2024. november 23. - Kelemen, Klementina

A sótlan Budapest vágya

Elmebeteg dolog játszódik le ezen a télen is Budapest és számos magyar nagyváros utcáin. Öntjük a sót kilószámra a járdákra, utakra, terekre. Vajon rájövünk-e azelőtt ennek az ostobaságára, mielőtt késő lenne?
2010. január 10. vasárnap 09:15 - Pénzes Dávid
A punok fővárosát ie. 146-ban a rómaiak földig lerombolták, felszántották, majd sóval szórták be. Legalábbis a legendák szerint. Még ha ezt a só szórást egyre több történész vitatja is, az biztos, hogy a sószórásnak (akár valós, akár szimbolikus) célja nem más volt, mint, hogy ott többé ne teremjen meg az élet. Mi pedig mit teszünk saját civilizáltnak tartott városainkban? Szórjuk a sót vödörszám!

Az ember már gyerekként sem értette - ha ismerte Karthágó történetét - hogy vajon a házmesterek miért ennyire végtelen ostobák? (Hogy miért azok, arra persze lenne egy másik elméletünk, de az már inkább a kommunista rendszer káderképzéséről szólna, és nem a környezetvédelemről). Az elmúlt húsz éve alatt sok minden változott, de a házmesterek - vagy ahogy a demokrácia új titulusgyártásában átkeresztelkedtek, a közös képviselők - ugyanolyan ostobák maradtak: ráncigálják a sóval tömött zsákot-vödröt és szórják rendületlenül.

Halálra ítélt fák


Kicsi kémia
A konyhasó a gépkocsik kipufogógázaiból származó nitrogén-oxidokkal reagálva maró anyagokat alkot, amelyek korrodálják a talajba rejtett közműveket, a hidak, felüljárók fémszerkezetét, és természetesen a gépkocsikat is. Az autómosók forgalma 30-40 százalékkal is megnő a többszöri sózás miatt, van aki naponta kénytelen mosatni.
A környezetvédelemhez egyáltalán nem értők is pontosan tudják, hogy a só káros a földnek, a földben lévő élő szervezeteknek. Legalábbis ekkora mennyiségben. A talajtan rejtelmeibe most ne mélyedjünk el, a lényeg, hogy télen olyan dózist kapnak a szmoggal tömött városi levegővel egész évben dacoló fák, hogy csodaszámba megy túlélésük. A só talajba jutásával a növények nem lesznek képesek elegendő vizet felszívni, így egész egyszerűen kiszáradnak. Talán ültethetnénk kaktuszokat, azok bírják a szárazságot, igaz azoknak meg nem lenne elég a szmoglepedőn átszűrődő kicsike napfény.

Ha nagy mennyiségben jut só a talajba, akkor a nemcsak a vizet köti le, egyéb, fontos tápanyagokat is kiszorít, és a talaj érzékeny kémiájáért felelős mikroorganizmusokra is negatív hatással van. És akkor még nem is említettük, hogy a járdára kiszórt só egy része a csatornarendszerbe jut, ahonnan előbb utóbb a felszín alatti, és a felszíni édes (!) vizekbe kerül.

A környezetvédelem ma már olyan apróságokra is képes figyelmet fordítani, mint a kérődző állatok szellentésének mérése, vagy a fényszennyezés hatása a vándormadarak tájékozódásának megváltozására. Akkor miért nem képes egy ilyen, sokkal súlyosabb dologra figyelni? Egy olyanra, amivel saját közvetlen élőhelyünket szennyezzük, és gyilkoljuk ciklusonként?

Honnan szerezzük be?

Más anyagok
A sózás alternatív csúszásmentesítő anyagokkal is helyettesíthető lenne. A célnak megfelel a homok, a sóder, a gránitkő-zúzalék. Győrben például már nyolc éve egy vinasz nevű szeszgyári mellékterméket használnak hó- és jégmentesítésre. Ez az anyag a sóval ellentétben akár mínusz 10 fokig is megbízhatóan alkalmazható és nem szennyezi a környeztet.
És akkor még nem is említettük a legmegdöbbentőbb dolgot. A só, amit kiszórunk sima konyhasó. Ezt vagy a tengerből, vagy kősóbányából lehet kitermelni. Nálunk tenger egyáltalán nincs, kősóbánya szintúgy. (Erdély területén vannak ilyenek). Ha sózni akarunk külhonból kell beszereznünk, és ideszállítanunk a sót.

Míg a homok, mely minden szempontból jobb a síkosságmentesítésre, majdhogynem bárhol megtalálható az országban. Homokbányáink nemhogy a magunk, de a környező országok számára is szinte kimeríthetetlen mennyiségben onthatnák a homokot.

A só mínusz hat fokig alkalmas csak a csúszásgátlásra, ez alatt vékony jégréteg képzőik a són, így nemhogy csökkenti, de növeli is a balesetek kockázatát. Főképp úgy, hogy a láthatóan sózott útszakaszokon bátrabban hajtana az autósok, míg a kezeletlennél, óvatosan vezetnek. Ám a nagy bátorság mínusz hat fok alatt tragédiába torkollhat. A homok esetében ez nem fordulhat elő.

Arról meg talán felesleges is szólni, hogy a homok nem káros a környezetre, a talajra, vagy az élővilágra.

Finnországban, Szlovákiában és Ausztriában ezért levonták a következtetéseket, és már számos úton só nélkül vészelik át a telet. Talán érdemes lenne haladni a korral és elvetni ez az elmebeteg dolgot… különben úgy járunk mint Karthágó és a punok… eltűnünk a süllyesztőben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását