A hamu-krízis urai
Az elmúlt napok megnövekedett utasforgalmáról, az új helyzet kezeléséről kérdeztük a MÁV és a Volánbusz illetékeseit.
2010. április 20. kedd 15:45 - Páczai Tamás
A 6. napja tartó légtérzár óta mik a tapasztalataik?
MÁV: Jelentősen megnövekedett forgalom jellemzi a nemzetközi vasúti közlekedést a légtérzár következtében a nyugat-európai viszonylatokban, amely miatt számos intézkedést tett a MÁV-START Zrt. az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében. A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a nemzetközi menetjegyek értékesítését, és a lehetőségekhez mérten és az igényekhez igazítva, plusz kocsival vagy plusz kocsikkal megerősítve közlekedteti a nemzetközi vonatokat. Egy személyszállító ülőhelyes vasúti kocsi 60-80 további ülőhelykapacitást biztosít. Ennek megfelelően az elmúlt hétvégén is több kocsival közlekedtek a Románia irányába induló szerelvények, a Zürich, München, Berlin és Bukarest irányába tartó éjszakai vonatok.
Volánbusz: Fokozott utazási igény jelentkezik Magyarországról Nyugat-Európa irányába és vissza. A legkeresettebb viszonylat Budapest-London. Eurolines partnereinkkel együttműködve a normál menetrend szerinti járatokon kívül folyamatosan indítunk mentesítő autóbuszokat. Április 17-én, szombaton 6 busz ment Londonba). További úti célok, ahová fokozott igényt regisztráltunk, illetve mentesítéseket biztosítottunk Hollandiába (Amszterdam), Németországba és Franciaországba (Párizs).
Speciális igényeket is igyekeztünk teljesíteni, így például előre összeállt csoportokat szállítottunk a megrendelő által megjelölt útvonalon különjárati busszal. (Pl.: Budapest-Amszterdam-Brüsszel-Párizs). Az érdeklődésnek megfelelően intézkedünk további buszok bevonásáról. A Londonba való közlekedési lehetőségeket meghatározza a Csalagút vasúti kapacitása, illetve a Calais-Dover közti kompjáratok szabad kapacitása.
Vannak-e adatok arra nézve, hány százalékkal növekedett forgalmuk a nemzetközi utas szállításban, ill. körülbelül hányan lehetnek azok, akik a máv bővített szolgáltatása ellenére lemaradtak a nemzetközi szerelvényekről?
MÁV: Egy átlagos áprilisi hétvége ülőhely kihasználtsága 30-40 százalék körüli egy-egy vonatban a nyugat-európai uticélok irányába, az elmúlt hétvégén ez 80-90, esetenként 100 százalék volt. Ahol az előzetes helyfoglalás elérte a 100 százalékot, ott plusz kocsik lettek a szerelvényekbe beiktatva. A MÁV-START Zrt. pénztáros, információs és ügyfélszolgálati munkatársai igyekeztek minden érdeklődő utasnak megtalálni a megfelelő vasúti utazási lehetőséget.
Volánbusz: A VOLÁNBUSZ nemzetközi pénztárának átlagos forgalma megduplázódott. Buszos lemaradás nincs, mivel a késői érdeklődőknek általában másnapi eljutást tudtunk biztosítani.
Milyen állapotok uralkodtak hétvégén a nemzetközi jegypénztáraknál?
MÁV: Április 16-án, 17-én 18-án és a mai napon is meghosszabbított nyitva tartással áll a jelentősen megnövekedett utasforgalom rendelkezésére a Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar nemzetközi jegypénztára, a Kelenföldi pályaudvaron és a Keleti pályaudvaron pedig a megszokott nyitva tartási időben várták és várják ma is az utasokat a munkatársak. A Keleti pályaudvaron a 9-es vágány mellett található Üzleti Váróterem pénztárát is igénybe tudták és tudják venni az utasok nemzetközi menetjegyek váltásához.
A nyitva tartási időpontok változása mellett, a hétvége után, április 19-én hétfőn is több munkatárs várja a vásárlókat a nemzetközi pénztárakban. A menetjegyváltást segítették és továbbra is segítik a személyes ügyfélszolgálati irodák is, ahol útvonaltervezés is az utasok rendelkezésére áll, így lerövidíthető a nemzetközi pénztárakban a menetjegyek vásárlásának az ideje.
Volánbusz: A hosszas várakozások elkerülése érdekében többlet személyzettel tartottunk és tartunk nyitva. Hétvégén kibővítettük a nyitva tartási időt, igény esetén az aktuális helyzetnek megfelelően hétköznap is erre készülünk.
Készülnek-e forgatókönyv kidolgozására arra az esetre, ha a mostani vulkánkitörés okozta káosz (vagy akár egy jövőbeni hasonló eset) esetleg hetekre, hónapokra lebénítja a kontinens légiközlekedését?
MÁV: A vulkánkitörés miatt elrendelt légtérzár egy speciális, rendkívüli helyzetet okozott, amelyben egy teljes közlekedési ágazat forgalmát kellett részben átvennie az európai vasúttársaságoknak. A MÁV-START Zrt. természetesen minden esetben igyekszik a lehetőségek szerint a leggyorsabban és leghatékonyabban megszervezni a vasúti közlekedést, alkalmazkodva a folyamatos változásokhoz.
Konkrét forgatókönyvvel nem lehet előre felkészülni az ilyen esetekre, hiszen számos tényező befolyásolhatja azokat az intézkedéseket, melyeket meg kell tennie a személyszállító vasúttársaságnak. Például a légtérzár teljes Európára vagy csak bizonyos országokra vonatkozik, mennyi ideig tartanak a korlátozások, az esemény milyen időpontra esik nyári csúcsidőszak, vagy téli forgalom stb.
Volánbusz: Társaságunk partnereivel közösen elég magas járatgyakoriságot biztosít. (pl. Brüsszel-London heti 6 alkalommal, Frankfurt-Amszterdam szintén heti 6 alkalommal). Mentesítő járatok indításáról az igények alapján azonnali döntéseket hozunk.
Optimista becslések szerint is a légtérzár megszüntetése után is legalább 1 hét, mire helyreáll a légiközlekedés rendje. Ebben a kérdéses időszakban milyen plusz szolgáltatásokkal, bővítésekkel készülnek?
MÁV: Továbbra is fokozott figyelemmel kíséri a MÁV-START Zrt. az értékesítési adatokat, és a helyzet teljes konszolidálódásáig több pénztári munkatárssal és meghosszabbított nyitva tartással szolgálja ki az utasokat. A vonatokat szintén az igényeknek megfelelően, és a lehetőségekhez mérten több kocsival közlekedteti a személyszállító vasúttársaság. A MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat munkatársai is a megszokotthoz képest többen dolgoznak, ameddig szükséges.
Volánbusz: (lásd az előző kérdésre adott választ)
Rendelkezésre állnak-e számszerű adatok arról, hogy mennyivel bővült a máv-start menetjegy értékesítésből származó bevétele az elmúlt 5 napban egy átlagos időszakhoz képest?
MÁV: Az adatok összesítése folyamatban van, és hosszabb időt vesz igénybe, a statisztikák elemzése a következő időszak teendői között szerepel. A bevétel növekedése csak az egyik tényező a végső összesítésben, hiszen a megnövekedett forgalom és a hosszabb nyitva tartások biztosítása érdekében jelentősen több munkatársat kellett berendelni, és ennek kiadási vonzata is van.
Volánbusz: A bevételek kimutatása hosszabb időt vesz igénybe, mivel társaságunk komplex együttműködést valósít meg külföldi (leggyakrabban Eurolines) partnereivel. Biztos, hogy a szokásosnál magasabb bevételek fognak mutatkozni, de természetesen egyidejűleg a költségek is emelkednek. A VOLÁNBUSZ Zrt. a rendkívüli helyzetben is igyekszik optimális üzemeltetéssel és a járművek kedvező kihasználásával a költségnövekedést meghaladó bevétel-maximalizálást elérni.
Látnak-e távlati lehetőségeket, fejlesztési igények megjelenését az izlandi-vulkánkitörés hatásainak elemzése után?
MÁV: Az előre nem látható események kiszolgálása és a szükséges intézkedések mindig más megoldandó feladatokat jelentenek a vasúttársaságok számára az átlagos vasúti forgalomhoz képest. A nemzetközi vasúti közlekedés kiszolgálását a belföldi mellett, a hétköznapokban is kiemelten kezeli a vasúttársaság. Folyamatosan, különböző utazási kedvezményekkel várja a MÁV-START Zrt. a külföldre tartó utasokat, melyekről a MÁV-START Zrt. honlapján awww.mav-start.hu oldalon informálódhatnak az érdeklődők.
A menetrendi kínálat egyeztetése és kialakítása közösen történik a nemzetközi társvasutakkal, a MÁV-START Zrt. folyamatosan együttműködik a környező vasúttársaságokkal a kínálat megújításában. Természetesen a MÁV-START Zrt. kitűzött célja a szolgáltatásainak a fejlesztése mind a belföldi, mind a nemzetközi utazásokra vonatkozóan, de ehhez figyelembe kell venni a rendelkezésére álló pénzügyi források korlátait.
Volánbusz: Tapasztalataink szerint egy-egy rendkívüli helyzet normalizálódása után az utazási igények mértéke és megoszlása visszaáll a szokásos szintre.
Forrás: Hírextra