Amatőr. Átgondolatlan. Kapkodó. Vagyis inkább semmilyen. Mindenekelőtt azonban felháborító. Ezekkel a szavakkal lehetne jellemezni az iszapkatasztrófát okozó cég kommunikációját. A MAL Zrt. kommunikációjának elemzése.
2010. október 9. szombat 08:29 - Gedei Szilárd
Elhibázott volt a kommunikáció
A kormányzati kommunikációért felelős államtitkár szerint a cég vezetője hétfőn a katasztrófa okaként még a sok esőre hivatkozott, illetve azt mondta, hogy a lúgos vörösiszap nem jelent veszélyt az emberre.
Az államtitkár rámutatott: ismereteik szerint nincs olyan természeti ok, amely ezt a katasztrófát kiváltotta, tehát technológiai-emberi hibára lehet gyanakodni. De ezt a Nemzeti Nyomozó Iroda kideríti majd - tette hozzá.
Kifejtette: biztos abban, hogy a cégvezető többszörösen megbánta már a hétfői nyilatkozatát. Mint mondta: mindazok után, amit tapasztalnak, hogy mekkora kárelhárítás zajlik, milyen erőfeszítéseket kell tenni a folyóvizeken, és mennyien kórházban vannak, minden bizonnyal többször megbánták már a hétfői nyilatkozatot és a kiadott közleményt.
Kovács Zoltán hangsúlyozta: a kormány minden tőle telhetőt megtesz a kármentés érdekében, de vizsgáltatja az okokat és a felelősséget is.
"A vörösiszap nem veszélyes."
"Az iszapban nincsenek egészségre veszélyes anyagok, ártalmatlan vegyületekről van szó."
"Egy erős slagos lemosással el lehet távolítani."
"Lemosás után veszélytelen."
"Semmilyen tekintetben nem veszélyes, és nem ártalmas anyagról van szó, nem okoz maradandó károsodást."
"Felsőzsolca sem gondolta volna, hogy elönti az ár."
"Az sem biztos, hogy van hibás."
"Két biztos dolog van, a múlt meg a vörösiszapkazetta."
"A vörösiszap-tározó gátja az erő szimbóluma."
"A felelősségtől függetlenül a Mal szerepet vállal a károsultak megsegítésében."
"Itt olyan természeti összejátszásról van szó, amely a tervezésnél még nem állt fenn."
"Betartottunk minden technológiai szabályt."
"A vörösiszap nem mérgező, persze fürdeni nem kell benne."
"Nem értjük az okát, miért függesztette fel a környezetvédelmi államtitkár tevékenységünket."
...
A fenti mondatok alig negyvennyolc óra alatt hangoztak el a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. vezetőinek, főleg Bakonyi Zoltánnak a szájából.
Nehéz helyzet, de azért...
Nem árt leszögezni rögtön az elején:
a hétfői kolontári iszapömlés olyan mértékű ipari katasztrófát okozott, melyre soha
nem volt még példa Magyarországon. Nem lehetett tehát könnyű senkinek megfelelő módon, a percről-percre változó, néha ellentmondásos híreket gyorsan feldolgozva kommunikálni a történtekről.
A katasztrófát okozó cég, a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. azonban még a legalapvetőbb kommunikációs alapokat sem tudta megvalósítani. Sőt! A kívülállók számára érthetetlen, felháborító nyilatkozatokat tett.
Kezdjük azonban az elején. A MAL honlapján (
www.mal.hu/) kedd délutánig semmilyen információt nem lehetett találni a katasztrófáról.
Kapkodás, pánik
A céget telefonon lehetetlen volt elérni, az újságírók a legtöbbször csak azt a választ kapták, hogy a vezetőség éppen ülésezik, de egyébként sem lehet őket elérni, majd adnak ki sajtónyilatkozatokat. Azt meg majd valamikor lehozza a Magyar Távirati Iroda.
(Apropó, MTI. A Távirati Iroda sem volt mindig képben a történésekről. Kedden például simán lehozták, hogy
újabb gátszakadás történt. Át is vette a közel teljes magyar sajtó, felesleges pánikot keltve ezzel az emberek körében. Aztán persze kiderült, hogy szó sincs második szakadásról, az MTI mégis mindenfajta megerősítés nélkül tényként közölte az újabb iszapömlést.)
