„Szőke kapitány” és a reklámpapi
Október 8-12. között zajlik Budapesten és több vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrben, Pécsett, Székesfehérváron, Szegeden, és Tatabányán – a 3. magyar reklámhét elnevezésű programsorozat, a Magyar Reklám Szövetség szervezésében. A rendezv
2007. október 8. hétfő 23:05 - Pór Károly
Mi a rendezvény célkitűzése, milyen összetételű, és mekkora létszámú közönségre számítanak?Az idei reklámhét jelmondata: „Reklámpapi…etetés?” Ezzel elsősorban a tudatos fogyasztói magatartásra szeretnénk felhívni a figyelmet. Arra, hogy legyünk mindenre nyitottak, ugyanakkor ne dőljünk be mindennek, amit a reklámokban hallunk, vagy látunk. Programjainkat éppen ezért elsősorban a nagyközönségnek szánjuk, főképp a téma iránt érdeklődő főiskolások és egyetemisták részvételére számítunk. Éppen ezért a programokat is különböző oktatási intézmények közelében, vagy magukban az intézményekben szervezzük. Ilyen helyszín például a Corvinus Egyetemhez közeli Club Inside, a Budapesti Műszaki Egyetem, és a Zsigmond Király főiskola. A résztvevők száma nagyon eltérően alakult az elmúlt két évben a különböző vidéki és budapesti helyszíneken, de a legnépszerűbb programokon általában több százan vettek részt, és erre számítunk idén is.
Mikor nevezhetünk egy reklámot jónak? Egy jó reklám mindig megfelel a törvényi előírásoknak?Egy reklámnak több értékmérője is van, és nagyon nehéz meghatározni, hogy melyik a fontosabb. A reklámokat osztályozhatjuk hatékonyság, kreativitás, és figyelemfelkeltés tekintetében. A legjobb reklám az, amelyik hatékony, figyelemmegragadó, és még kreatív is. Ez a három tulajdonság azonban ritkán érvényesül egyszerre. Példaként említhető napjaink egyik legismertebb reklámja a „Szőke kapitány”, amely kreatív, figyelemfelkeltő, de nem biztos, hogy hatékony. Ugyanakkor bizonyos cégek azt is fontosnak tartják, hogy az adott reklám illeszkedjen a profiljukba, így például egy szórakoztatásban érdekelt cég a reklámjaiban is előszeretettel szórakoztat. A törvényességet illetően annyit kell megjegyezni, hogy a reklámozók egy állandó játékot folytatnak a Gazdasági Versenyhivtallal, hogy mi az, ami még szabad, és mi az ami már nem. Volt egyébként már olyan reklám, ami nagyon hatékonynak bizonyult, de a versenyhivatal megbüntette, mert nem felelt meg minden előírásnak.
A kereskedelmi reklámokról sokan, és sokat beszélnek. De mi a helyzet a közhasznú reklámokkal?A magyar jogalkotás a közhasznú reklám fogalmát nem ismeri, tehát a médiumoknak nincs semmilyen kötelezettsége ezzel kapcsolatban. Jellemző, hogy adnak kedvezményeket a közhasznú reklámokat közzé tevő szervezeteknek a médiumok, de ez nem kötelező.
Milyenek a magyar reklámok a környező országokéhoz képest? Mennyire eltérők a különböző országok tarifái?Ha a nemzetközi reklámfesztiválokat vesszük alapul, akkor mi magyarok nem tartozunk a szakma élvonalába. A környező országok közül jelenleg Románia a leginkább feltörekvő, ugyanis több rangos európai díjat is nyertek az elmúlt hónapokban keleti szomszédaink. Egyébként lényeges különbség nincs a különböző országok reklám tendenciái között, és a tarifák is többnyire hasonlóak.
Visszatérve a 3. reklámhét programjaihoz, melyek azok az előadások, melyeket külön is az érdeklődők figyelmébe ajánlana?A programok rendkívül széles skálájával találkozhatnak az érdeklődök. Hallgathatnak például előadást olyan elismert szakemberektől, mint Geszti Péter, vagy Réz András, de többek között a legújabb online trendekkel is megismerkedhetnek. A rendezvény részletes programja egyébként megtalálható a www.reklamhet.hu oldalon.