A BKV kamerákkal figyeltetné az utasait
Egyre több ellenőrt és vezetőt bántalmaznak manapság a BKV járatain, így a vezetés úgy döntött, kamerákkal vetnének véget az áldatlan állapotnak. Csakhogy az adatvédelmi ombudsmannak vannak fenntartásai.
2009. július 1. szerda 12:29 - Pásztor Balázs
Zoom in
Képzeljük el: kora reggel fáradtan feltömörülünk a 4-6-os egyik szardellajáratára, majd egy kamera rázoomol az aszociális, még félig álomban lévő arcunkra, miközben azt próbáljuk némi grimasszal kifejezni, hogy nincs ínyünkre az, hogy az előttünk fellépő 160 kilós nőt rátolták a lábunkra, miközben a hátunkat kénytelenek vagyunk egy nem épp illatos hajléktalannak dörzsölni.
Valljuk be: ezzel a képpel bármelyik állásinterjúnk könnyen meghiúsítható lenne, de ez csak egyike azon eseteknek, amelyek nap-mint-nap könnyedén megtörténhetnek velünk a BKV járatain utazva. És akkor nem beszéltünk a „buliból hazafelé jövet-állapotról”, a „kiguvad a szemünk, amikor egy kivágott ruhájú bombázó halad el mellettünk-állapotról” (ez lenne feleségünk kedvence) vagy a „hulla vagyok, aludni akarok-állapotról”.
Természetesen akkor nem lenne gond, ha a felvételek csak a rendőrség rekeszizmait kényeztetnék halálra - és az övékét is csak akkor, ha valami negatív akció történt a környezetünkben utazás alatt. Ha meg már elévült (72 óra), akkor menne a levesbe - ez szerepel a tervekben.
Mert ténynek tény, hogy egyre szaporodnak a sofőr és ellenőrverések, amik ellen nem nagyon használ a „társadalmi fellépés”. A legutóbb csütörtökön vertek rommá két ellenőrt a 47-es villamoson - az egyikük nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. A vállalat meg legalább szeretne a saját alkalmazottainak érdekéért kiállni, ha már az utasokért nem sikerült.
Akadékoskodó tűzfal
Egy szakértő hozzászól
A Városi és Előváros Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézy Dávid elmondta, hogy az ombudsman véleménye a szervezet szerint nonszensz. Vitézy szerint az adatvédelmi biztos ezzel három csoport, a grafitisek, a zsebtolvajok és a garázda verekedők mellé áll. Hozzátette, hogy a BKV jelenlegi pénzügyi helyzetében viszont azt tartaná elfogadhatónak, ha csak az új járműveket szerelnék fel kamerákkal. (index)
Így hát megszületett a nagy ötlet: kamerákat a járművekre, így nem mernek majd dolgozókat ütlegelni, vagy járatokat rongálni a tesztoszteron-túltermelésben szenvedő utasok. Vagy ha mernek is, akkor legalább el lehet őket kapni - ellenben a mostani tendenciával. Ráadásul a BKV-ellenőrök is kultúrálnák magukat a kamera jelenlétében.
Kísérleti jelleggel már május végén egy hannoveri villamosra, valamint egy Volvo 7700-as típusú autóbuszra szereltek fel kamerát. Az adatokból azt próbálják vizsgálni
- végre nem tenderekkel -, hogy miként lehetne e gyakorlatot általánosítani. A dolognak két hátránya van: először is drága, még a
perecosztásnál - sőt, egyes járműveknél - is jóval drágább. A másik Jóri András adatvédelmi ombudsman.
Jóri András - akinek már a hazánknak majdnem eszméletlen ingyenreklámot csináló Google Earth Street View autójának távozását is köszönhetjük - szerint a BKV esetében nem közterületről van szó, mint a rendőrségi térfigyelő kamerák esetében, és nem is magánterületről, mint a bankok esetében. A BKV területe a köz által használt magánterület, ahol nem teheti meg a tömegközlekedést használó, hogy nem megy be, mert nem akar szerepelni a felvételeken, azaz itt nincs választási lehetőség - teszi hozzá.
Ez mind igaz, de akkor hogy lehetne bekamerázni a buszokat? Jóri szerint erre nincs szükség, hisz populista pénzköltés lenne csak - jöjjön helyette kalauz (ez lenne a jegyellenőr) vagy biztonsági ember (ez durva lenne) vagy a társadalmi szolidaritás (amelyből kishazánkban annyi van, mint becsületes politikusból).
Elgondoltuk, amint az egyébként is túlzsúfolt járatokra három ellenőrön kívül egy gumibottal felfegyverzett fószer is felszáll, és nekiáll ütlegelni az ellenőrökre csúnyán néző személyeket? Röhejes. Már csak azért is, mert túlságosan a figyelem központjába lenne, ami minden fellépést túl erőszakosnak vagy túl gyengének találna. Ráadásul a turistáknak is nehéz lenne lebőgés nélkül megmagyarázni, hogy „erre azért van szükség...”
Férgek
A BKV egyébként tök rendes lenne, és még kis táblácskával is felhívnák az utasok figyelmét: itt biz kamera működik, ennek tudatában cselekedjenek a kedves utasok. Jóri azért megfontolja a dolgot: kiszállt megvizsgálni a terepet és intézett egy halom kérdést is a BKV-nak, amikre a társaság természetesen készséggel válaszolt is - legalábbis ezt mondták. A kérdések alapján pedig a nagyember dönt, hogy lehessen-e - és ha igen miként - kamerákat elhelyezni a BKV járatain.
Annyi bizonyos, hogy a rongálók, tolvajok, kötözködők és sofőrverők - meg ha már itt tartunk, a járműveket telivizelő csövesek - ellen nem ártana valamit tenni, mert megtorlás hiányában számuk csak tovább szaporodik. Az ember meg nem egy olyan állatfaj, aki képes lenne saját fajtársait kordában tartani - már ha az amúgy is inkompatibilis egyénekről van szó. Együtt utazni velük pedig mindenki kénytelen - így sokan inkább a kamerákat választanák.
Ez a BKV-nak több száz millió forintjába kerül, ráadásul rendszeresen nem működnek a jelzők, a fenntartási költségük pedig sokba kerül. Helyette tudna jelzőőröket alkalmazni amivel enyhíthető lenne a munkanélküliség.