Elbulvárosodott a kampány
Andok Mónika, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem docense szerint az utóbbi idők szokása, hogy kifejezetten egy-egy politikus a pártok emblematikus figurája, "vezérarca". Ezt a kiválasztódást a média is befolyásolja, a folyamat pedig a bulvárosodás irányába mozdult el.
2010. március 20. szombat 17:59 - HírExtra
A politika ennek megfelelően az emberek érzelmeire igyekszik hatni, próbál szórakoztatni, és nem észérvekkel dolgozik. Így zenekarok jönnek kampányrendezvényeire, politikusok is megjelennek bulvárműsorokban, sőt alkalomadtán magánéletük egy részét is beviszik a politikába - emelte ki a docens.
Az előadó szerint a politikai rítusok csökkentik a csoporton belüli véleménykülönbséget, a konfliktusok lehetőségét, és háttérbe szorítják az agressziót, az identitástudatot viszont erősítik. Ezek a rendezvények minden esetben dramatizáltan jelennek meg, és meghatározzák a szöveg előadásának megjelenési formáit. "A politikusnak a média szabályai szerint ugyanis sztárrá kell válnia" - fogalmazott.
Aczél Petra, a PPKE docense új politikai jelenségnek nevezte, hogy a politikusok személyiségével kapcsolatos információk fontosabbá váltak, mint a tettei. Az internet jelentőségét hangsúlyozva rámutatott: ezen a területen nem megszabott, hogy milyen sorrendben fogadja be az ember az információt, a tartalmak és értelmezéseik képlékenyek, a fogyasztó a politikai tartalom befogadásakor saját maga választja meg ennek módját.
Bíró Mátyás, a PPKE tanára megállapította: az internet adta lehetőséget leginkább a Jobbik és az LMP használta ki eddig, míg az MDF a rosszul sikerült képviselő-jelölti bemutatkozásokról híresült el. Véleménye szerint az online viták között található előremutató diskurzus is, de az emberek itt, mivel személytelenül jelennek meg, sokkal agresszívebbek és türelmetlenek másokkal szemben.
A Jobbik-szimpatizánsok internetes véleménynyilvánítására jellemző, hogy bármilyen politikai témához azzal szólnak hozzá, hogy megindokolják, mitől lesz kormányképes az általuk támogatott párt. Ezt kritizálva hozzátette: racionális vita csak akkor alakulhat ki, ha valami ellen és mellett lehet érvelni.
Kitért arra, hogy az iwiw-en minden pártnak van kluboldala, itt viszont nem nyílik mód aktív és mélyenszántó vitára. A Facebook fejlettebb közösségi funkciókkal rendelkezik, itt egyes politikusoknak rajongói táborai alakultak ki, többezres létszámban. A YouTube-on a kampányokról szóló videofelvételek a legnépszerűbbek - emelte ki.
Forrás: MTI