Nem sztrájk, hanem nemsztrájk
„Mert a tandíj nem tandíj, hanem költségtérítés; a forráskivonás nem forráskivonás, hanem átstrukturálás; a sztrájk nem sztrájk, hanem nemsztrájk.”
2013. január 6. vasárnap 17:25 - Pál Fanni
Égető helyzet
Szegeden, az ország több pontjához hasonlóan, egyhetes szénszünet meghirdetésére kényszerült az egyetem, az SZTE épületeit és a kollégiumokat bezárták, az oktatókat is kényszerpihenőre küldték. A novemberi forrászárolás miatt ugyanis vizsgaidőszak ide vagy oda, nincs pénz fűteni.
Csalódniuk kell azonban mindazoknak, akik arra számítottak, hogy a karácsony és a szilveszter forgataga után lanyhul majd az oktatói és hallgatói tiltakozás a felsőoktatás és a felnőttképzés szétnyirbálása ellen.
Az egyetem az Agórába költözött
A minden érdeklődő számára nyitott és tandíjmentes szegedi Szabad Egyetem a fennálló szénszünet okán a Szent-Györgyi Albert Agórában került megrendezésre, az Oktatói, Hallgatói és Szülői Hálózatok, a Miérthallgatók csoport, a Hálózat a Tanszabadságért, a Humán Platform és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete szegedi tagjainak támogatásával.
A szervezők a rendezvény céljául tűzték ki, hogy felhívják a figyelmet, az utcai tiltakozások mellett más eszközökkel is hallathatják a hangjukat. A kultúra és tudomány szavainak, az együtt gondolkozásnak jelentősége vitathatatlan, főleg most, amikor épp ennek a lehetőségét próbálják megakadályozni.
Szirmai Éva, a rendezvény főszervezője a Szabad Egyetem szervezőinek közleményéből idézett a megnyitón: „Csak a felnőtt, felelős, tudatos, és képzett polgárok képesek előrevinni hazánkat” - mondta.
Az előadássorozaton összesen 35 előadó (budapesti és szegedi oktatók és hallgatók) referátumát hallhatta a több, mint száz érdeklődő.
Az előadások a hatalom, a kultúra, a tudomány, a művészet és az oktatás aktuális problémáit vizsgálták. Egy előadásra 20 perc jutott, ami sok esetben kevésnek bizonyult.
Mi az, hogy egyetem?
Pavlovits Tamás (SZTE BTK Filozófia Tanszék, egyetemi docens) előadása a rendhagyó referátumokat felvonultató programból is kitűnt: az előadó felolvasással készültTadeusz Borowski Tanárok és diákok című művéből.
A novella a város megszállása alatt létrejövő illegális varsói egyetem működését ábrázolja.
Mi az, hogy egyetem?- tette fel a kérdést az előadó, majd a szöveg segítségével meg is válaszolta: az egyetem igazi lényege nem az intézményességben, a keretszámokban vagy a reformokban mutatkozik meg, sokkal inkább olyan tevékenység, amelyet a tudás (a tudás megszerzése iránti vágy hallgatói részről, a tudás átadása iránti felelősség oktatói részről) motivál. A szövegben megmutatkozó ellenállás fő mozgatója is ugyanez a tudás iránti vágy.