A Gamma Műszaki Zrt egy olyan atom, biológiai és vegyi felderítő terepjárót fejleszt, amely megállja a helyét a XXI. században. A kérkedőket azért megnyugtatnánk: van tapasztalatunk harckocsi gyártásban.
2011. február 5. szombat 16:45 - Győry S. József
Tíz évvel ezelőtt a Magyar
Honvédségnek közel nyolcszáz tank állt a rendelkezésére, ennek nagyobbik részét a kiszuperált T-55-ös járművek alkották. A fennmaradó hányadot a szintén elavult T-72-es tankok jelentették, amelyek legfeljebb a hetvenes-nyolcvanas években nyújtottak komolyabb harci potenciált.
2005-ben hetvenkét T-72-es harckocsit szállítottunk Afganisztánba, melyek két és félmillió dolláros felújítását az Amerikai Egyesült Államok finanszírozta.
2007 novemberében már csak legfeljebb száz T-72-es harckocsival rendelkezett a honvédség, amelyből - megdöbbentően kevés -, tizenkét példányt lehetett bármikor, szükség esetén azonnal bevetni. A további mintegy nyolcvan-kilencven tank használaton kívüli állapotban volt.
Szekeres Imre akkori honvédelmi miniszter ismét ötven járművet ajánlott fel Afganisztánnak.
2010 decemberében felröppent a hír,
miszerint osztrák szomszédaink ötszáz, leselejtezett - Kürrassier, Saurer, illetve Leopard típusú - tanktól válnának meg. Norbert Darabos, osztrák védelmi miniszter, a Kronen Zeitung bulvárlap szerint azzal indokolta a leselejtezést, hogy biztonságpolitikai elemzések szerint kizárható, hogy külföldi csapatok hatoljanak be Ausztria területére és ezért páncélos-háborúra kerüljön sor, így a sok jármű feleslegessé vált.
A Magyar Honvédelmi Minisztérium nem kívánta kommentálni a hírt.
A szovjet rezsimből itt maradt és legfeljebb a 80-as évek technikai színvonalát képviselő járművek legkésőbb négy év múlva leselejtezésre kerülnek, vagyis időszerűvé vált páncélozott harci járművek beszerzése, vagy a jelek szerint inkább, építése.
Reszkessen a világ?
A Gamma Műszaki Zrt egy olyan atom, biológiai és vegyi felderítő terepjárót fejleszt, amely nem csak katonai, hanem katasztrófavédelmi műveletekben is megállja majd a helyét.
A KOMONDOR névre keresztelt, moduláris ballisztikai védelemmel is felvértezett erőteljes terepjáró - vagyis nem tank - védelmi szintjét, képességeit a majdani megrendelő igényei szerint választhatja ki.
A közel tizenöt tonnás monstrum két vagy háromtengelyes változatban gördülhet le a gyártósorról: a fejlesztés - a motor kivételével - hazánkban, magyar munkaerővel valósulna meg.
A tervek szerint a hazai igények kielégítésén túl, az exportigények teljesítésére is lehetőség nyílik.
A HírExtra felkereste a Gamma Műszaki Zrt.-t, ahol egyenlőre nem kívánták bővebben kommentálni a hírt.
Köhög a bolha?
Hazánknak vannak tapasztalatai páncélos járművek építésében, igaz, a második világháború után csakis szovjet típusú harckocsik teljesítettek szolgálatot a Magyar Honvédség kötelékében.
Turán
A 40M Turán közepes harckocsi 1941 és 1944 között teljesített szolgálatot. A II. világháborúban a Magyar Királyi Honvédség gerincét képezte a jármű, amelyhez a Skoda T-21 típusú harckocsi terveit vették alapul. A tank 40 mm-es harckocsiágyúval, 8 mm-es Gebauer típusú géppuskával volt felszerelve. A háromfős kezelőszemélyzetet 13-50 mm-es páncélzat védte.
A kifejlesztésben részt vett a Weiss Manfréd Művek, a győri Magyar Waggon és Gépgyár, a MÁVAG és a Ganz. A Honvédelmi Minisztérium 1940. szeptemberben 230 Turánt rendelt. A későbbiek folyamán még egy változat - 41M Turán II. - készült a harckocsiból, amely bár komolyabb paraméterekkel rendelkezett elődjénél, ám az ellenfeleivel így sem vehette fel a versenyt.
43M Turán III építése is tervbe volt véve, ám a prototípuson kívüli - a Weiss Manfréd gyárat ért bombatalálatok miatt - sorozatgyártására nem kerülhetett sor.
Zrínyi Önjáró Löveg
A Turán típusú páncélos viszonylagos sikertelenségét ellensúlyozva, a Honvédelmi Minisztérium 1942-ben egy olyan önjáró löveg kifejlesztését javasolta, amely hatékonyan képes támogatni a harckocsizó alakulatokat.
A kis magasságú, jó oldalstabilitású, gyorsnak mondható járművet négyfős kezelőszemélyzet „vitte” bevetésre, elöl 75 mm-es, a többi részen pedig 25 mm-es páncélzat védte őket. Az önjáró löveg egy 10 és fél centiméter űrméretű tarackkal volt felszerelve, melynek maximális hatótávolsága tíz és fél kilométer volt.
A Zrínyi Önjáró Löveg egy második fejlesztést is megélt. Az újabb konstrukció a német Párduc, 75 mm-es harckocsiágyújával lett felszerelve.
Toldi Könnyű Harckocsi
A Honvédség első korszerűnek szánt harckocsi típusát, - a 38M Toldit - a svéd L-60 könnyű harckocsi licence alapján, két sorozatban a MÁVAG és a Ganz gyár alkotta meg. A Toldi soha nem képviselt számottevő hadászati értéket.
Aminek már nincsen jövője?
A harckocsi komplex fegyverrendszer, a közvetlen harci érintkezés feltételeinek megfelelően kifejlesztett páncélozott harcjármű. A „tank” a tűzerő, a páncélvédettség és a mozgékonyság megfelelő kombinációja. A tűzerő a harckocsin elhelyezett fegyverzetet, legtöbbször a harckocsilöveget és a kiegészítő fegyverzetet jelenti. A páncélzat a személyzetet, a motort és a lőszereket védi, a páncélvédettség függ a páncél vastagságától, anyagától, illesztésének módjától és nem utolsó sorban a páncéllemezek dőlésszögétől is. A mozgékonyság legfőbb jellemzői a sebesség, a terepjáró képesség és a hatótávolság. A mozgékonyságot sok minden befolyásolja: a motor típusa és teljesítménye, a futómű felfüggesztése és elrendezése, a lánctalp szélessége, az erőátviteli rendszer, a páncélzat vastagsága, azaz a jármű össztömege.