A világ autósport történetében Zolder és Assen is kiemelkedõ jelentõséggel bírt a múltban: a belga pályán korábban Forma-1-es viadalokat rendeztek, a hollandokhoz pedig évek óta visszajár a MotoGP népes mezõnye.
A két versenyhétvégébõl álló európai turné elsõ állomásaként Belgium, azon belül is a Circuit Zolder látja vendégül a Champ Car résztvevõit. A Brüsszeltõl körülbelül 70 kilométerre található kisvárosban, Heusden-Zolderben már nagy a nyüzsgés, hiszen a hétvégén a történelem során elõször bõgnek fel a 750 lóerõs Cosworth motorok a 2.622 mérföld hosszú épített pályán.
Belgium tehát izgatottan készül, egyrészt azért, mert ilyen eseményre korábban még sosem került sor, másrészt pedig hazai versenyzõjük, Jan Heylen révén a hazai nézõk alaposan érintettek is a Világszériában. A Conquest Racing 27 éves versenyzõje a legutóbbi versenyen, Road Americán idei legjobb teljesítményét elérve a hatodik helyen végzett. Heylen természetesen még ennél is jobb helyezést szeretne elérni hazai közönsége elõtt, és ki tudja, talán a hétvégén talán ismét sikerül az elsõ öt között végeznie (legutóbb erre 2006-ban Clevelandben került sor).
Az európai versenyzõk tehát hosszas várakozás után idén ismét hazai közegben versenyezhetnek majd. Bár Franciaországban egyelõre nem rendez a Champ Car versenyt, Sébastien Bourdais (Newman/Haas/Lanigan Racing) mégis otthon érezheti magát Belgiumban. Annál is inkább, mert hazája alig egy köpésre található a flamand államtól, így várhatóan rengeteg francia szurkoló bíztatja majd a háromszoros Champ Car bajnokot. Bár road americai gyõzelmének köszönhetõen Bourdais ismét ellépett a mezõnytõl, azért egy kis szurkolás sosem jön majd rosszul a franciának.
Arról nem is beszélve, hogy az õt kitartóan üldözõ Robert Doornbos (Minardi Team USA) helyzeti elõnybe kerül Bourdais-vel szemben, hiszen jövõ hétvégén Hollandia rendez Champ Car versenyt. Aki már járt arrafelé és része volt egy autó- vagy motorversenyben, ahol hazai versenyzõ is indult, tudja, milyen õrületre lehet számítani. Eddig Jos Verstappen volt Hollandia nemzeti hõse, ám idei teljesítményének köszönhetõen a holland szívekben szépen lassan Doornbos vette át kiöregedõ honfitársa helyét. Jól jöhet még a hazai pálya Doornbosnak, a szurkolók pedig segítségére lehetnek abban, hogy ismét felzárkózzon francia vetélytársához.
A két európaival szemben Will Power (Team Australia) már nem számíthat ekkora támogatottságra, legalábbis Európában nem. Az ausztrál fiúnak azonban nincs félnivalója, annál inkább sem, mert Champ Car pályafutását megelõzõen õ is az öreg kontinensen versenyzett, számos szériában megfordult. Power tehát jól ismeri az európai közeget és az európai típusú pályákat, így neki sem tartogat túl nagy meglepetést a dolog. Arról nem beszélve, hogy a Team Australiánál csapattársával, Simon Pagenaud-val elhatározták, hogy a Canadian Triple Crown után a hétfõn meghirdetett Európa-Kupát is elhódítják a többiek elõl. Mint tudjuk, Powerék ilyen tekintetben nem szoktak tréfálni. A díj elnyeréséhez azonban jó teljesítmény szükséges, amire az ausztrál fiúnak egyébként is nagy szüksége van, hiszen két sajnálatos mûszaki hiba miatt Bourdais-vel és Doornbosszal szemben jelentõs hátrányba került.
A Vanderbilt Kupáért folyó harcba Justin Wilson (RSPORTS) több-kevesebb sikerrel próbál beszállni. Remélhetõleg az angol fiúnak Európában több szerencséje lesz, hiszen az elmúlt két versenyen Wilson nem szerepelt valami jól. San Joséban minden esélye megvolt a gyõzelemre, ám Dan Clarke (Minardi Team USA) ostoba manõverjének köszönhetõen az angol fiú reményei hamar szertefoszlottak, Elkhart Lake-en pedig csak a nyolcadik helyen tudott célba érni. Wilson is azon tíz európai versenyzõ közé tartozik, akik - ha úgy tetszik - két viadal erejéig hazai közegben érezhetik magukat, még akkor is, ha ezúttal Angliába nem látogat el a Champ Car.
Az újoncok között is számos európai versenyzõ készül a nagy eseményre. A holland Doornbos mellett két francia, Tristan Gommendy (PKV Racing) és Simon Pagenaud (Team Australia), a svájci Neel Jani (PKV Racing), valamint a skót Ryan Dalziel (Pacific Coast Motorsports) is hatalmas elánnal készül a nagy megmérettetésre. Mellettük még további két angol, Katherine Legge (Dale Coyne Racing) és Dan Clarke, valamint a katalán Oriol Servia (Forsythe Championship Racing) tartozik az európai alakulathoz.
Bár Servia Spanyolországból származik, a Forsythe Racing versenyzõje mégis egyfajta átmenetet képez az európai versenyzõk és a mezõny többi része között. A katalán fiú már több mint nyolc éve versenyez az Egyesült Államokban, európai helyszínen azóta alig néhány alkalommal fordult meg. Legutóbb erre 2003-ban Brands Hatchen, illetve a német Lausitzringen került sor.
Bár nagyon úgy néz ki, hogy az európai típusú pályákon a kontinensrõl származó versenyzõk talán némi elõnyt élveznek, azért ne feledjük, hogy a szériában igazán kiváló amerikai, kanadai, ausztrál és brazil versenyzõk is vannak.
Alex Tagliani (RSPORTS), Paul Tracy (Forsythe Championship Racing) és Bruno Junqueira (Dale Coyne Racing) ráadásul a legrutinosabbak közé tartoznak. Ha csak Tagliani példáját nézzük: a kanadai versenyzõ kedvenc pályája Road America, amely jellegét tekintve inkább egy európai, mintsem egy amerikai versenypályához hasonlít. Ráadásul a felsorolt három versenyzõ Serviához hasonlóan korábban már járt az öreg kontinensen.
Mellettük két ifjú amerikai titán, Graham Rahal (Newman/Haas/Lanigan Racing), valamint Alex Figge (Pacific Coast Motorsports) száll harcba az európai versenyzõk ellen.
Nagy verseny várható tehát Európában. Azt, hogy a kétversenyes körút végül kinek sikerül a legjobban, egyelõre nehéz megjósolni, hiszen a Champ Car még sosem rendezett versenyt Belgiumban és Hollandiában.
A Motorsportok.hu stábja is kilátogat a két helyszínre, ahonnan képes beszámolókkal, friss információkkal és újdonságokkal jelentkezünk a késõbbiekben.