Nézettségmérés: bóvlikért trash reality?
Az internet és az újságok mellett a televízióból szerzünk naprakész információkat. Többnyire persze tespedünk a „nagy doboz” előtt, értelmes, vagy kevésbé értelmes műsorokat bámulva: szívünk joga, hogy mit kezdünk az időnkkel. De ne panaszkodjunk: azt kapjuk, amit szeretnénk.
2010. augusztus 2. hétfő 07:35 - Győry S. József
Az AGB Nielsen Médiakutató Kft - korábbi nevén AGB Hungary - 1992-ben jött létre az AGB Csoport teljes mértékben külföldi tulajdonban lévő leányvállalataként. A műszeres nézettségmérő rendszer 2009 áprilisától a korábbi 840 helyett 1040 háztartás adatait dolgozza fel, napról napra. Vörös Csilla ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
Miért mérik a nézettséget?
Íme!
Ugyan Paul Nipkow Németországban már 1884-ben feltalálta a képfelbontás elvét a róla elnevezett pásztázótárcsával, azonban az első, nagy távolságra vezetéken továbbított televíziós adásra csak 1926-ban került sor London–Glasgow között John Logie Baird skót feltaláló jóvoltából. A katódsugárcsövet Karl Ferdinand Braun fejlesztette ki 1897-ben. Tihanyi Kálmán nevéhez fűződik a teljesen elektronikus, töltéstároló típusú televíziós rendszer feltalálása. 1924-ben jött rá a megoldásra, 1926-ban kelt magyar szabadalmi bejelentése, ezt követően kereste meg őt 1928-ban a Radio Corporation of America. Németországban Telefunken néven indult meg először a rendszeres adás, 1935-ben.
A televíziós műsorszolgáltatók, műsorkészítők és hirdetők számára nagyon fontos, hogy a piaci versenyben ismerjék a helyzetüket a konkurenciához képest. A hirdetőknek nagyon fontos információ, hogy a célcsoportot mikor, hányszor és milyen jellegű műsorok környezetében lehet elérni. Méréseink által ebben tudunk segíteni, kiválasztott családok segítségével.
Mindezt a televízióra csatlakoztatott érzékelő segítségével. Miként működik a rendszer?
A műszer érzékeli a
televízió bekapcsolt állapotát, a készülék tetején elhelyezett egységben beazonosítjuk a háztartásnál fogható csatornákat: mindezt a fázisértékek összehasonlításával tesszük. A távirányítón minden családtag a saját nyomógombja segítségével jelzi a tévénézés kezdetét illetve befejezését. Az adatgyűjtő egység közvetlenül a telefonvonalra csatlakozik, ezen keresztül jut el az információ cégünk központi számítógépére. Az egység több nap adatát képes tárolni, sikertelen küldés esetén napokkal később is lekérhetjük az információt.
Hogyan választják ki a családokat?
Évente felmérjük a háztartások televíziós eszközökkel való ellátottságát, amely után kiválasztunk néhány családot, szakemberek által készített kvóták alapján. Ha az adott háztartás beleegyezik az együttműködésbe, akkor létrejöhet a partneri viszony.
Hogyan tudják mérni a háttér televíziózást?
Ha a partnerünk nem jelentkezik be időnként a rendszerbe, akkor az általunk fogadott információ érvénytelen adatnak minősül. Úgynevezett koincidencia vizsgálatokat is végzünk, ami annyit tesz, hogy felhívjuk a felhasználók húsz százalékát évente két alkalommal. Ha olyan helyiségben tartózkodnak, ahol van televízió, akkor az általuk adott, éppen a nézett műsorra vonatkozó szóbeli választ összevetjük a rendszerünkre beküldött és az által feldolgozott adatokkal: így kiderül, hogy a bevallott és a tényleges adatok között van-e eltérés. Ha valamilyen eltérést veszünk észre, akkor a háztartásnak egy újabb tréninget biztosítunk a műszer kezelésével kapcsolatosan.
Vagyis egy újabb tréningre kötelezik őket.
A kötelezik szó egy nagyon erős kifejezés. Aki vállalkozik erre az önkéntes együttműködésre, azt mindenképpen megtanítjuk a speciális távirányító kezelésére, ez elengedhetetlen a munkához.
Mi történik abban az esetben, ha a családtag programot keresve folyamatosan egyik csatornáról a másikra kapcsolgat?
Akkor tekintjük a bejelentkezett családtagot nézőnek, ha legalább tizenöt másodpercet tölt el egy adott
csatorna nézésével.
Mi a teendő, ha kiderül valakiről, hogy nem tartja be a szerződésben foglaltakat, nem működik együtt Önökkel?
Ha a partnerünk nem akar továbbiakban velünk dolgozni, bármikor lehetőséget tudunk biztosítani az együttműködés megszűntetésére.
Milyen díjazásban részesülnek ezek a családok?
Beszerelés után, illetve évente katalógus alapján különféle tárgyi ajándékban részesülnek a partnereink. Tizenöt-húsz tételből álló csomagot állítunk össze, lábmasszírozótól kezdve vérnyomásmérőn át a grillezőkig: lényeg az, hogy a család összes tagja az életkorának megfelelő ajándékban részesüljön.
Mi a helyzet abban az esetben, ha valaki közvetlenül a cégüket megkeresve ajánlja fel a segítségét?
Ha valaki így keres fel minket, nagyon szépen megköszönjük a felajánlását, de elutasítjuk, a kiválasztás nem így történik.
Mi a helyzet abban az esetben, ha valamelyik partnerük nem tudja fizetni a szolgáltatói díjat, így nem áll módjában teljesíteni a megállapodást?
Anyagi értelemben nem áll módunkban segíteni a partnereinket.