Malév: festékre sincs pénz
Dagad a botrány a légi kísérőket szexmunkásként bemutató reklámokkal operáló légitársaságok körül. A Malév továbbra is a konzervatív vonalat képviseli, és nem vet be szexbombázókat. Még tavaly egy csodálatos ötlettel rukkolt elő, de a nemrég visszaállamosított társaságnál festékre sincs pénz.
2010. július 5. hétfő 13:40 - Páczai Tamás
Nincs semmi baja, jól látja!
Hatalmas, szőke amazon repül el szép lassan a feje fölött. Mintha egy bárányfelhőn henteregne a ledér asszonyság, egy árva bugyi sem rejti kerekded idomait az ön kíváncsi szemei elől. Kezeivel nem formál szőlőlevelet vénuszdombja előtt a szőke, inkább huncutul csimpaszkodik saját fenekébe. Álmodik? Ön sem tudja, így próbál felébredni, hogy megnyugodjon, csak álmodta ezt az egészet, biztosan megártott a kánikula.
Jól megdörzsöli a szemeit, újra visszanéz az égre, hát a kisasszony még mindig ott csöpög a feketedő bárányfelhőn. Becsuk, kinyit; nem történt semmi. Sőt, mintha megmozdult volna, szétnyílt a combja…
Kezd megrémülni, szemüveg mögül is ugyanazt látja. Már lépné át a küszöböt, amikor a HírExtra tudósítója kedélyesen megállítja: " ne mondja el az asszonynak uram! Nem bolondult meg, csak járatják magával. Az egyik légitársaság meztelen nőt festett az Airbuszára. Tudja, azóta többen utaznak…"
Ez természetesen egy száz (na jó, kilencven) százalékig elképzelt szituáció, zsírkrétával jól kiszínezve.
A reklámipar azonban szuperszonikus fokozatra kapcsolt: az elmúlt hetek történései alapján egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a meztelen lányok elárasztják a hatalmas repülőgépek felületét, a légitársaságok tulajdonosai pedig a lányok dús idomain kívánják megülni a légiutas-szállítás megbokrosodott lovát. Amennyiben az előre jelzett várakozások beigazolódnak, hamarosan minden repülőgépen lengén öltözött stewardessek fog vigyorogni, ajkat nyalni. A varjak ijedtükben mind leesnek az égből, a bárányfelhők megkergülnek. Csak az izlandi vulkán tehet valamit az új hóbort ellen, esetleg egy gigavillám vághatja jól telibe a repülőgépek törzsén feszülő hölgyeket.
Ausztrál aggodalmak
"Az erotikus reklámok veszélybe sodorhatják a repülőgépek személyzetét, elterjedésükkel hatványozottan megnövekedhet az utasok részéről elkövetett szexuális zaklatások száma"- figyelmeztet a napokban az ausztál légikísérők érdekeit képviselő szervezet.
A nemrég alakult orosz Avianova légitársaság a napokban indította reklámkampányát, filmjükben a landoló gép fedélzetéről előbukkanó – amúgy felettébb szemrevaló- légi-utaskísérő kisasszonyok bikinire vetkőznek és tűzoltó slaggal pofátlanul alaposan végigmossák a repülőgép minden egyes porcikáját.
A reklám erőteljes szexuális kisugárzása borította ki a bilit az Ausztrál Légiutas-kísérők Szövetségénél (FAAA). A szervezet titkára, Jo-Ann Davidson elmondta, hogy "Ausztráliában elfogadhatatlan a repülőgépek személyzetét ennyire provokáló módon felhasználni a reklámozás érdekében" , véleménye szerint sehol máshol a világon nem szabadna ezeket a reklámokat engedélyezni, mert "nagyon rossz fényt vet ez a légiközlekedés íratlan erkölcsi normáira."
"Ezek a szuggesztív reklámok a gép személyzetét a reklámozott termék részének tekintik, amivel igen rossz üzenetet továbbítanak az utasok felé, a személyzetet szexuális zaklatások céltáblájává teszik, ezzel pedig közvetve az utasok testi épségét is kockáztatják."- tette hozzá a titkárasszony, aki elmondta, hogy felvették a kapcsolatot a nemzetközi szervezetekkel és vizsgálatot szorgalmaznak az etikailag megkérdőjelezhető reklámokkal kapcsolatban.
Az Aeroflot is beszállt
A szexi reklámversenybe közben beszállt az orosz nemzeti légitársaság, az Aeroflot. Kiszivárgott fényképek szerint a társaság legújabb naptárjában teljesen meztelen modellek (légiutas-kísérők) pózolnak a repülőgépeken.
Eszünkbe jutott, hogy a Malév nem is olyan rég még részben orosz tulajdonban működött, a kormányváltás körüli időszakban
került vissza a Magyar Állam tulajdonába. Megkérdeztük a Malévet, voltak e tervek arra nézve, hogy a veszteséggel működő légitársaságot erotikus reklámokkal segítsék ki a hullámvölgyből.
