A Blic című újság beszámolója szerint az év első hét hónapjában 1440 gépkocsit loptak el a szerb fővárosban. Több szervezett tolvajbanda működik Belgrádban, s az öt elitcsoport - a zarkovaciak, a miljakovaciak, a zimonyiak, a zvezdariak és az újbelgrádiak - csak dzsipekkel foglalkozik, azok közül is a legdrágábbakkal: Porsche Cayennel, Audi Q7-tel, Volkswagen Tuareggel, BMW X5-tel.
Ellopásukhoz profi eszközöket használnak, s előfordult már, hogy egy számítógépes lopásgátló rendszert a szerb biztonsági szerveknél használatos dekóderrel semlegesítettek. Ha ilyen nincs, megteszi a Nyugat-Európában néhány ezer euróért beszerezhető "elektronikus pajszer" is.
Hogy véletlenül se kerüljenek összeütközésbe egymással, a bandák diszpécserhálózatot is kiépítettek - mondta el a lapnak Borislav Kovacevic, a belgrádi rendőrség gépkocsilopási alosztályának vezetője. Minden bandatag tud egy telefonszámot, amelyen bármikor tájékoztatást kap arról, hogy egy bizonyos márkájú és rendszámú gépkocsit mely csoport nyúlt le, s hogy a jármű visszavásárolható-e.
Külföldre - Koszovóba, Montenegróba, Bulgáriába, Horvátországba, az egykori Szovjetunió utódállamaiba, Törökországba, Romániába - történő csempészéssel és újraértékesítéssel ugyanis csak a gyengébbek foglalkoznak. Az igazi nagymenők megkeresik a károsultat, s felajánlják, hogy a piaci ár harmadáért visszavásárolhatja szemefényét, amelyet hamis papírokkal bérelt garázsban - ez szigorú szabály a menőknél - tartanak.
És ezen nagyot bukni sem lehet, mert a szerb büntető-törvénykönyv csak azt ismeri el - nagyobb büntetési tétellel járó - erőszaknak, ha fizikai kényszerítést alkalmaznak valakivel szemben. Ezekben az esetekben erről szó sincs, csupán egy udvarias, kedves hangon megfogalmazott, az áldozat fizetési készségére vonatkozó kérdés hangzik el.