Az élő jazz-legenda Magyarországon lép fel
Szombaton a Millenárisban először játszik Magyarországon a brazil származású, New Yorkban élő legendás Eumir Deodato.
2007. február 27. kedd 17:14 - Hírextra
Az átdolgozás, Deodato első lemezén a Predude-on jelent meg 1973-ban és 5 millió példányban kelt el. Ezzel nyerte a szerző első Grammy-díját.
A Rio de Janeiró-i születésű Eumir Deodato 12 évesen kezdett zenét tanulni tangóharmonikán - írja az fn.hu. Zenei képzését később zongora, hangszerelés és karmesterképzés szakokon folytatta. Első sikereit 17 évesen érte el, és Rio egyik legelismertebb zeneszerzője és zongoristája lett. Felvételeket készített és hangszerelte többek közt Milton Nascimento és Antonio Carlos Jobim dalait.
1968-ban Deodato New York-ba költözött és elkezdett dolgozni többek között Luis Bonfaval a Fekete Orfeusz legendás zeneszerzőjével, Astrud Gilbertoval és más, akkor New York-ban élő brazil nagyságokkal, majd készített átiratokat olyan jazz sztároknak, mint Wes Montgomery, George Benson & Paul Desmond, vagy a pop sztár Frank Sinatra, Roberta Flack, vagy Aretha Franklin.
Első lemezét 1973-ban adták ki és a New York-i bemutató után 7 éven át turnézott vele világszerte, Ausztráliától Japánon és Európán keresztül egészen Dél-Amerikáig.
A turnék után visszatért stúdiójába, hogy hangszerelőként és producerként közreműködjön és újabb díjakat nyerjen a Kool & The Gang (Celebration, Ladies’ Night, Sometimes Special és az As One), Earth, Wind & Fire, Con-Funk-Shun, és a The Dazz Band lemezeinél. Ezek közül a The Kool & The Gang három lemeze (Ladies’ Night, Sometimes Special és az As One) többszörös platina lemez lett.
A ’90-es években Bjork 3 lemezét is ő hangszerelte: a ’95-ös Post, a ’96-os Telegram és a ’97-es Homogenic című albumot, illetve produducerként részt vett a híres dal, az Isobel akusztikus változatának elkészítésében. Deodato hangszerelte Gal Costa brazil énekes 10 top-listás dalát, és ugyancsak a ’90-es években, mint vendég karmester vezényelte Bjork brazíliai és Egyesült Államok-beli koncertjeit - olvasható az fn.hu-n.
1999-ben hangszerelte a Bruno Barreto Bossa Nova című filmjének zenéjét, de köreműködött a The Onion Field, Ghostbusters II, White Night, The Adventurers filmzenéjénél is. Felvételeit felhasználták Being There, és a The Exorcist című filmnélmeknél.
2001 novemberében Deodato Strauss átdolgozásával (Imígyen szóla Zarathustra: 2001) részt vett a New York-i segélykoncerten, ahol lélegzetelállító sikert aratott dalával. (Ezt a dalt egyébként a budapesti koncert alkalmával is hallhatjuk majd!) Ez ösztönözte őt arra, hogy előadóként újra színpadra lépjen. 2002-ben a Bécsi Nyári Fesztiválon a Bécsi Operában adott koncertet, amit további nagy fesztiválok követtek világ-szerte, a Pori Jazz Fesztiváltól a The Hague- North See Jazz Festivalon keresztül, Dél-Afrika és Guatemala nevesebb zenei eseményei-ig.
2002-ben Milton Nacsimentoval dolgozott Rio-ban, melynek eredménye az év legjobb brazil dala a Tristesse lett. Ezzel a szerzeménnyel Latin Grammy-díjat nyert.
Eközben szerteágazó munkát végzett különböző művészekkel, többek között Barbara Mendessel Anna Carolinaval, Fernanda Abreuval, illetve KD Lang 2004-es legújabb lemezénél és világkörüli turnéjánál működött közre a vonós zenekar hangszerelésében.