A HírExtra Baumgartner Zsoltot, az első közép-európai Forma 1-es pilótát kérdezte a versenyzői múltjáról, és a jövőjéről. A jelen azonban egyelőre nem kecsegtet semmilyen lehetőséggel.
2010. május 2. vasárnap 08:39 - Győry S. József
Mit csinál mostanság, hogyan tölti az idejét? Gondolkozik a Forma 1-es visszatérésen?
Már három éve nem versenyzek, most promóciókat készítek a Minardi kétüléses autójával. Legutóbb Ausztráliában tettem köröket vele az idei Ausztrál Nagydíjon. Nagyon szeretnék ismét versenyezni, de ez nem egy egyszerű kérdés. Ennek pénzügyi, szponzori vonatkozatai vannak, amit valamiképpen elő kell teremteni. Ez úgy is sikerülhet, ha a pilóta érdekes az adott szériában versenyző istállónak, vagy olyan szponzor van körülötte, aki meghatározó, szakmai berkekben ismert és elismert név. Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor könnyen elképzelhető, hogy a versenyző beülhet egy versenyautó volánja mögé.
Folynak menedzseri, szponzori tárgyalásai egy esetleges visszatérés érdekében?
Nem igazán. A múltban sem sikerültek az ilyen jellegű tárgyalások úgy, ahogyan szerettük volna, így jelen pillanatban ezzel nem foglalkozom.
Lehet mondani, hogy csalódott a Forma 1-ben, vagy sikerként éli meg mind a mai napig, hogy Ön lehetett az első közép-európai pilóta a sportág történetében?
Igen, nagyon büszke vagyok arra, hogy én lehettem az első közép-európai pilóta, aki végigversenyezhetett egy teljes szezont. Azt azonban sajnálom, hogy nem volt ennek olyan visszhangja, hogy bármilyen nagyobb cég felfigyeljen erre. Legyünk őszinték. A magyar piac nem a legerősebb piac, értelemszerűen a vásárlóereje sem a legkimagaslóbb. Nem lehet hazánkat ilyen téren összehasonlítani egy 40 milliós Lengyelországgal, ahol üzleti alapon érdemesebb egy versenyzőt felkarolni, szponzorálni.
Mégis van egy versenypályánk. Ez a tény adhat bizakodásra esélyt, hogy ismét láthatunk magyar versenyzőt az F1 mezőnyében?
Amikor versenyeztem, akkor közel egymillióval több ember nézte a televíziós közvetítéseket, és személyesen a nagydíjat is. Én úgy érzem, hogy az összefogás hiányzott, főként nagyvállalati oldalon. Annyira elválik a versenyzés az üzlettől, hogy a résztvevők nem igazán látták meg abban a lehetőséget, hogy ezt érdemes egybekovácsolni.
Mi a véleménye arról, hogy évről évre változtatják az F1 szabályait? Ez mennyire helyes, mennyire követhető?
Hölgyeknek
A Formula–1 (rövidítve: F1, magyarul rendszerint Forma–1) az autóversenyek legmagasabb kategóriája, szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozza meg.[2] A Formula–1-es világbajnokságban nyitott karosszériájú, együléses, atmoszferikus nyomáson működő belső égésű motor által hajtott autók vehetnek részt. Wikipedia
Annyiban fontos a változtatás, hogy érdekesebbek lesznek a futamok. Nagyon sok negatív visszhang volt az idei első futam előtt, de láthatjuk, sikerült izgalmasabbá tenni a versenyeket a látványos előzésekkel. A versenyzőktől is teljesen más megközelítést követel az új szabály, nem lehet végig, minden szakaszon elsütni a puskaport.
Taktikázniuk kell. Nagyon fontos, hogy mennyire használják el az autót, hiszen a jármű nagyobb súllyal máshogyan használódik, mint száz-százharminc kilóval könnyebben. A nagy futamokban minden precízen, hihetetlenül pontosan ki van számolva a mérnökök által, ami azt tükrözi, hogy ez egy profi futam, ellentétben egy Nascarral, vagy egy Indycarral, ahol inkább a látvány, a folyamatos előzgetés dominál.
Tehát a Forma-1 teljesen más, professzionálisabb kategória, mérnöki oldalról. A FIA-nak azonban nagyon nehéz dolga van, ha meg akarja találni az egyensúlyt hogy a nézők, és a csapatok is maradéktalanul elégedettek legyenek. A csapatoknak fontos az, hogy az autók jól versenyezzenek, de az fontosabb, hogy az új fejlesztések minél előbb átkerüljenek közútra is: épp emiatt ők sohasem állhatnak meg a fejlesztésekben.
A sebesség is kezd ismét közeledni azokhoz az értékekhez, amikor megszűntették a tízhengeres motorokat. Aerodinamikával próbálják a mérnökök gyorsabbá tenni az autókat, ez sikerül is. Schumachernek az lehet a legnagyobb kihívás, hogy megszokja az új rendszert.
Mit gondol Schumacher visszatéréséről? Ez egy kiváló marketingfogás lenne arra, hogy személye miatt ismét többen kövessék figyelemmel a versenyt?
Verseny zajlik az összes nagy autóverseny-sorozat között, amelyek esélylatolgatás szempontjából nem tartogatnak izgalmakat. A Formula 1-ben most van öt olyan versenyző, akinek esélye van a vb cím megnyerésére. Úgy gondolom, hogy ezzel egyedülálló a motorsport szórakoztatóipar palettán. Az F1 mindig arra törekedett, hogy mind a sajtó, mind a nézők oldaláról fenntartsák az érdeklődést. Schumacher visszatérése is ennek tudható be.
Kinek szurkol ebben a szezonban?
Vettelnek, és Schumachernek is szurkolok,hogy lehetősége legyen bebizonyítani ebben a fiatal csapatban, hogy ő még mindig egy nagyon gyors pilóta. Úgy érzem, hogy az európai futamok közeledtével be is fog bizonyosodni. Természetesen szurkolok a volt csapatom utódcsapatának, a Torro Rosso-nak is, ahol az én versenymérnököm a technikai igazgató: bízom benne, hogy ők is jól szerepelnek az idei év során.
Melyik pilótát tartja a legközvetlenebb, legszimpatikusabb embernek?
Schumacher, Fisichella, Trulli, de akár Vettel is közvetlen, földön járó ember, nem lehet róluk azt mondani, hogy világsztárok, akik teljesen másképp viselkednek mint az átlag ember. Mikor találkozom velük egy-egy focimeccs alkalmával, akkor teljesen baráti hangulatban beszélgetünk egymással. Amikor Balogh Gábor barátomat elvittem magammal focizni Olaszországba, a pilótaválogatott évzáró mérkőzésére, őt is beállították játszani.
Amikor a meccs elején dekázgatott, Schumi odament hozzá, megveregette a vállát: „Figyelj csak! Nagyon jól mozogsz. Állj be te is játszani!” - A második félidőben Gabi be is állt, és velünk játszott, akit amúgy elég váratlanul ért a felkérés. Tehát ilyen közvetlen, jó fejek ezek a srácok.