A sztrádaépítés bevételt hozhat?
A közlekedési infrastruktúra és különösképpen az autópálya-hálózat gyors ütemű építése a horvát kormány fő feladatai közé tartozik, és ez határozottan egész Horvátország gazdasági fejlesztésének motorja - hangsúlyozta a horvát tengerügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter az MTI-nek nyilatkozva.
2009. augusztus 7. péntek 13:10 - HírExtra
Bozidar Kalmeta szerint Zágrábból a tenger felé haladva máris tapasztalható, "mit jelent az autópálya azoknak a vidékeknek, amelyeken keresztülhalad". A sztráda mentén gazdasági zónák telepszenek meg, új munkahelyek létesülnek, a föld értéke pedig nő.
Emlékeztetett, hogy 1990-ig az országnak összesen 304 kilométernyi autópályája volt. 2003 óta összesen 515 kilométernyi sztrádát helyeztek forgalomba, így mára 1245 kilométeresre bővült a hálózat. A közutak, és így az autópályák építésének és fenntartásának programját a kormány határozza meg négyéves ciklusokban. Eddig két ilyen terv készült, a harmadik a Horvátországot is érintő gazdasági válság miatt egyelőre késik. Mindazonáltal a horvát közlekedési miniszter azt mondta, hogy még 350 kilométernyi sztráda készül, amellyel lezárul az autópálya-hálózat kiépítése.
A miniszter elmondta: az elmúlt nyolc év során az autópályák építésére és fenntartására 4,6 milliárd eurónak megfelelő összeget fordított a horvát költségvetés. Megítélése szerint ennek sikeres megvalósításához "kulcsfontosságúak a finanszírozás biztos és stabil forrásai".
A horvát autópályák építésére és fenntartására elsősorban az az adó szolgál, amelyet az üzemanyagok árába építettek be, ennek mértéke literenként 6 eurócentnek felel meg. Ezen túlmenően az autópályadíjak, az autópályák mentén lévő kiszolgáló létesítményekből befolyó bevételek és hitelek fedezik a költségeket. Az autópályadíjakból a bevétel évente 3-5 százalékkal növekszik, jelenleg évi 260 millió euróra tehető.
Forrás: MTI