Mendrey László és Szabó Szabolcs közleménye:
2Korszerűtlen, teljesíthetetlen mennyiségű tananyagot kellene elsajátíttatni a diákokkal, többszörösen átvert, gyalázatos fizetésért minősíthetetlen mennyiségű munkaterhet elviselő, a fideszes propaganda részéről megalázott, gúnyosan kiröhögött pedagógusokkal. Nem csoda, hogy rendszerszinten és stabilan romlanak a tanulói teljesítmények.
A kormányzat nem érti, nem is akarja érteni a problémát. Dühödt agresszióval fordulnak az ágazattal szembe. Ha nem megy ígérettel, furfanggal s az állandósult Unióra mutogatással, akkor a kardcsörtetéstől várnak „megoldást”. Ezért fordultak Pintér tábornokhoz a „REND” egyszerű hívéhez, aki nem ismeri a polgári engedetlenség fogalmát (Orbán kordonbontásáról még nyilván nem hallott…), nem kérdez, hanem utasít, befenyít. Láthatóan nincs tisztában azzal, hogy a rendvédelem egészen más „tészta”, mint az oktatás, ahol a szakmájában bevált módszerek és eszközök nem működnek. És valljuk meg őszintén: nem sok értelme van elbocsátással fenyegetni olyan pedagógusokat, akik az alacsony fizetések miatt már inkább csak a hivatástudat miatt maradtak a pályán.
Eklatáns példája a hatalom gőgjének a tegnapi nap is, amikor Miskolcon rendőrsorfal állta útját a diákoknak, akik petíciót akartak átadni a helyi tankerületi központ vezetőjének, aki „sápadt vala, és reszketni méltóztatott”, és nem mert kimenni az épület elé, hogy beszéljen a diákokkal, de még az íróasztala mögül sem mert felállni, mikor is két „vérszomjas” végzős mégiscsak bejutott hozzá. Hogy gyáva volt-e, vagy csak modortalan, mindegy is…
Közben az országban egyre több helyen – így Csepelen és Soroksáron is – kifejezték elégedetlenségüket a pedagógusok és a diákok. Elégedetlenek az oktatási politika által biztosított feltételekkel, felháborodottak a pedagógusokat érő fenyegetés miatt, szolidaritást vállalnak a leváltott miskolci igazgatóhelyettessel.
Az igazán fontos kérdés jelenleg, hogy mikor tesz végre a kormányzat értékelhető javaslatot a közoktatás égető gondjainak megoldására? Mert azonnali béremelésre van szükség, és a lehető leggyorsabban vissza kell adni a pedagógusok szakmai autonómiáját. Ha ez nem történik meg, hanem csak a fenyegető levelek kézbesítésével akarják rendezni a problémát, akkor csak tovább fog fokozódni a már most is jól érzékelhető pedagógushiány. Mert valljuk be őszintén: ha egy Vermes Miklós Általános Iskola méretű intézményből 9 pedagógus hiányzik, és ezen álláshelyeknek is csak egy részét sikerül nyugdíjas pedagógusokkal feltölteni az azonnali katasztrófa elkerülése végett, akkor az a rendszer nem tud normálisan működni. Sem most, sem a jövőben.
Ha a kormány nem képes megoldani az oktatás problémáit, mert nincs rá szándék, vagy nincs rá képesség, akkor meg adják át helyüket azoknak, akikben több empátia, képesség, készség és becsület van."