2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Vitorlás tanfolyam: képezd magad kapitánnyá!

Amikor az ember meglátja a vitorlás hajókat a Balatonon, alighanem érez némi késztetést, hogy ő maga is felszálljon a fedélzetre. Ebben a bejegyzésben összeszedtük, mi mindent is érdemes tudni a különböző tanfolyamokról és vizsgákról, avagy a vitorlás jogosítvány megszerzésének menetéről.
2022. február 8. kedd 17:03 - HírExtra

Amit a vízi jogosítványról tudni érdemes

Talán nem árulunk el nagy titkot, de a hajóra szóló jogosítványok megszerzésének feltételei és szabályai nem teljesen ugyanazok, mintha a közútra szeretnénk kimenni. Nincs két ugyanolyan terület, minden belvíz vagy folyó más és más adottságokkal rendelkezik. Nagy különbség van továbbá egy vitorlás kormányzása és egy motorcsónak irányítása között. Ugyanakkor bizonyos alapokat minden esetben el kell sajátítani, például a vízi mentést.

Miért jó a vitorlás jogosítvány?

Mert egy igazán egyedi, speciális tudást fogsz megszerezni. A megszerzett tapasztalatokat pedig egy egész életen át hasznosíthatod, nem mindennapi élményekkel és kalandokkal kiegészülve. Ráadásul az ismerőseidet is elviheted egy-egy körre a Balatonon vagy más vizeken. Kapitánynak lenni összességében menő dolog. Persze az egész mit sem ér, ha nem érdeklődsz a vitorlázás iránt. Amennyiben viszont igen, a legjobb helyen jársz, hogy megtudd, hogyan érhetsz célba. 

Vitorlás tanfolyam és a kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezetői engedély megszerzése

Nézzük is a konkrétumokat. Eldöntöttük: vitorlás jogosítványt szeretnénk. Mit tegyünk? Vegyük át a szükséges lépéseket. Az első és legfontosabb, hogy megszerezzük a megfelelő elméleti és gyakorlati alapokat a belvízi hajózással kapcsolatban. Természetesen vitorlázni nem fogsz tudni online, ehhez el kell menni Balatonfüredre, de az elméletet simán elvégezheted otthonról is.

Mindenekelőtt meg kell felelni bizonyos részvételi feltételeknek is. A képzés 17 évesen is elkezdhető, de a gyakorlati vizsgán már be kell tölteni a 18. életévet. Igazolni kell az alapfokú iskolai végzettséget és kishajó vezetésére szóló orvosi alkalmassági igazolásra is szükség lesz. Továbbá személyi igazolvány, saját képek (2db igazolványkép) és természetesen a tandíj befizetése is elengedhetetlen.

A vitorlás jogosítványt hivatalosan belvízi kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezetői engedélynek hívjuk. Erre lesz szükséged ahhoz, hogy 10 négyzetméternél nagyobb vitorlafelületű vagy több mint 7 méter hosszú vitorlás vezetésére legyél jogosult. Ezzel olyan 12 fő befogadására alkalmas vitorlás kapitánya is lehetsz, aminek hajótest hossza nem több 20 méternél. A vitorlás tanfolyamon minden alapot megtanulsz, ami fontos: legyen szó a hajózáshoz szükséges csomókról vagy a vízből mentésről. Ezzel felkészülhetsz a Közlekedési Hatóság által szervezett vitorlás vizsgára. Szélcsendben sem kell aggódni, az csupán egy lehetőség az elméleti tudás elmélyítésére!

A vitorlás jogosítvány megszerzésének feltétele a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont által szervezett elméleti és gyakorlati vizsgák sikeres teljesítése. Az elméletet szintén számítógépen keresztül kell elvégezni, a gyakorlatot pedig a megszokott hajón is megcsinálhatod, amelyiken tanultál. Így nem ér majd nagy meglepetés. Ha pedig igen, szakmai ismereteidnek köszönhetően már arra is fogsz tudni reagálni.

Mennyibe kerül?

