Sok világsztárt láthatunk hazai színpadon 2010-ben. Márkus Évával, a Live Nation marketingigazgatójával beszéltünk arról, hogy mi várható 2011-ben, milyen a magyar közönség, és mennyire vonzó országunk egy turnézó művész számára.
2011. január 8. szombat 12:34 - HírExtra
Összesítve milyen volt a 2010-es év a Live Nation és a magyar koncertlátogatók számára?
A Live Nationről
A Live Nation Entertainment a világ legnagyobb szórakoztató cége, melynek célja, hogy az élő szórakozás újszerű élményét nyújtsa előadónak és rajongónak: a show előtt, közben és után.
A cég 2010-ben rengeteg világsztárral kényeztette a magyar közönséget, hiszen a Sportaréna színpadjára olyan előadók léphettek, mint a Depeche Mode, a Rammstein, Katy Perry, Sting vagy Lady Gaga. Az előző években olyan sztárok is ellátogattak hazánkba, mint például Madonna, akinek koncertje nem kis felbolydulást okozott a sajtóban a helyszínproblémák miatt.
Erre a kérdésre cégünk szemszögéből tudok válaszolni: izgalmas és sikeres év volt. Próbáltunk olyan produkciókat elhozni, amelyek még sohasem jártak nálunk, vagy sok év kihagyás után sikerült újra megszerezni, mint a Metallica esetében; esetleg valami különleges élményt nyújthatott, mint Sting koncertje a filharmónikusokkal. Úgy tűnik, ezen törekvésünket a magyar közönség is szívesen fogadta, rendezvényeink többsége teljes teltházzal futott.
Melyik volt a legsikeresebb koncert?
Nehéz erre konkrét választ adni. A legtöbb néző a Metallica Puskás Stadionban adott koncertjére volt kíváncsi, de ezt nem lenne fair összehasonlítani egy szintén teltházas Aréna produkcióval, amire már hetekkel korábban nem lehetett jegyet kapni.
Mindenképpen kiemelném a Séta a dinoszauruszokkal produkciót, amiből pótelőadást is be kellett tenni, illetve Sting koncertjét, ahol az utolsó 25-30 percben már állva tapsolt a közönség és a „ráadás ráadását” zenekari kíséret nélkül, acapella adta elő az énekes, mert már nem volt több nagyzenekari dal a repertoárban. És persze óriási fegyvertény, hogy végre sikerült egy éppen a csúcson lévő előadót is elhozni: Lady Gaga showját több év végi összesítés is 2010 egyik legjobb koncertjeként említi.
Egy világhírű előadó számára mennyire számít jó piacnak Magyarország?
Inkább azt mondanám, hogy közepes piacnak számít. Bár nálunk is meg van a fizetőképes kereslet a világsztárok produkcióira, mégis a jegyek rendkívül magas ÁFA tartalma és a belépő árak itthoni lélektani határa miatt egy teltházas koncert esetén is jóval kevesebb gázsit tud kapni az előadó, mint akár a környező országokban.
Ha egy turné összeállításakor már eleve csak egy vagy maximum két kelet-európai koncertet terveznek be, akkor Budapest bizony komoly hátránnyal indul a 25 százalék ÁFA tartalomból adódó eltéréssel, hiszen a többi országban maximum 6 százalék az ÁFA a belépőjegyekre. És miután a világsztárok produkciói többnyire nem olcsók, így érthető, hogy a nagyobb bevételt jobban preferálják.
A Debrecenben épülő új stadion, vagy a Győrben nem is olyan rég felavatott új ETO Stadion mennyiben erősítik Magyarország esélyeit a turnézó művészek látogatására?
Nagyon örülünk, hogy vannak törekvések a kritikus stadionhelyzet megoldására itthon, bár azt tisztán látni kell, hogy a koncertpiac soha nem tud majd eltartani egy-egy ilyen létesítményt nálunk nagyobb és gazdagabb országokban sem, így elsősorban sportcélokra használhatóan terveznek vele a tulajdonosok is.
A győri stadion már többször szóba került a Puskás Stadion alternatívájaként, azonban jóval kisebb a befogadó képessége – és bármennyire is felpezsdült jó néhány vidéki város élete az elmúlt években, Magyarország még mindig Budapest központú. Csak egyetlen példa: amíg a legkisebb falvakat leszámítva az ország szinte bármely pontjáról átszállás nélkül lehet eljutni Budapestre, addig ez két megyeszékhely közötti utazásra már a legritkább esetben igaz. Márpedig ez is komoly szempont sok embernél jegyvásárláskor.
Ezzel együtt, ha lesz rá rentábilis lehetőség, szeretnénk rendezvényeket vinni az új stadionokba is majd.
Mekkora akadályt jelent az Magyarország számára, hogy egyetlen, nagyobb tömeget befogadó stadionunk állapota finoman fogalmazva is erősen kritikus?
Nagyot. Az összes környező országban van 40-50 ezres kapacitású stadion kifogástalan állapotban. Szinte minden évben elesünk egy-egy lehetőségtől emiatt. A U2 360° elnevezésű turnéja ezért nem tudott és tud a következő években Budapestre jönni, egy kisebb stadionba nem fér be a produkció, a Puskásban pedig a lelátók közel fele le van zárva. De a rossz műszaki állapotra való hivatkozással lépett vissza az utolsó pillanatban az AC/DC is az újabb budapesti koncerttől.
