Csökken a gáz ára?
Magyarországnak hosszabb távon nemcsak új gáz import-beszállítási útvonalat kell kialakítania, lépéseket kell tennie a gázár mérséklésére, s szem előtt kell tartania az energiatakarékosságot is - állapítja meg a kormány számára készített szakértői bizotts
2007. február 8. csütörtök 12:13 - Hírextra
A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) honlapján csütörtökön nyilvánosságra hozott, a vezetékes energiaellátásról a kormány számára készített jelentés szerint vannak lehetőségek a gázbeszerzési ár mérséklésére például az EON Ruhrgas és az EON Földgáz Trade, valamint az EON Földgáz Trade szerződéses árainak felülvizsgálatával, továbbá a Gazprom magyar gázpiaci érdekeltségéhez kapcsolódó lehetőségek kihasználásával.
Az anyagban megjegyzik, hogy Magyarország drágábban vásárolja az orosz gázt, mint a legtöbb európai ország.
A gázár kompenzációs rendszerének mielőbbi felszámolását a bizottság indokoltnak tartja, mert a jelenlegi rendszer igazságtalan, mivel a rá nem szorultakat is támogatja, annak fedezetét végső fokon az állampolgárok adója fedezi, akik közül sokan nem is gázfogyasztók. A bizottság helyesli azt is, hogy a kompenzációt rászorultságra alapuló szociális támogatási rendszer váltsa fel. A folyamat azonban fokozott körültekintést és a kölcsönhatások számbavételét igényli, nehogy elviselhetetlen terhek zúduljanak a lakosság egyes rétegeire.
A bizottsági jelentés kitér arra is, hogy az Európai Unió előírásának megfelelően a földgázpiacot 2007. július 1-ig. a lakosság számára is meg kell nyitni. A szükséges jogszabályok kidolgozását fel kell gyorsítani, mert a kialakult jelentős késedelem veszélyezteti a piacnyitási kötelezettség teljesítését. A korlátozott kínálat miatt sem az Európai Unióban, sem Magyarországon nem várható számottevő verseny kialakulása. Így illúzió lenne a piacnyitástól jelentős versenyt vagy az árak csökkenését remélni - tartalmazza a jelentés.
A jelentés alapján az energia-felhasználás hatékonyságának növelése nemcsak a megtakarítás miatt fontos, hanem enyhíti az energiahasznosítást terhelő egyéb kedvezőtlen hatásokat is. Ezért a következő időszakban fokozott támogatást érdemel a gáz- és távfűtéses épületek energiahatékonyságának javítása, illetve a a közlekedés fajlagos energiaszükségletének mérséklése.
A jelentés szerint adókedvezményt érdemel a fűtési rendszerek korszerűsítése, célszerű előnyben részesíteni a panelházak egycsöves rendszereinek átalakítását és az egyedi hőmennyiség alapú elszámolás feltételeinek megteremtését.
A dokumentum szerint Magyarország teljes energia-felhasználásnak mintegy 45 százalékát földgázzal fedezik, aminek 80 százalékát import biztosítja. A földgáz harmadát a lakosság használja fel, a háztartások fűtése legnagyobbrészt földgázra alapul. A felhasználásból az erőművek és fűtőművek részesedése 30 százalék. A földgázszükséglet a jövőben tovább nő, ami a behozatal emelkedését okozza.
A magyar földgázrendszer műszaki színvonala megfelelő, de fejlesztése nem tartott lépést a földgázfelhasználás gyors növekedésével, mert az alacsonyra leszorított gázárak nem biztosították a szükséges fejlesztési forrásokat. A gázrendszer a teljesítőképessége határára jutott, egy tartós kemény tél fogyasztói korlátozást tehet szükségessé.
A jelentés alapján a gázkorlátozás megelőzésére sürgősen szükséges a kereskedelmi gáztárolói kapacitás növelése, új tároló létesítése, illetve a meglévők bővítése, valamint az importvezetékek kapacitás-bővítése. Az ezekhez szükséges beruházásokat új létesítmények esetén ösztönözni kell, a meglévők esetében a tulajdonosoktól kell elvárni. A MEH ezt előmozdító törekvései a kormány támogatását igénylik. A téli csúcsterhelés csökkentése érdekében olyan szabályozásra van szükség, ami a megszakítható és alternatív fogyasztókat ebben az időszakban más energiahordozó használatára és fokozott energiatakarékosságra ösztönzi.
A jelentés szerint hosszabb távon szükséges az Ukrajnán áthaladó import mellett új import-beszállítási útvonal kialakítása. Ezt a Törökországba irányuló "Kék folyam" meghosszabbítását jelentő Déli vezeték vagy - kisebb valószínűséggel - a Nabucco-projekt teheti lehetővé.
Forrás: MTI