Huszonöt kanyar, rossz tapadás és forróság – számos meglepetést tartogat a hétvégi valenciai Európa Nagydíj a Forma-1 mezőnyének. Adatok, nyilatkozatok és sok minden más – ez a HírExtra a Williams istálló segítségével elkészített előzetese.
2009. augusztus 21. péntek 09:16 - Gedei Szilárd
A Földközi-tenger által övezett valenciai városi pálya 2008-ban nyitotta meg kapuit a Forma-1 előtt – már akkor többen felfedezni vélték a hasonlóságot az előzési pontokban nem éppen bővelkedő monacói aszfaltcsíkkal. Gyorsabb, mint az igazi, épített városi pályák, csakhogy huszonöt kanyarja (tizenegy bal, tizennégy jobb) miatt óriási fejtörést okoz a hivatalos gumiszállító, a japán Bridgestone szakembereinek is.
Valencia nagy kérdései
Európa Nagydíj
Helyszín: Valencia, Spanyolország
Időpont: 2009. augusztus 21-23.
A hétvége programja
Péntek
1. szabadedzés: 10:00-11:30
2. szabadedzés: 14:00-15:30
Szombat
3. szabadedzés: 11:00-12:00
időmérő edzés: 14:00-15:00
Vasárnap
verseny: 14:00
Egy kör: 5,44 km
Körök száma: 57
A verseny távja: 310,8 km
Valencia több izgalmas kérdésre is választ adhat. Mihez kezd például a mezőnyben a Felipe Massa helyén visszatérő ferraris Luca Badoer? Hogyan folytatódik a bajnokság az uborkaszezon után, illetve a hosszú, kierőszakolt szünet vajon befolyásolja-e a csapatok felkészültségét?
A Williams istálló pilótái mindenesetre megpróbáltak a saját szempontjukból mesélni néhány érdekességet.
„Nem egy tipikus utcai pálya”
„Ez még csak a második futam lesz ezen a helyszínen, de én abban reménykedem, hogy a szervezők a tavalyihoz hasonlóan idén is remek pályát építenek majd. A tipikus épített, városi ringekhez képest a valenciai tartalmaz egy csomó kanyart, melyek azonban nem túl nehezek, mint inkább gyorsak – ezzel pedig az egész kör gyorssá válik. Megerőltető versenyt várok, de készen állok rá” – mondta williamsék üdvöskéje, a fiatal Nico Rosberg.
Még a némettől is jobban várja már a futamot az istálló másik pilótája, a japán Kazuki Nakadzsima, bár ő nehézségekről is beszélt: „Rengeteg időt töltöttem a szimulátorunkban Valenciára készülve. Ez a versenypálya ugyanis nem egy tipikus utcai pálya. A legnagyobb kihívást alighanem a megfelelő tapadás megtalálása, illetve az ülésben tapasztalható hőmérséklet túlélése jelenti majd a hétvége folyamán”.
Van kedve "autóba ülni", és megtenni egy kört a valenciai pályán? A HírExtrával most erre is van lehetősége – íme, egy könnyed videó a városi pályáról: Stratégia
Ugyan a tavalyi valenciai futamon nem volt szükség a biztonsági autó pályára küldésére, a pálya karakterisztikáját, és a célegyenes utáni kanyarkombinációkat szem előtt tartva valószínűsíthető, hogy legalább egyszer szükség lesz biztonsági autós periódusra is.
A valenciai boxutca hossza és profilja azonban megkönnyíti egy esetleges nyerő stratégia kidolgozását. A tengerparti boxutcán körülbelül 15,5 másodpercig tart végigmenni, ezzel pedig az egyik legrövidebb boxkiállásokra lehet számítani ez egész bajnokságot figyelembe véve.
Az átlagos üzemanyag fogyasztás 2,45 kilogramm öt kilométeren, szemben szezon átlagával, mely 2,42 kiló öt kilométerenként. A valenciai városi pálya a hetedik legtöbb üzemanyagot igénylő aszfaltcsík a bajnokságban.
A valenciai pálya a tengerszinttel pontosan egy magasságban épült, a páratartalom – a hőmérséklettel ellentétben – azonban nem szokott extrém méreteket ölteni. Mindezek miatt az Európa Nagydíjon a körülmények csak egészen kis mértékben lesznek hatással a motorerőre.
A tapadás már kényesebb kérdés – a városi pályák jellegzetességéből adódóan bizony főleg az első edzések alkalmával meg kell majd szenvedniük a pilótáknak a koszos, csúszós pályával.
A pálya átlagos kanyarodási szöge 112°, mely abszolút átlagos a bajnokság tizenhét pályáját figyelembe véve.
„Kicsit olyan, mint Monaco”
„Valencia egy menő város. A spanyolok valóban lelkesednek a Forma-1-ért, ezért a hangulat általában remek. A paddockot közvetlenül a tengerpartra építik, kicsit olyan is, mint Monaco, talán csak az a különbség, hogy Valencia nem annyira bűbájos, viszont így is lenyűgöző helyszínéül szolgál a futamnak” – tette még hozzá Nico Rosberg, a Williams pilótája.
Lehet, hogy a hangulat remek, Frank Williams istállójának másik gyöngyszeme, Nakadzsima inkább a spanyol ételeket venné célba: „Nagyon élveztem a tavalyi futamot, így nem csoda, hogy alig várom a visszatérést Valenciába – ebben persze az is közrejátszik, hogy hosszú idő telt el az utolsó futam óta, s már mindennél jobban szeretnék ismét a versenyautómban ülni. Ráadásul az egyik mérnököm, Xevi spanyol, így biztosan csapunk majd egy estét, amikor elmegyünk megkóstolni a helyi ételeket”.
De vajon ki fogja tudni megízlelni a futam után a dobogón szervírozott pezsgőt? Kiderül augusztus 23-án vasárnap, a csodaszép, ám annál nehezebb valenciai verseny után…