A Magyarországon 2000-ben megalakult GRSP Magyarország, Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület elsődleges célja, hogy a közlekedésbiztonság javítása érdekében segítse a kormányzati, civil és üzleti szektor összefogását. Emellett a magyar szervezet évről-évre önálló akciókat finanszíroz a közlekedésbiztonság valamely témakörében - fogalmazott Bérces Ágota, a magyar egyesület elnöke.
Immáron harmadik éve kampánytéma a biztonsági öv használata, mert ebben Magyarország erősen lemaradt a világ, vagy Európa más országaihoz képest. Míg az Európai Unió több tagállamában - beleértve Csehországot, Lengyelországot, vagy Szlovéniát is - a biztonsági öv használati ráta 70 százalék felett van, a régebbi tagok között pedig szinte mindenütt meghaladja a 80 százalékot, Magyarország 2002-óta folyamatos, de lassú fejlődéssel érte el azt, hogy minden második személy bekapcsolja az övet a gépkocsiban.
A GRSP magyar szervezete szeretné az övhasználatot 60 százalékra emelni, ami a nyugati országokhoz viszonyítva ugyan szerénynek tűnik, de Magyarországon komoly eredmény lenne.
Számítások szerint a jelenlegi, évi 1100-1300 közúti halálesetből 85 százalékos övhasználat esetén legalább 250-300 elkerülhető lenne. Különösen igaz ez a hátsó biztonsági övek esetében - hívja fel a figyelmet a GRSP Magyarország.
A rendszeresen autózók jelentős hányada a mai napig nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a hátsó biztonsági öv használata mindig, minden esetben kötelező, akárcsak az elsőé. További tévhit, hogy a hátul utazók nem szenvedhetnek súlyos sérülést, de az sem köztudott, hogy akár egyetlen be nem kötött, hátsó ülésen utazó személy minden vele utazó testi épségét, életét veszélyezteti.
Pausz Ferenc rendőr-ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője szerint a magyarországi baleseti helyzet a 25 európai ország átlagához viszonyítva finoman szólva is szörnyű. Míg az EU átlaga szerint az egymillió utaskilométerre eső közlekedési áldozatok száma 102, addig ez a szám Magyarországon 280. Ez azt jelenti, hogy egy évben 400-500 emberrel több hal meg az országban közúti balesetben, mint ahogy az uniós átlagából következne - mondta a rendőr-ezredes.
Az idei kampányban - az eddigieknél is nagyobb bevonással- az Országos Balesetmegelőzési Bizottság is részt vesz.
Pausz Ferenc úgy véli: a szigorú ellenőrzés önmagában nem hatékony, mint ahogy a figyelmeztetés, tájékoztatás sem, a kettő csak együtt működik jól. El kell érni, hogy a biztonsági öv készséggé váljon, hogy az autósnak - üljön elöl avagy hátul - hiányérzete, rossz érzése legyen, ha nem köti be magát.