Javult a gyerekek szövegértése
Javult a 15 éves magyar diákok szövegértése, míg a matematika és a természettudományos ismeretek alkalmazásában átlagos vagy az alatti a magyar diákok teljesítménye - közölte Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár kedden Budapesten, a PISA (Programme for International Student Assessment) nemzetközi tanulói vizsgálat 2009-es kutatásának adatait ismertető sajtótájékoztatón.
2010. december 7. kedd 17:10 - HírExtra
A negyedik alkalommal végzett vizsgálat eredményei szerint jelenleg kevéssel a nemzetközi átlag feletti a magyar tanulók szövegértése. Az ezelőtti három felmérésen azonban korábban nem teljesítettek ezen a szinten a magyar diákok - mutatott rá az államtitkár.
Hoffmann Rózsa szerint a nemzetközi átlag fölé emelkedés egyik magyarázat az lehet, hogy a pedagógus társadalom rájött arra, a szövegértés gondozásával nem csak az alsó, hanem a felső tagozatban és a középiskolában is törődni kell - vélekedett.
Közlése szerint a matematika és a természettudományos ismeretek alkalmazásában átlagos vagy az alatti a magyar diákok teljesítménye. Ez "nem örömteli", ezért e tárgyak tanítását új alapokra kell helyezni. Erről viszont nem a közoktatási törvény, hanem a nemzeti alaptanterv rendelkezik majd - fogalmazott.
A tudományos eszközöket használó nemzetközi felmérés ugyanakkor arra nem alkalmas, hogy kizárólag ebből vonjanak le következtetést az oktatási rendszerek hatékonyságát illetően - tette hozzá. Hoffmann Rózsa kifejezésre juttatta azt is: a műveltségtartalmakat sem szabad a tanítás során háttérbe szorítani.
Az oktatási államtitkár kérdésre válaszolva elmondta: a családok helyzetén kell javítani, e nélkül az oktatás eredményei látványosan nem változhatnak. A gyermekeket a családoknak olvasásra és beszélgetésre kell nevelniük - hangsúlyozta.
Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének vezetője kiemelte: a világ legfejlettebb államai, az OECD-országok kezdeményezték a PISA-felméréseket, de ma már más országok is részt vesznek abban; ugyanakkor nem az országok rangsora a lényeges, hanem az a tudásbázis, ami ezen kutatások mögött van.
Utalt arra, hogy Magyarországon országos kompetencia-méréseket is végeznek, amelyekben 4., 6. és 8. osztályos általános iskolai tanulók vesznek részt. Magyarország mindig azon országok között szerepel, ahol a mérések lebonyolításával soha semmilyen probléma nem volt - fűzte hozzá.
Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal osztályvezetője közölte: 2002-ben 32, 2009-ben pedig már 65 ország vett részt a PISA-felmérésben, amely Magyarországon mintegy kétszáz iskola 4600, 7-10. évfolyamos tanulóját érintette.
A szövegértési kategóriában 494 pontot ért el Magyarország, ezzel a 13-22. helyet foglalta el. A folyamatos szövegek megértésében jobb eredményt produkáltak a magyar diákok, mint a nem folyamatos szövegeknél - jegyezte meg.
A magyar tanulók átlageredménye a szövegértésben 12 ponttal nőtt az elmúlt évekhez képest. Ezzel utolérték például svéd, ír és francia, illetve lehagyták spanyol, osztrák, olasz és görög társaikat, együtt fejlődtek a német, portugál, lengyel és liechtensteini gyerekekkel. Tapasztalatok alapján leginkább a korábban gyengébb tanulók teljesítménye nőtt.
Balázsi Ildikó a PISA-felmérések alapján elmondta: míg az OECD-országokban az utóbbi három évben 68-ról 63 százalékra csökkent az olvasási hajlandóság, addig Magyarországon ez a mutató 75 százalék, amely 2000 óta nem csökkent. A lányoknak jobb a szövegértése, mint a fiúké, de az utóbbiak jobbak matematikából, míg a természettudományos tárgyakból egyenlők a teljesítmények.
A magyar tanulók átlagos szociális, gazdasági és kulturális háttere alacsonyabb, mint az OECD-átlag, eredményük azonban jobb, mint ez alapján várható lenne - mutatott rá az Oktatási Hivatal osztályvezetője.
Forrás: MTI