Hatvan méteres falloszt rajzoltak Szentpéterváron egy felnyitható hídra néhány nappal ezelőtt. A meglepő ügyről Molnár Tamás szexuálpszichológust kérdeztük.
2010. június 26. szombat 14:06 - Király Lilla
Az falloszt valószínűleg a Nemzetközi Gazdasági Fórumra érkező politikusok és szakemberek bosszantására alkották vicces kedvű ismeretlenek. A rajz felér egy egyszerű, de leleményes animációval, hiszen ha a hidat felnyitják, a kuki hivalkodóan a magasba emelkedik. Így nem csodálkoznánk azon, ha a nem mindennapi közjáték zavarná a város lakóit. Arról, hogy mennyire egészséges ilyesmit látni, Molnár Tamás szexuálpszichológust kérdeztük.
A szakember szerint a város nemi szerve egy kicsit kihívó, de általános fallosz szimbólum, mely felháborodást kelthet:
„A tiltakozás felmerülhet akár a felnőttek, akár a nyugdíjasok részéről. A gyerekben mindez inkább kíváncsiságot kelt, esetleg alkalmat teremthet arra, hogy kérdezzen a témáról a szüleitől, vagy beszélgessen róla a tanáraival, barátaival. Ez ilyen szempontból akár pozitív is lehet. Bár talán a konzervatívabb szülők inkább azt mondhatják, hogy nem viszik arra a környékre gyereküket, kisgyereküket.”
Milyen hatást kelthet ez a rajz?
A nemiség transzcendens ereje a lét legősibb titkai közül való. A görögöknél a vallás csúcspontjainak számító misztériumokban a jóslás, az istenek kinyilatkoztatásai mellett mindig főbenjáró szerepet kapnak az élet születésének titkai.
Vannak misztériumok, amelyek a női nemiség titkait kutatják (Démétér és Kóré az eleusziszi hagyományban), mások a férfiasság termékenyítőerejét ünneplik (Dionüszosz ünnepségein), de néhány misztériumban (például a szamothrakéin) mindkettő, és egyesülésük a főszereplő.
Forrás: http://freespirit.hu
Egy ilyen méretű falloszrajz provokáló hatású. Emellett felhívhatja a figyelmet a szexualitásra, a szexuális kultúrára, vagy felháborodást kelthet. Sokan mondhatják, hogy ez csak az ágyba tartozik, ezzel egyébként nem feltétlenül értek egyet. Nem hiszem, hogy erről nem lehet beszélni. Ez a jelenség jó apropót teremthet arra, hogy beszéljünk a kényes témákról. Azonban negatív pszichés hatásokat is kelthet, például szélsőséges esetben el tudom képzelni, hogy egy férfiben, aki kispénisz-komplexusban szenved, szorongást kelt az ábra. Esetleg a gigantikus méret túlzott elvárásokat juttathat eszébe valakinek.
Vajon egészséges szexualitású az az ember, aki ilyesmit rajzol?
Én nem tartom valószínűnek, hogy itt perverzióról, exhibicionista jellegű megnyilvánulásról lenne szó.
Mennyire tabu a szex manapság?
Sokkal jobban tabu, mint amennyire annak kéne lennie. Nagy általánosságban mindenhol tetten érhető a tabu-jelleg. Oktatásban, orvos-gyerek kapcsolatban, sőt, még a szülő-gyerek kapcsolatokban is. A probléma forrása az, hogy a társadalmunk egy hagyományos zsidó-keresztény kultúrára épül.
Hoppál Mihályt, a Magyar Tudományos Akadémia néprajzkutatóját is megkérdeztük a témáról:
Ön szerint mit akartak jelképezni az alkotók ezzel a szimbólummal?
Ez az ábrázolás nem szimbólum. Vagy egy index vagy egy ikon. És halvány dunsztom sincs arról, hogy az oroszok ezt miért tették oda.
Az ókorból rengeteg termékenység-tiszteleti fallikus szimbólum maradt fenn. A szentpétervári eset már teljesen más tészta?
Ma már egyre kevésbé van jelentősége a termékenység-varázslásnak a nyugati kultúrában. Az ókori görögöknél álló falloszú szobrok voltak. Ha az asszonyok arra jártak és elmentek mellette, megsimogatták, hogy elősegítsék a termékenységüket. A mai ábrázolások nem ilyen célúak. Persze ma is gyakoriak, hiszen szinte minden wc-ben megjelennek ezek a rajzok. De nincs céljuk. Ezeket csak rajzolják.