A kezdő vitorlás tanfolyam, vagyis a kedvtelési célú vitorlás kishajó vezető képzés ára 159.990 forint. Az összevont kishajó tanfolyam (vitorlás és motorcsónak) pedig 189.990 forint. Pluszban erre még jönnek a hatósági díjak, amik a következőképpen alakulnak:

- Kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezető vizsgadíj: 30 000 Ft

- Kedvtelési célú kisgéphajó vezető vizsga díj: 30 000 Ft

- Összevont kedvtelési célú kishajó (vitorlás és motorcsónak) vezetői vizsga: 54 000 Ft

- A kártya formátumú jogosítvány (okmány) kiállításának díja pedig 13 000 Ft

A végső összeg tehát értelemszerűen attól is függ, hogy melyik vizsgát választjuk. Amennyiben kizárólag vitorlázni szeretnénk, valamivel több mint 200 ezer forinttal érdemes számolni.

Ügyelj a biztonságra: mentőmellény és kötelező felszerelések

Miután megszereztük a szükséges jogosítványt és papírokat, indulhat a vitorlázás. Kivéve akkor, ha nincs nálunk mentőmellény. Ez ugyanis kötelező felszerelés, a biztonságnál pedig nincs is fontosabb. A Ship Store széles kínálatában elérhető számos mentőmellény, elsősegély csomag és tűzoltókészülék is. Lényegében minden, amire a fedélzeten szükséged lehet.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

...
2022. február 11. 22:59
Hogy mennyire ösmerem a menyhalakat? Anno a keszhelyi Georgikon egyetem halbilológus kuktatóinál is jobban... Egy 2007-es hsz írásom, sajnos eltűnt már szinte a netről.
Elnézést, ha hosszabb egy kommentnél!
"" yence Felhasználói adatok [yence offline] Felhasználó hozzászólásai
Regisztráció: 2007-04-23 13:38:13


Tegnap olvastam egy cikket és nem tudtam megállni, hogy valamilyen formában ne reagáljak rá nekik oda. Ám ismerve őket, mennyire nem kedvelik a véleményemet évek óta, hát ide is bevágnám egy "nyílt levél" formának, hadd olvassák a víz és hal barátok. Íme a mail levelem a ZH. napilaphoz címezve és elküldve tegnap du.:

Erre írtam "hozzászólásnak", de az újságban olvastam, nem itt a neten tőlük:
http://zalaihirlap.hu/lenti_let..._tenyerbol_a_patakba

"Kuriózumnak számítok? :-) (Menyhal-monológ)


feladó yence
címzett zalaihirlap@zh.plt.hu
dátum 2009. március 23. 17:26
tárgy Kuriózumnak számítok? :-) (Menyhal-monológ)
küldő gmail.com


Kedves (szenzációgyártó?) Zalai Hírlap illetékesei!


Meglepő és kissé malíciázásnak ható hozzászólásomat innen a megyéből, a Kerka patakból
kiloccsanva próbálom betűkbe csapkodni a nyálkás farokúszómmal, én a "Lota lota".. ;-)
(Menyhal Menyhért)

Mert érdekes paradoxnak tűnő cikket találtam magamról, rólunk a napilapjuk száraz (brrrrr!) hasábjain.
50, azaz ötven ivadékot a fajtámból? Egy folyóvízbe engedni?
Ha ember lennék, hát azt vágtam volna erre gondolkodás nélkül, hogy "szellentés a szitába csak!".
Mert az. (Hasonló korábbi sms-t már hajítottak ki nagy ívben, "tudok arról is"...) ;-P
Persze kell a vasiaknak a média-hátszél és fényezés, tán horgász-sport-turizmus marketing is,
ha már oly ügyesen el tudták pályázni a helyiek, a hazaiak elöl a vizeiket. :-)

Divat lett amúgy lemenni a vízpartra egy tarisznyára való beszerzett halivadékkal és a médiát naná odarendelni
egy megfelelő képes/hatásvadász tudósítás érdekében - nem ez az első ilyen!
Hatásos, a laikus tömegnek főleg. ;-)

