Megtörtént a lehetetlen: előbb lesz kész a 4-es metró, mint várták
A most felröppenő hírek szerint a négyes metró építése nemhogy újra lassul, hanem gyorsul, akár pár hónapot is. A kérdés az, hogy a sok ezer céldátumból melyikhez képest?
2009. november 18. szerda 07:52 - Pásztor Balázs
Kellemes hírek
Klados Gusztáv, a DRB Metró Projekt Igazgatóság vezetője szerint akár pár hónappal előbb lehet kész a négyes metró, mint várták. Erre magyarázatként azt adták, hogy a pesti oldalon a fúrópajzs a vártnál könnyebben alkalmazkodott a földviszonyokhoz. Eme örömhírt az átlagember ujjongással ünnepelné - ha a tények nem mutatnának ez ellen.
Egyrészt a metro4.hu-ra felnézve már az alábbi megjegyzés is tompítja a hír értékét: „Persze akkor, ha nem kerülnek szembe nem várt nehézségekkel. Nem lesz könnyű szakasz ugyanis: a keresztező alagutakon kívül változatos talajviszonyokra kell számítani, és néhány régi épület is fokozott odafigyelést igényel majd.”
Másrészt a rövid bejelentés lényegi részében megtalálhatóak a roppant határozott „akár” és „pár” szócskák, ami annak a reményét is előrevetíti, hogy az egész gyorsulásból nem lesz semmi. Ez azért is negatív hatású, mert a beígért késlekedéseket mindig biztosra mondták, és lett is belőlük valami. Ha már a késlekedéseknél tartunk: a „mint várták” kifejezés is szerepel a lényegibb részben, ami azért sajnálatos, mert eddig semmi nem úgy jött össze „mint várták”, ezért nem meglepő egy újabb ilyen fordulat sem - igaz ezúttal várhatóan pozitív irányba.
Eddigi ígéretek
Az sem mellékes, hogy melyik céldátumhoz képest ígérik a pár hónapos előrébb kerülést. Ugyanis ha hét évvel ezelőtt furikázunk rajta, már akkor is jókora késésben lennénk - az első ígérethez képest. Ugyanis Demszky Gábor főpolgármester még a kezdetekkor (1997 végén) azt találta mondani, hogy a négyes metró 2003 elejére elkészül.
Aztán ebből lett először fél évnyi csúszás, majd egy nagy ugrással és négy év Fidesz-kormányzással 2008. végére változott a céldátum, és ebből lett szép lassan 2009. vége, 2010. vége, 2011. június 30., 2011 vége, 2012 vége, majd most a legutóbbi: 2013 eleje. A bejelentéseket először Demszky Gábor, majd az utolsó hármat már Klados Gusztáv ejtette meg - így már a második metró-szónok kezd elhasználódni.
Példa egy ígéretre, és a megvalósításra
A tervek szerint így építették volna fel a Keleti pályaudvaron lévő 4-es metrómegállót, mindössze négy hónap alatt: „"Azokban az országokban, és városokban, ahol hosszabb ideje és folyamatosan építik a metrót, sok tapasztalat halmozódott fel, és az évek folyamán kialakultak a városok belsejében használható környezetkímélő építéstechnológiák. (…) Ennek a módszernek az a lényege, hogy a felső záró födém a lehető leghamarabb elkészül, és az állomások építése ezután a födém alatt bányászati módszerrel folyik tovább a környezet, a felszín minimális zavarásával.(…) Az állomásépítési munkák ezután tovább folynak a födém alatt. A leadó nyílások éjszakára zajvédő tetővel lezárhatók. Így a munka éjszaka is folyhat, ami a munkákat gyorsítja." A jelenlegi információk szerint viszont csak valamikor 2011-ben adják majd vissza az ottani utat a forgalomnak. Tehát a négy hónapból lett 3 év - ami „mindössze” kilencszeres szorzó.
A költségek hasonló mértékben emelkedtek: a kezdetei 350-400 milliárd helyett mára már
jócskán átléptük az 500 milliárdos határt, ráadásul több cégnek van még lebegő fizetési igénye a késlekedések miatt, és a lezsírozottnak hitt EU-s források egy része is veszélybe került. Természetesen a 10 százalékos kötbért márt régen átlépték, de ez sem zavar senkit. Ráadásul ezek csak az ígért időpont és pénzügyi adatok, nem volt még szó az egyes fúrásokat és építkezéseket kísérő egyéb problémákról: megsüllyedő egyetemi épületek, lezárt forgalom, elöntött utcák… és a sort szinte a végtelenségig lehetne folytatni.
A probléma problémája
A legnagyobb gond talán az, hogy a folyamat miatt a jelenlegi városvezetés minden tagja teljesen hitelképtelenné válik - annál is jobban, mint az „átlagos” magyar politikus. A mai közfelfogás szerint, ha bármilyen nagyobb építkezési projekt kezdődik Budapesten, akkor nem az a kérdés, hogy csúszik, vagy drágul-e: hanem az, hogy mennyit csúszik, illetve mennyivel drágul. Egyes weboldalakon már fogadásokat is kötnek, hogy bizonyos építkezések mikor fejeződnek be. Sőt, már a köznyelv is vicc-kategóriába sorolja az egész négyes-metró projektet.
Ezzel viszont az a baj, hogy legyen egy következő városvezetés bármennyire is felkészült, és legyen egy leendő 5-ös metró bármennyire jó és gazdaságos is, az emberek már az ötlet hallatán is vérszemet fognak kapni, és meg fognak akadályozni minden hasonló kezdeményezést. Ami végső soron a város igen hosszú távú fejlődését szolgálja.