2009-ben Madonnát nem fogadta be a Puskás Stadion, nem kis zavart okozva ezzel a médiában. A viták során mennyire romlott meg a viszony, miután a Puskás Stadion nem volt hajlandó befogadni egy fellépőt?
A viszony nem romlott meg, és a stadion is szívesen látja a bérleti díjból befolyó összeget, az már egy más kérdés, hogy a bérleti szerződésbe bekerültek olyan pontok is, ami kizárja, hogy még egyszer a Madonna koncert kapcsán kialakult helyzetbe kerülhessünk.
Évről évre egyre nagyobb sikereket érnek el a fesztiválok. Mennyire veti vissza ez az egyszerű koncertek látogatottságát?
Nem lehet a két piacot összehasonlítani, még ha elsőre úgy is tűnik, hogy komoly átfedés van a látogatóik között. Bár igaz, hogy mi soha nem mentünk a nagyobb fesztiválok „ellen” önálló koncertekkel, általában július és szeptember között nem szoktunk itthon bulikat csinálni, vagy csak olyan idősebb rétegnek, akik nem járnak fesztiválokra. Kifejezetten jó viszonyt ápolunk a nagyobb fesztiválok szervezőivel, nincs közöttünk versengés, de figyelünk egymásra.
A Lady Gaga-koncert után felvetült néhány szülői panasz, miszerint az énekesnő fellépése sokszor volt tele erotikával és agresszióval. Nem vetült még fel az, hogy a koncertek is kapjanak besorolást?
Hozzánk nem érkezett ilyen jellegű panasz, inkább előzetesen érdeklődtek a szülők, hogy x korú gyermeküknek ajánljuk-e a koncertet. Miután a produkciótól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy általában semmi olyan nem történik a színpadon, ami korhatáros törvénybe ütközne, így azt mondtuk mindenkinek, amit szinte minden koncert esetében: 12 év alatt nem ajánljuk a koncertet a várható hangerő és a tömeg miatt, illetve 14 év alattiaknál legalább egy felnőtt kísérő mindenképpen legyen a társaságban.
De elég nehéz lenne egy élő produkciót korhatárosan besorolni, hiszen minden este más és más történik, történhet a színpadon, a legtöbb előadó pontosan érzékeli is, hogy az adott városban az adott közönségnél mi fér bele és mi nem.
A rajongókat meg ritkán lepi meg ebben az értelemben az előadó, hiszen a videókból, nyilatkozatokból már pontosan tudja, milyen típusú sztárért rajong.
Szokták mondani, hogy ahány ország, annyi közönség. Milyen a magyar közönség?
Egyre jobb. Most már a közönség jó része beszél olyan szinten angolul, hogy nagyrészt értik az átkötő szövegeket és reakcióikkal tudnak kommunikálni az előadókkal, illetve merik jól érezni magukat egy rendezvényen ahova bulizni mentek. A gondot inkább az a tipikusan magyar mentalitás okozza, hogy ha megvette a jegyet, akkor neki mindent szabad, pedig minden belépőre rá van írva, hogy a rendezvény és a helyszín szabályait be kell tartani, pontosan azért, hogy mindenki jól és biztonságban érezhesse magát.
Azokat sem fogom soha megérteni, akik a produkció saját kérése ellenére is vakuznak, ráadásul a körülöttük ülők minden alkalommal hátrafordulnak, mert őket is zavarja a villogás; majd mélyen felháborodnak, ha a biztonsági őrök elkérik a fényképezőgépet az előadás idejére. Ilyen sajnos rendszeresen előfordul, utoljára a Cirque du Soleil előadásain, ahol magyarul is elhangzott, hogy az artistákat és a produkciót veszélyeztetik vele, mégis volt, aki úgy gondolta, hogy ez rá nem vonatkozik. Ilyet sehol máshol, Kelet-Európában sem tapasztaltam. Ez a minimális tisztelet teljes hiánya a produkció és a nézőtársak irányába.
Mit várhatunk ebben az évben, kikben reménykedhet a magyar közönség?
A 2011-es év kicsit „lukas” lesz, főleg az első félév.
A nagy turnék befejeződtek, vagy nem Európában vannak. Az egész térségben ugyanez a helyzet, nem csak nálunk. Lenne ugyan néhány itthon is érdeklődésre számító produkció, de sajnos a német – olasz vonalnál nem jönnek keletebbre.
Ami már biztos: Slayer / Megadeth közös koncert április 8-án a metál rajongóknak, Roxette koncert június 1-én, illetve a Fal eredeti, élő előadása Roger Waters-szel június 22-én. Ez utóbbi gyakorlatilag már teltházas, ha valaki még szeretne rá bejutni, igyekeznie kell a jegyvásárlással.
Ezen felül több produkcióval is tárgyalásban vagyunk még, neveket nem mondhatok, de reményeink szerint ismét lesz(nek) olyan világsztárok, akiket először hozhatunk el a magyar közönségnek.