Kérdéseinkre Hegedűs Ádám, a légitársaság szóvivője válaszolt. Megtudtuk, hogy a Malév nem tervezi a repülőgépek felületének ilyen hasznosítását.
Gondolkodott-e valaha a Malév egy pikáns, erotikus reklámkampány megszervezésében?
Nyílván a fapados légitársaságoknál ez bevett gyakorlatnak tekinthető, a klasszikus légitársaságokra ezek a módszerek viszont nem jellemzőek, így a Malév sem tervezi, hogy erotikus képekkel operáló kampányt építsen fel. A mosolygós légiutas-kísérő egy szép dolog, de ezen túl egyik komoly légitársaság sem lép.
Az ausztrál stewardessek azért aggódnak, mert a stílus elterjedése fokozott veszélynek tenné ki a legiutas-kísérőket.
Jogosnak érzem a kritikát. A Malév esetében azért sem lehet ilyen reklámot bevezetni, mert az utazóközönségünk összetétele nagyon vegyes, például sok keresztény, muszlim és izraelita vallású ember is utazik járatainkon, akiknek vallási meggyőződését és érzéseit durván sértenék az erotikus jellegű felvételek. Ezért semmilyen körülmények között nem engedhetjük meg magunknak, hogy erotikus festéssel, vagy meztelen lányokat felvonultató naptárakkal operáljunk.
Megértjük, hogy egy nemzeti légitársaságtól elvárható, hogy maximális mértékben figyelembe vegye a vallási és erkölcsi érzékenységet. Honlapjukon találtunk egy repülőgép festési pályázatot, melynek a közönségdíjasát és az első 20 helyezettet bemutatták honlapjukon. Hol tart most a pályázat, mikor ismerhetjük meg a győztest és terveit?
A pályázat a Malév jelenlegi nehéz anyagi helyzetére való tekintettel megakadt, felfüggesztettük a projektet. A legjobb húszat kiválasztottuk, ezek valóban megtalálhatóak a honlapunkon. A pályázat koncepciója nemzeti értékeket állít a középpontba. Ha a Malév megfogalmazhat bármiféle kulturális missziót, vagy országimázs-építést, akkor mi ezt annak szántuk.
Az összes Malév gépet át szeretnék festeni?
Nem, csak egy gép festése szerepelt a terveinkben.
Lezárták a pályázatot?
Repülőgép
A repülőgép olyan, a levegőnél nehezebb közlekedési eszköz, amely az atmoszférában halad, merev felületei és a levegő reakcióerejéből keletkező felhajtóerő segítségével a repülési magasság és irány megváltoztatására, illetve megtartására képes motor vagy hajtómű segítségével. A motor nélküli merev szárnyú repülőgépek (vitorlázó repülőgép) esetében a magasság megtartása vagy növelése csak emelkedő légáramlat (termik, vagy ún. lejtőszél) segítségével lehetséges, de az ilyen járművek ennek hiányában is képesek a kontrollált repülésre és jelentős távolság megtételére, relatíve csekély magasságvesztéssel (1:25 – 1:50 értékű siklószámmal), ezért szintén repülőgépeknek tekintjük őket.
Forrás: Wikipédia.hu
Igen, de nem hirdettünk eredményt, bár a győztes alkotást már kiválasztotta a szakmai zsűri. Abban bíztunk, hogy a repülőgépet el lehetne küldeni festésre és utána leleplezzük és kihirdetjük a győztest. Azonban a légitársaság nehéz helyzetben van, tehát repülőgép festésére jelenleg nincs pénzünk.
A győztes tud eredményéről?
Nem, meglepetésnek szánjuk. Úgy gondolom, hogy az idén pontot teszünk a pályázat végére, reméljük, hogy nem kell lelőni a meglepetést.
A HírExtra kívánja a legjobbakat, nagyon jó ötletnek tartjuk mind a pályázatot, mind üzenetértékét, országimázs építésben várható hatásait.
Egy különleges festésű repülőgépet nagyon sokan lefényképeznek, emberek ezrei látják a repülőtereken, illetve landolás és felszállás közben. Ezen kívül magazinokban, reklámokban jelenhet meg, a motívumok alapján pedig Magyarországhoz kötik az érdekes designt.
Mik a minimum feltételek ahhoz, hogy ezt a repülőgépet le tudják festeni?
Semmi más, csak a pénz. Nagyon kemény költségtakarékosság van a cégnél és csak a legszükségesebb kiadásokra vannak források.
A HírExtra igen jó elképzelésnek tartja a Malév új új designra alapozott kultúrmisszióját. Reméljük, hogy a közeljövőben csillapodnak valamelyest a kormányváltás során megbolydult állóvizek és sikerül nemzeti légitársaságunk életét is annyira konszolidálni, hogy elküldjék átfestésre a kiszemelt repülőgépet és minél hamarabb megkezdhesse útját. Kívánjuk, hogy a győztesek még idén megkaphassák méltó jutalmukat: az alkotó a munkáját dicsérő repülőt, a magyar polgár pedig büszkeségét.
A legjobb 20 pályázatot
itt tekinthetik meg.