Na, de nem ezért kezdtem ám vadul pipálni a levegőre kikukkantva és ZH-t olvasva.
Hanem a "kuriózumnak számító menyhal" megemlítése okán. Nos tudom, a nagybátyáim a tengeren a tőkehalak
és ez ugye nem kis pedigré nekem. Amit már még kevesebben tudnak, én a hazai halfajokkal ellentétben
avval is hasonlítok ám az északi tengeri atyafiságomhoz, hogy télen(!) a hideg vízben szaporodom, ívok le.
Fene a különc fagyos libidómat, igaz? ;-)

Nos, rátérnék: Lehet, azok a most nagy csinnadrattával idehozott (a Kerkába) kis óvodás (maréknyi) rokonaim
abból a vérvonalból valók, amit egy afféle "Hany Istók" (korábbi) életvitelű ember élve kifogdosott itt a Kerkából és eljuttatott
a Keszthelyi Agrártudományi Egyetem tudományos kutató szakembereinek anno a '80-as évek vége táján.
Mert azok legálisan "leszóltak" anno a zalai horgászoknak, és a "kisszerszámos halászoknak" is (a Mura viszonylatában).
Igen, mert a Murában is "őshonosak" vagyunk, néha rátévedünk a hálóra is - sajnos. ;-(
Na, "yence" vagyis hát az a "Hany Istók" örül annak, mert nem vagyunk védettek máig sem,
de még csak a "nemes hal" kategóriába sem soroltak bennünket soha azok a buta horgászok-halászok. Pedig!
Állítólag nagyon finom a kemény húsunk, szalonnával tűzdelve, tepsiben egészben sütve - a fene a gusztusukat igaz? ;-)

Szóval, anno lejöttek Keszthelyről az egyetem kutatói, talán a nevükre is emléXem: Dr. Szipola Imre, és Födelmesi Zsolt.
És vittek az őseimből tucat számra, élve, vizes nagy edényben. "yence" volt a "kapcsolat" hozzá. (A szemét!) ;-(
Később pedig ez a "yence" vitt még Keszthelyre a fajtánkból, mert megtérítették
az útiköltségét is állítólag: Pl. egy hatalmas fagyasztott fogas süllőt kínáltak a kutatói vízi telep fagyasztóládájából
cserébe többek közt, így hallottam a hal fülemmel? ;-)

Állítólag a két úr már nincsen ott, és hát az idő is eltelt szépen, de egyet még hozzá locsognék akkor:
Azt a télen befogott jó pár db. ikrás és "tejes" egészséges rokonomat ezek az okos szakkutatók "lefejték"
és kb. 14-16 C fokos (vagy még melegebb!?) folyóvízben akarták a szaporítóanyagot megtermékenyítve eredményt elérni,
felmutatni. És állítólag akkor az az első évad kísérlete - hiába a megfelelő számú és elevenségű "házaspároktól"
kudarcba fulladt. Mert amit "Hany Istók - yence" tudott a vízparti megfigyeléseiből,
azt a szakemberek talán elfeledték figyelembe venni: a decemberi vízhőmérséklet nem 15 C fok, de nem ám!
(Utólag mondták el a hibájukat az urak, a "beszállítójukat" pedig nem vonták be,
és az sem gondolta volna róluk ezt a malőrt akkor, hogy szóljon előre nekik még erről is.) :-)

Hát, nos csak ezt akartam hozzálegyezni az uszonyaimmal az önök "tudósításához" a menyhal ügyünkben,
meg ez a "yence" is ideengedett a komputere elé talán elzsibbadva egy nem halétel utáni nagyfröccstől? ;-)

Sikamlós üdvözlettel: Menyhal Menyus

(Ui.: "Hany Istók" nem ír, mer' aztAT úgyis kidobják csak - mint ezt is majd. Ne is ereszkeGGYenek le ahhoz az alakhoz!) ;-P


L., 2009.03.23. "

Erre írtam "hozzászólásnak", de az újságban olvastam, nem itt a neten tőlük:
http://zalaihirlap.hu/lenti_let..._tenyerbol_a_patakba"
-------------------------------------------------------
"
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását