Kovács László magyarázhatatlan bizonyítványa
Öt évig volt az Európai Unió egyik „minisztere”, mégis alig tudunk a tevékenységéről. Kovács Lászlóra lehetett volna büszkeséggel gondolnunk, mégis úgy tűnik, tevékenysége inkább ciki és gyorsan felejthető.
2009. október 16. péntek 16:39 - Pénzes Dávid
Az ország legmagasabb rangú politikusa az Európai Unióban Kovács László. Így öt éves munkássága bizonyosan sokakat érdekel, hiszen kihathat az ország elismertségére is. De sajnos hiába. Ahhoz, hogy elemezni tudjuk a tevékenységét, ismernünk kellene azt. Ám ez nem könnyű. Ha valaki nem tudná, akkor eláruljuk: Kovács 2004-től az unió adó- és vámügyi biztosa volt.
Az alaptézis
Kovács a miniszterelnök-jelöltségről
Kovács László szívesen vállalna szerepet az MSZP-ben, ha haza kellene térnie és akár a miniszterelnök-jelöltséget is komolyan fontolóra venné. Az uniós biztos erről a Világgazdaság Online-nak adott nyilatkozatában beszélt csütörtökön. A politikus úgy fogalmazott, ha mást jelölnek a biztosi helyére, akkor mindenképpen olyan szerepre vállalkozna, hogy nagy befolyást gyakorolhasson a szocialista párt választási eredményeire és akár a közvélemény-kutatásokban előre jelzettnél jobb eredményhez segítse a pártot.
Először is tegyük fel a kérdést: minek adóügyi biztos az EU-nak? Az adózás minden ország magánügye. Legalábbis a nizzai szerződés nem rendelkezik másként. Ezért gyakorlatilag a poszt nem sokat ér. Egyedül a vámszabályozásban kaphat nagyobb szerepet, hiszen az EU egységes vámokat alkalmaz a nem EU-s országokkal szemben. Itt egy aktív és eltökélt politikus minden bizonnyal keményen bepróbálta volna a kínai dömpingárúkat vagy a dél-amerikai élelmiszereket keményen megvámolni. Ezt Kovács nem tette meg.
Az adózás területén ennél is többet tehetett volna. Mert ugyan minden ország maga kezeli az adózását, ám az EU-nak nem titkolt célja, hogy minél egységesebben kezelje az országszövetséget. Ehhez hozzátartozik az adózás kérdése is. Ha Kovács oda teszi magát, akár még el is érhetett volna némi közeledést az adószabályok egységesítésében. Jelenleg 27 ország 27 fél adórendszerrel bajlódik, ami nyilvánvalóan megnehezíti azon vállalkozások könyvelését, amik több ország területén szeretnének működni. És akkor még nem is beszéltünk a multinacionális cégekről, akiknek szintén nem lényegtelen az ügy.
Benne lett volna a lehetőség
Egy ilyen munka persze nem hétköznapi embert igényel. Ehhez kemény tárgyalásokat kellene folytatni a miniszterelnökökkel, adószakértőkkel, multicégek vezetőivel, a civil érdekképviseletekkel, munkavállalókkal, munkaadókkal. E nemes cél valóban előrébb vitte volna az egész közösséget, és még a mi renoménkat is fényezte volna kicsit, ha azt látják, hogy egy energikus, tettre kész ember vezeti ezt a tárcát.
És ha Kovács úr így tett volna, akkor biztosan lenne ennek nyoma, és hallottunk volna róla öt év alatt rengeteget, és talán még egy icipicit büszkék is lettünk volna rá. Mondhattuk volna: „hiába, azért igaza volt ennek a Gyurcsány fiúnak, aki meglátta Kovácsban az ügyes adóügyi biztost, még jó hogy nem csak azért küldte ki, hogy parkolópályára tegye pártbeli ellenlábasát.”
Végülis nem csiga
Kovács László öt ével ezelőtt a meghallgatásán:
"Örülni fogok, ha öt múlva azt mondhatom, hogy sikerült az adóakadályokat elhárítani, és csökkenteni az adminisztrációs költségeket" - szögezte le. Az akadályok felszámolását különösen a határokon átnyúló együttműködést illetően mondta elsőrangúnak. Külön hangoztatta az adócsalás elleni harc fontosságát. Úgy vélte, a környezetszennyezést adózással is lehet sújtani. A kutatásokat és fejlesztéseket illetően meg kell nézni, hogyan támogathatók azok az adózás segítségével.
Az Economist című tekintélyes angol gazdasági lap is értékelte a biztosok ötéves munkáját. Kovács mellet egyetlen mondat szerepelt: "Ő volt az, aki semmiféle nyomot nem hagyott maga után." Szomorú.
Erre Kovács így reagált „az adópolitikában az egyhangú döntések követelménye eleve kizárja az eredményességet. Nekem sokkal inkább egyfajta csendes diplomáciára volt szükségem a megállapodások eléréséhez.” Nos ez csúnya tévedés. Ahogy fent említettük, ezen a területen is bőven akadtak volna olyan rendkívüli fontosságú és a közvélemény figyelmét is magára vonó döntések, megállapodások, célkitűzések, amelyektől tele lett volna a sajtó.
Csak egyetlen tényt szeretnénk Kovács biztos úr figyelmébe ajánlani. Az EU (mind minden hatalmi tömörülés) alapját az adók beszedése képezi. Ő pedig ennek az uniós biztosa volt. Mint ilyen, hatalmas lehetőségek voltak előtte. Csak hát, úgy tűnik nem élt vele, vagy mert más dolga volt (rossz nyelvek szerint nagy szoknyabolond), vagy mert nem értett hozzá.
Ez utóbbihoz némi alátámasztást adhatnak megválasztásának kínos körülményei. Először energiaügyi biztosnak szerették volna, de ez annyira komoly ellenállásba ütközött, hogy végül az adóügyeket adták neki, ám meghallgatásán itt sem aratott osztatlan sikert.
Érthetetlen
Izgalmas kérdés, hogy az MSZP most miért javasolta Kovácsot újra. A párt ugyanis a Bajnainak megküldött ötfős listán is szerepelteti a politikust. Teszi mindezt úgy, hogy Kovács bevallása szerint a párt vezetése, vagy a parlamenti frakciója eddig egyszer sem kért beszámolót biztosi tevékenységéről. De ha nem ismerik, akkor mi alapján döntöttek így? Rejtély.
Hogy pontosan milyen újdonságot tett le a ciklus alatt Kovács, nehéz lenne megmondani, mert ezek annyira jelentéktelenek, hogy valóban nem hagytak igazi nyomokat az EU arculatán. Kár volt ezért az öt elpazarolt évért.
Bár közel havi hétmillióért szívesen elpazarolnánk ennyit jó néhányan…
Kovács Lászlóval októberben készült interjúnkat itt olvashatja.