A legtöbb kommunikációs szakember szerint egyértelmű, hogy a MAL semmiféle válságkommunikációs stratégiával nem rendelkezett. Vajon rendelkezett egyáltalán bármiféle kommunikációs stratégiával? Na jó, felejtsük el a stratégiát! Egy darabig ugyanis nemhogy ilyennel, de bármiféle kommunikációval sem rendelkezett a cég.
"Az iszapot egy erős slagos lemosással el lehet távolítani"
Aztán kedd reggel végre megszólaltak. Bárcsak ne tették volna... Olyan bicskanyitogató nyilatkozat látott ugyanis napvilágot Bakonyi Zoltántól, a MAL egyik vezetőjétől, ami több mint elképesztő. Pofátlan! Az elnök ugyanis képes volt azt mondani: a falvakat elérasztó iszap veszélytelen, és egy erősebb slaggal minden további nélkül lemosható az okozott szennyeződés.
Mindeközben még mindig semmi információ nem állt rendelkezésre a katasztrófáról a cég honlapján.
Mostanára legalább felkerült
egy rövid közlemény az oldalukra. Utána meg
még egy. Ezekben leírják például, hogy
"a cégvezetés a legmélyebb sajnálatát fejezi ki mindazon lakosoknak, akiket ezen katasztrófa személyesen érintett és fogadják részvétünket azok a családok, akiknél a legsúlyosabb emberi tragédia, családtagjuk elvesztése történt". Sőt köszönetet is mondanak mindazon szervezeteknek, akik a katasztrófa elhárításában közvetlenül közreműködtek, közreműködnek.
A rossz kommunikáció mintapéldája
Környezetvédelem á la MAL
"Társaságunk messzemenően elkötelezte magát a környezetre gyakorolt negatív hatások minimalizálására, az európai előírások betartására. Korszerű technológiák és berendezések szolgálják a természetes vizek és a levegő tisztaságának védelmét.
Jól lokalizált, korszerűen megépített, monitor rendszerrel ellátott üzembiztos tárolók szolgálnak a vörösiszap tárolására. Nagy gondot fordítunk a vörösiszap-terek rekultivációjára, folyamatos a már feltöltött medencék termőfölddel és növényzettel történő lefedése. Az ISO 14001 szabvány szerinti környezetközpontú irányítási rendszert 1999-ben vezettük be." (Ez a szöveg olvasható még mindig a MAL honlapján a környezetvédelem menüpontra kattintva)
A közlemények egyébként rögtön az
"Új típusú zeolit" és a
"K 2010 18. Nemzetközi Műanyag- és Gumiipari Szakvásár" című anyagok felett kapott helyet. A főoldalon már egy fekete keretes részvétnyilvánítás is található három nyelven.
Nagyjából negyvennyolc óra alatt tehát azt sikerült elérnie a MAL Zrt.-nek, hogy nyilatkozataikat mindenki megrökönyödve, tátott szájjal figyelje.
Nyilván mindenkinél felment a pumpa, aki olvasta vagy hallotta a nyilatkozataikat.
Mit kellett volna tenniük?
Milyennek kellett volna lennie a cég hozzáállásának? Gyorsan, meggondoltan és egyértelműen kellett volna nyilatkozni. Mondjuk kiadni egy sajtónyilatkozatot egyből a katasztrófa után.
Egy devecseri lakos, a kolontári polgármester anyósa mondta azt még kedden portálunknak, hogy az iszapömlés után sokáig a szakemberek, az illetékesek is megrökönyödve álltak és csak nézték a farönköket, autókat elsodró veszélyes anyagokkal teli áradatot. Milyen pánikba eshetett akkor a cég vezetése Bakonyi Zoltánnal az élen?
Persze például a slagos mondatra akkor sincs mentség.
Nincs bocsánatkérés
A cég szerdán azt is bejelentette, hogy
kifizetik az elhunytak temetési költségeit.
A MAL megnyilvánulásaiban egyre több a részvét és a sajnálat, még mindig egyértelműen hiányzik azonban a felelősség teljes elismerése.
Tanulság? A megfelelő kommunikáció sem tudta volna természetesen megakadályozni a katasztrófát, viszont egyértelműen segített volna abban, hogy most egyesek ne feltétlenül "népirtókként" tekintsenek a MAL tulajdonosaira, vezetőire.