Olajkatasztrófa: a BP mérnökei hibáztak?
A BP olajtársaság mérnökei tévesen értékelték a mélytengeri furat nyomástesztjeinek eredményeit, amelyek az olajkitermeléssel járó kísérő gázok hirtelen kilökődésének veszélyéről tanúskodtak - erre utal a BP belső jelentése, amely a Mexikói-öbölben április 20-án történt baleset okaival foglalkozik.
2010. augusztus 29. vasárnap 16:12 - HírExtra
A Bloomberg hírügynökség által vasárnap idézett, egyelőre nem nyilvános jelentés szerint a téves következtetések levonása után április 20-án, a baleset napján tengervízzel kezdték el lecserélni az olajnál és a gáznál is nehezebb fúrófolyadékot. A tengervíz viszont túl könnyűnek bizonyult ahhoz, hogy megakadályozza a kísérő gáz feltörését a fúrószálon keresztül az olajfúró platformhoz, ahol a gyúlékony gáz hatalmas robbanást okozott.
A robbanás következtében 11 ember meghalt, a svájci Transocean vállalattól bérelt, Deepwater Horizon nevű olajfúró platform pedig két napra rá elsüllyedt. A bekövetkezett környezeti katasztrófával több mint 4 millió hordó nyersolaj került a Mexikói-öböl vizébe közel 3 hónap alatt.
A brit olajtársaság az elkövetkező napokban teszi közzé hivatalosan a jelentésben szereplő megállapításokat. A katasztrófa okainak kivizsgálása néhány nappal a baleset után kezdődött meg - közölte a Bloomberget informáló forrás, amely szerint a jelentés megállapítja, hogy a BP legalább részben felelős az amerikai partoktól 65 kilométerre, 1,5 kilométeres mélységben a tengerszint alatt történt olajszivárgásért.
Forrás: MTI