ezeket a járműveket, ráadásul nagy mennyiségű kábítószer szállítására alkalmasak" - magyarázta Hernando Wills tengernagy, a kolumbiai haditengerészet parti őrségének vezetője. Jay Bergman közlése szerint a tengeralattjárók hosszú időn át felderíthetetlenek voltak.
Legutóbb azonban egyetlen hét alatt a házilag előállított tengeralattjárók nyolc példányát foglalták le, hetet közülük az amerikaiak, egyet pedig a mexikói haditengerészet Kolumbiától észak-nyugatra, a nyílt tengeren. A DEA szerint ez valóságos "világrekord". Figyelembe véve a drogbúvárhajók 6-10 tonnás kapacitását, a kolumbiai haditengerészet becslése szerint abban az esetben, ha nem foglalják le őket, akár 400 tonna kokaint is eljuttathattak volna amerikai területre, méghozzá 10 milliárd dollár (durván 2000 milliárd forint) értékben. Kolumbiában az ENSZ szerint évente összesen 600 tonna kokaint állítanak elő, ami a világtermelés 60 százaléka.
Az üvegszálas anyagból készült búvárhajók ára 500 ezer és 1 millió dollár között mozog. Kolumbia nyugati, a Csendes-óceánra néző partjairól szállítják a drogot Mexikóba, Közép-Amerikába vagy egészen az Egyesült Államokig. Az évek során jelentősen javult a házi készítésű tengeralattjárók minősége, és mozgási képességük is nőtt. "Nagyon egyszerű szerkezetek, de jó a hidrodinamikájuk, és szerkezetüket tökéletesítették annak érdekében, hogy könnyebben haladhassanak - közölte a tengernagy. - Tervezőik megfelelő ismeretekkel rendelkeznek, mind a motort, mind a hajócsavart jól helyezik el a búvárhajón".
A legfeljebb ötszemélyes legénység hivatásos tengerészekből áll, de a nyolc-tíz napos, közvetlenül a víz felszíne alatt történő átkelés idején nehéz körülményeket kell elviselniük. Egy tökéletesített rendszer a szakértők szerint azt is lehetővé teszi a legénységnek, hogy amennyiben felfedeznék a víz alatti járművet, azt rakományával együtt a tenger fenekére küldjék.
"Ha a tengeren fogták el a hajót, a legénységet nem tudták bíróság elé állítani, ugyanis egy joghézagnak köszönhetően nem lehetett felelősségre vonni őket" - tárta fel Bergman. Tavaly októberben ezt a mulasztást pótolták az Egyesült Államokban, ma már ezekre a csempészekre tíz évig terjedő büntetést lehet kiszabni.
A DEA-igazgató bízik abban, hogy a víz alatti csempészetnek talán máris befellegzett: a felelősségre vonás lehetővé vált, és ha felfedezik őket, nem tudnak olyan gyorsan elmenekülni, mint a hagyományos motoros gyorshajók, amelyek közül a legdrágábbak 250 ezer dollárba kerülnek.
Előfordulhat, hogy ezért a kábítószercsempészek visszatérnek a néhány száz kiló kokain szállítására képes kisebb vízi járművekhez, még ha e hajók felét el is fogják a hatóságok.
Forrás: MTI