Lassan lefulladó betegszállítás
Komolyabb bajban vannak a betegszállítók, mint az Egészségügyi Minisztériumban gondolják - legalábbis ez derül ki abból beszélgetésből, amit a betegszállítók egyesületének elnökével folytattunk. Szerinte az egész ellátórendszert veszélyezteti a helyzetük.
2010. május 7. péntek 16:34 - Nagy András
Több pénzre és a hatékonyabb pénzfelhasználást segítő jogszabályi változtatásokra várnak a betegszállítók. Ha egyiket sem kapják meg, összeomolhat a betegszállítás – jelent meg szerdán. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke akkor azt mondta, egymilliárd forintos gyorssegélyre gondoltak. Az összeg szükségességét Bíró a növekvő üzemanyagárakkal, valamint az eddigi 84-87 forintos kilométer-alapdíj 77 forintra csökkenésével indokolta.
„Az elmúlt négy-öt évben a finanszírozási keretünk nem emelkedett, hanem csökkent” – ezt Bíró már a HírExtra érdeklődésére válaszolva mondja. Hozzáteszi: évek óta próbálkoznak több pénzt kiharcolni – sikertelenül. Sőt, eddig még azt sem tudták elérni, hogy a jogszabályi környezet változtatásával költséghatékonyabban működhessen az ország betegszállításáért felelős 94 szervezet.
Felesleges túrák
Pedig a tárca elvileg nem zárkózott el attól, hogy módosítson a szállítók működési tevékenységéről, illetve OEP-finanszírozásáról szóló miniszteri rendeleten. Ennek része kellene, hogy legyen a GPS-rendszerek összehangolása utáni átfogóbb központi ellenőrzés, hogy kiszűrhetőbbek legyenenek a felesleges „túrák” – véli az MBOE. Valamint az is, hogy csak annak járjon OEP finanszírozott betegszállítás, aki arra valóban rászorul.
Ma ugyanis az a gyakorlat, hogy az orvosok boldog-boldogtalannak kiállítják a betegszállítási utalványt – a fuvarcégek pedig kötelesek elvinni mindazokat, akik ilyesmivel rendelkeznek (lásd keretes írásunkat). Az egyesület a betegszállításban is a receptrendszerben használatos vonalkódos szisztémát vezetnének be, azért, hogy praxisonként követhető legyen, ki, hány betegnek kéri a szolgáltatást.
Székely Tamás leköszönő miniszternek joga lett volna saját hatáskörben dönteni mindezekről, meg is ígérte, hogy még ebben a ciklusban rendezi a helyzetet, ám ez azóta sem történt meg – mondja Bíró Ferenc. Pedig ezek a változtatások nem kerülnének pénzébe az államnak, mi viszont spórolni tudnák velük – teszi hozzá.
Mint kiderült, az egymilliárdos pluszforrást a betegszállítók éves szinten kérnék, nem egyszeri konszolidációra számítanak tehát. Ha nem jutnak pénzhez „a jelenleg a csőd szélén álló” betegszállítók tömegesen zárhatják be a boltot – állítja Bíró. Az pedig komoly következményekkel járhat.
„Egyszerűen érthetetlen”
Lezárt kassza, függő helyzet
A 94 darab betegszállító cég ma éves szinten durván öt és fél milliárd állami forintból gazdálkodhat. Ez úgynevezett zárt kasszás rendszer, ami azt jelenti, hogy az összeg fix, vagyis független a szállítók által megtett kilométerszámtól. A szolgáltatók a jogszabály szerint kötelesek az igények szerint szolgáltatni, mindenkit el kell szállítaniuk, akit az orvosa ellát a megfelelő igazolással. Minél többet futnak a mentőautóik, annál kevesebbet kapnak egy-egy fuvarért.
„Ha nem visszük el a beteget, nincsenek műtétek, nincsenek kezelések, lebénul az egészségügyi ellátórendszer” – mondja, aki személy szerint azon a hozzáálláson van leginkább megdöbbenve, amit a minisztérium részéről tapasztal. Hogy az egymilliárd forintot nem adták ide, még hagyján. De hogy nem fogták fel józan ésszel, hogy a rendeletmódosítással el lehetett volna kerülni
a katasztrófahelyzetet, egyszerűen érthetetlen – véli az egyesület elnöke.
Az Egészségügyi Minisztérium a Távirati Irodát szerdán arról tájékoztatta, hogy elkészítették a rendelet módosításának tervezetét, és tartanak a szakmai egyeztetések. Jelezték, mivel folyamatban van a kormányzati átadás-átvétel, a módosított tervezetet, akkori formájában átadják a következő tárcavezetőnek. Székely Tamás korábban közölte, nem tartja jogosnak a szervezetek egymilliárd forintos többletkövetelését.
A betegszállítók most az új kormányban bíznak. Mint azonban mondják, mire a frissen felálló egészségügyi apparátussal megértetik, miről van szó, szolgáltatók tucatjai mehetnek tönkre.