33 vasúti pályaszakaszon nem járnak majd vonatok?
Az országos vasúti hálózaton az új menetrendtől várt minőségjavulás több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevétel-növekedést eredményezhet - ismertette Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter kedden Budapesten a kormányszóvivői tájékoztatón.
2009. október 20. kedd 16:52 - HírExtra
Elmondta: a szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra, ezen az összesen 1.000 kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon naponta 6.400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint - tette hozzá.
Hónig Péter annak kapcsán beszélt erről, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kedden hozta nyilvánosságra honlapján a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni.
A tárcavezető elmondta: 46 vasúti vonalszakasznál vizsgálták azt, hogy legyen-e továbbra is személyszállítási közszolgáltatás, és az egyeztetések végére 33 szakasznál döntötték el, hogy szüneteltetni kívánják a vasúti közlekedést. Ezeken a szakaszokon autóbuszos megoldásokat fognak javasolni. Elmondta, hogy a menetrendi átalakítás azért is sürgetőbb mint a közösségi közlekedés átalakítására tett egyéb lépések, mert december második szombatján meg kell hirdetni az új menetrendet.
Hónig Péter ismertette, hogy a menetrenddel az országos jelentőségű vonalaknál a vasutat preferálnák ott, ahol párhuzamosság van a vasút és a busz között, így ezeken a szakaszokon várhatóan csökkenni fog az autóbuszos szállítás volumene. Hangsúlyozta: ezen vonalak mentén átlagosan mintegy 10 perccel csökken a menetidő, és ütemes menetrendet vezetnek be.
A regionális vonalak kapcsán többször megerősítette: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Elsődleges cél itt is - figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat is - a párhuzamosságok csökkentése. A miniszter hozzátette: a tárca szeretné, ha ezekről a vonalakról és szolgáltatásokról regionális szinten döntenének, azonban ez egy hosszabb folyamat, hiszen ennek a jogi hátterét is meg kell teremteni.
A miniszter elmondta, hogy a menetrendi átalakítás a közösségi közlekedés átalakítására irányuló hároméves projekt első eleme. A 2010-től 2012-ig tartó projekt célja, hogy a harmadik év végére összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg a helyközi közösségi közlekedésre fordított költségvetési pénzekből. Az átalakításnak három eleme van - ismertette Hónig Péter. Javítani kell az 57 cégből álló MÁV-vállalatcsoport hatékonyságát, át kell alakítani a tarifák és menetdíj-kedvezmények rendszerét, valamint csökkenteni kell a társaság méretét.
Forrás: MTI