Megkezdték a Balatonring építését
Pénteken több mint kéttucatnyi munkagép vonult fel a Balatonring megépítéséhez szükséges földmunkák megkezdéséhez.
2009. július 24. péntek 14:04 - HírExtra
Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke, a sávolyi projekt koordinátora elomdta, hogy a befektető saját kockázatra kezdi el az építkezést, miközben a Magyar Fejlesztési Bankkal még folyik a tárgyalás a beruházáshoz igényelt hitelről. A Sadesa cég által irányított konzorcium 30 százalékos önerő mellett 70 százalékban hitelből kívánja megvalósítani a beruházást. (Az eredeti tervek szerint feles arányban volt az önerő és a hitel, de időközben mintegy 10 százalékkal csökkent a beruházás költségvetése, illetve a megdrágult hitel kamatterheire is hitelt kíván felvenni a beruházó - ez módosított az arányokon.)
Suchman Tamás hangsúlyozta, a balatoni üdülőövezetnek és az országnak is szüksége van olyan attrakciókra, mint a készülő gyorsaságimotoros pálya. Az állam felelőssége volt az ügy kiemelt kezelése, és az engedélyek beszerzésének segítése, aminek eleget tett, így ma a kivitelezés megkezdésének minden törvényi feltétele adott. A kivitelezőknek meg kell kezdeni a munkát ahhoz, hogy a nemzetközi versenynaptárban jövő szeptemberre ütemezett gyorsaságimotoros-világbajnoki futamra elkészülhessen a pálya. Már most igen nagy az érdeklődés a leendő létesítmény egyéb hasznosítása iránt, amivel kapcsolatban már nyolc programtervvel keresték meg a BFT elnökét.
Ujhelyi István mint államtitkár, és mint a nemzeti turisztikai bizottság elnöke arról beszélt, 1986-ban a Forma-1 megépítésénél is komoly vitákat váltott ki, hogy milyen állami szerepvállalás mellett valósuljon meg a beruházás. Ma már megkérdőjelezhetetlen, hogy az ország egyik legfontosabb attrakciója valósult meg mind marketing, mind bevétel szempontjából. Hozzátette, a Balatonringen sorra kerülő világbajnoki futamok 2010-től szerepelnek a nemzetközi versenynaptárban, a pontos időpontot napokon belül bejelentik. Ettől kezdve öt évig a verseny megrendezési joga a magyaroké lesz, miközben a nemzetgazdaságilag is fontos beruházás magánbefektetők által valósul meg.
Az MTI kérdéseire válaszolva Ujhelyi István elmondta, a gazdasági válság miatt jóval szigorúbbá váltak a hitelfelvétel feltételei, ez okozta a késlekedést a projekt indításában. (A befektetetők korában nem kívánták elkezdeni az építkezést a hitel megszerzéséig, amit az idő szorítása miatt tettek most meg mégis saját kockázatra, az önerő erejéig.)
A befektetők a tavaszi tárgyalások során lemondtak arról, hogy egyedi kormánydöntés alapján vissza nem térítendő támogatást kapjanak, egyebek közt munkahelyteremtés címén, helyette hitelt kértek. Az MFB a hitelígérvény elkészítését augusztus közepére ígérte - mondta az államtitkár.
A Balatonring megépítésének első fázisán hétfőtől még több, mintegy 40 munkagép végzi majd a földmunkákat, napi 10 ezer köbméter földet megmozgatva. Az építkezés megkezdésén - amelyen a befektetők részéről csak az munka első ütemében résztvevő alvállalkozó kivitelezők voltak jelen - többen hangot adtak abbeli reményüknek, hogy az MFB a beruházás nemzeti és nemzetközi súlyára tekintettel gyors döntést fog hozni.
Vicente Cotino Escriva, a Sadesa elnöke korábban azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy eddig mintegy hatmilliárd forintot költöttek a beruházásra (területvásárlás, előkészítés, a település csatornázása, stb.). A Magyar Nagydíjat eredetileg idén szeptemberben rendezték volna meg először a Balatonringen, ám az építő Share Capital és Sedesa csoport a gazdasági válságra hivatkozva március 11-én bejelentette, hogy a beruházás finanszírozásának megszervezése a vártnál több időt vesz igénybe, így 2009-ben nem lesz futam.
Forrás: MTI