A jogszabályban előírt minősítésben a művészeti képzést folytató alapfokú iskoláknak részt kell venniük, ha továbbra is teljes összegű állami normatívához akarnak jutni. Az az iskola, amelyik nem felel meg a minősítési szempontoknak, csak az állami támogatás ötven százalékára lesz jogosult a jövőben. A minősítés első köre decemberben zárul. A minősítést a művészeti iskolák szakmai szervezetei által választott testület végzi.
Az oktatási államtitkár alapvető érdeknek nevezte, hogy garantálni lehessen: csak azok az intézmények juthassanak állami támogatáshoz, ahol a szervezeti, a személyi és szakmai feltételek egyaránt adottak a jó színvonalú oktatáshoz.
Arató Gergely elmondta, hogy nem kizárólag a formai szempontok alapján veszik górcső alá az iskolákat, ez azonban nem a jogszabályok fakultatív betartását jelenti. Kijelentette: semmiképpen sem hagynak olyan kiskapukat, amelyek a korábbi évek mulasztásait oldanák fel.
Ismertetése szerint 1995 és 2005 között gyors növekedés zajlott le a művészeti oktatásban, az oktatási feladatokat ellátó helyek száma 798-ról 2.989-re, a diákok száma 115 ezerről 337 ezerre, míg a pedagógusok száma ötezerről kilencezerre nőtt. Ennek következményeként bár jó minőségű képzést folytató iskolák is alakultak, s a művészeti képzés oda is eljutott ahová korábban nem, számos kritika is megfogalmazódott a minőség kapcsán. Az egyik leggyakrabban felmerült probléma az eddigi hatósági ellenőrzések során az volt, hogy mindenfajta előképzettség, pedagógusi képzettség nélkül is dolgoztak tanárok ezekben az iskolákban.
A minimális térítési díj megállapítása után sem oldódtak meg a gondok, a gyermekek létszáma némileg csökkent, ám a pedagógusoké 7 százalékkal nőtt, s a művészeti képzést folytató intézmények száma 810-ről 873-ra emelkedett. Az oktatási feladatokat is ellátó helyek száma 3.300-ra gyarapodott. Ez azt jelentette, hogy a kevesebb normatívát még több intézményben osztották szét.
Arató Gergely szerint a következő tanév hosszabb időre meghatározza majd a művészeti oktatás lehetőségeit, működését és feltételeit. Összegzése szerint oktatásirányítási és intézményi szinten egyaránt megoldást kell találni a minőség garantálására, a hozzáférés kérdésére és a finanszírozási rendszer átalakítására.
Mint mondta, a művészeti oktatás a magyar oktatásügy egyik legsajátosabb és európai értelemben véve is egyik legfontosabb része. A művészeti oktatásnak jelen formájában a közoktatás rendszerén belül van helye, s a valóban értékes művészeti oktatást meg kell védeni - hangsúlyozta a tanácskozáson az államtitkár.