Vége a diákcsínyeknek
„Anya, egyest kaptam!” „Rég tudom már, kisfiam.” A fenti párbeszéd valószínűleg gyakran hallható manapság Győrben, ugyanis az egyik ottani szakközépiskolában szeptemberben bevezették az elektronikus ellenőrzőt és üzenőfüzetet, így
2007. szeptember 18. kedd 09:40 - Mohai Szilvia
Nincs több sumákolás, hazudozás, egyes átjavítása négyesre az ellenőrzőben; hiszen nincs értelme, a szülő már úgyis mindent tud. De nincs több szorongás sem, hogy hogyan mondja el a gyerek otthon, hogy rossz jegyet kapott. Mire hazaér, már várja anyu-apu az ajtóban, no és a jól megérdemelt nyakleves. Gyermekkorára visszatekintve biztosan mindenki órákig tudna sztorizgatni az elkövetett csínyekről, „a kutya megette a füzetemet”- vagy az „elveszítettem az ellenőrzőmet”-jellegű kifogásokról, meghamisított aláírásokról, a szülő nevében írt igazolásokról. A győri Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskolában mostantól ennek vége. Az új e-napló segítségével a szülő azonnal értesítést kap gyermeke jegyeiről, hiányzásairól, késéseiről; sőt, a rendszer tananyagokat, feladatokat, teszteket és dolgozatokat is tartalmaz. Arról, hogy honnan jött az ötlet, és eddig mennyire vált be, Módos Gábor igazgatóhelyettest kérdeztem.
Honnan jött az ötlet az e-napló bevezetésére? A szülők panaszkodtak, hogy nem vallják be a jegyeket otthon a gyerekek, vagy Önök tapasztaltak romló tanulmányi eredményt, esetleg több késést az utóbbi időben?
Egyszerűen ebbe az irányba fejlődik a világ, a számítógép és az internet már szinte mindenhol megtalálható, így ki kell használni az előnyeit. Rosszabbul nem tanultak a gyerekek; erős iskola ez, jól tanuló diákokkal: a 476 szakközépiskola közül tőlünk tanulnak a legtöbben tovább, tehát ilyen szempontból a miénk nagyon jó iskola, nem ez tette szükségessé az e-napló bevezetését.
Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola és Kollégium
A fennállásának 102. évfordulóját ünneplő intézmény egész története alatt sikerrel szolgálta Győr városának és környékének iparát. Megalapításától kezdve az iparoktatás fellegvárának számít. Sok kiváló szakember került ki az iskolából. Az alapítástól eltelt időben több olyan változás történt, amelyek meghatározták az iskola fejlődését. Ilyen volt a felsőipari oktatás megkezdése, az érettségi bevezetése, a technikusképzés megindulása, majd a világbanki képzés beindítása. A gépészképzés volt az a terület, amelyik az iskola arculatát a kezdetektől napjainkig meghatározta. A szakmai oktatás mindig követte az ipari változásokat. A fejlesztéseknek is köszönhető, hogy az iskola elismert, keresett intézménnyé vált.
(www.jaisz.hu)
Pontosan hogy kell elképzelni ezt az új rendszert? Milyen időközönként kapnak értesítést a szülők gyermekeik osztályzatairól?
A szülőknek küldtünk egy kérdőívet arra vonatkozólag, hogy ki igényli ezt a szolgáltatást. Kétféle csatorna van: az e-mail és az sms, de természetesen a papíralapú ellenőrző füzet is megmarad még ezek mellett. Az elektronikuslevél-küldéssel kapcsolatban azt a visszajelzést kaptuk, hogy a szülők 40-45 százalékának van e-mailcíme, tehát ennyien tudják igényelni az e-naplót; az sms-küldéssel kapcsolatban pedig az volt a kérdés, hogy a szülők megengedhetik-e maguknak ennek költségeit, hiszen ezért fizetni kell. Ezt sokan vállalták, olyan 30 százalékuk. Általánosan ezt nem tudjuk kiterjeszteni, mert van olyan szülő, aki nem használ mobiltelefont, így sms-t sem tud fogadni; de a lehetőséget mindenki számára biztosítottuk. Azt is megkérdeztük a szülőktől, hogy milyen időközönként kérnek értesítést; tehát ezt is ki lehetett választani. Alapból huszonnégy órán belül küldjük a kapott érdemjegyekkel és a hiányzásokkal kapcsolatos értesítéseket. Ez az a két dolog, az osztályzat és a hiányzás, mely a legjobban érdekli a szülőt, ez a két legfontosabb információ számára. Ugyanakkor azt kértük a szülőtől, hogy adjon meg egy olyan időintervallumot - ezt be lehetett jelölni, hogy például két nap, három nap vagy négy nap -, amíg nem kéri az értesítést; esélyt adva így gyermekének, hogy önszántából beszámoljon a kapott rossz jegyről otthon.
Milyen adatok, dokumentumok hozzáférhetők még az elektronikus rendszernek köszönhetően? A rendszerben olyan adatok is tárolhatók, mint az óravázlatok, tananyagok, feladatok, dolgozatok. Az elektronikus tananyagok sok helyen, sokféle módon működhetnek. Minden rendszer annyit ér, amennyire működik, amennyire karban tartják. Visszatérve az osztályzatokra és a hiányzásokra: az ezekről való értesítések elkészítése nagyon alapos figyelmet követel a tanároktól, hiszen huszonnégy órán belül minden egyes adatnak be kell kerülnie a rendszerbe, minden információt rögzíteni kell a lezajlott órával kapcsolatban. A tananyagokat, óravázlatokat mindenki egyénileg szerkesztheti: ezeket a tanárok rakhatják fel, de ez nem kötelező a jelen pillanatban; hiszen maga a rendszer használata is egy kis ismeretet igényel, meg kell még szokni ezt az új módszert.
Érzékelték-e már az új rendszer hatását? Kevesebb-e a késés, gyakrabban számolnak-e be a gyerekek otthon rossz jegyeikről, csínytevéseikről?
Az e-napló bevezetése fegyelemre nevel, az biztos - diákot és tanárt egyaránt. Kevesebbet lógnak az órákról, jobban figyelnek, hogy időben érkezzenek, hamarabb elmondják otthon, ha rossz jegyet kaptak, nem titkolják el az osztályzatokat. Érezni lehet a hatást, persze. A kimutatások szerint százalékra pontosan megvannak a hiányzások egy adott tanár adott órájáról, egy diákról; illetve az is, hogy a jegyei alapján hogy áll egy adott tantárgyból. Azaz, mindenkit precízségre, pontosságra nevel; azt mondhatom, hogy ezidáig igen jól működik a rendszer.
Tehát, a jövőben ezek szerint több lesz a jó tanuló, kevesebb a csintalankodó gyerek, több az őszinteség és kevesebb a lógás. Mindez jól hangzik, de ha az új módszer mindenkit mégsem tudna”jó útra téríteni”, nem kell elkeseredni; hiszen egy gyerek nem is igazi gyerek egy kis rosszaság nélkül.