Szerintem fejlődik és fejlődőképes. Az az érdekes, hogy ellentmondást lehet felfedezni ebben, mert hogyha a kollégáimat kérdezem (más cégek vezetőit),akkor mindenki azt mondja, hogy visszafejlődik, stagnál, megtorpan. Őszintén szólva ezt mi nem érezzük. A költések valóban csökkennek, nagyon sok új PR cég jön létre. Gyakorlatilag tenderen már nem érdemes elindulni, mert mindegyik előre le van futva és korrumpálva van. De azt gondolom, hogy a bizalmi tőke az nagyon erős és nagyon fontos, tehát ha az ember a saját referenciáira és a networkingjére hivatkozik. Azzal lehet új ügyfeleket szerezni és elég sokat. Nekünk sikerül minden évben 10-15 százalékkal növekedni, az amúgy is nagyon magas előző évi forgalmunkhoz képest.
Kommunikációs szempontból fordulnak-e tanácsért másik céghez, vagy saját berkeken belül oldják meg?
Azt szokták mondani, hogy a suszter gyerekének nincs cipője. De általában az szokott lenni, hogy a suszter gyerekének sem azért nincs cipője, mert a suszter nem tud jó cipőt csinálni, csak nincs ideje a gyerekével foglalkozni. Nálunk is inkább ez van.
De az eredményeik alapján ez önöknél ez nem okoz problémát...
Igyekszünk, igyekszünk: van nekünk belső újságunk, külső újságunk, hírlevél. Igyekszünk mindenféle módon interaktív kapcsolatban lenni a hazai ügyfeleinkkel. Sok ügyfélrendezvényünk van. Próbálunk PR-t csinálni a PR-nek. Csak ezzel nem dicsekszünk kifelé, ez inkább a belső PR ügyfelek részére készül.
Láttam, hogy van önöknél kormányzati kapcsolatokkal foglalkozó személy.
Ez a lobbinak a magyar fordítása, tehát ő a lobbistánk.
Az ő tevékenysége miből áll?
Ez nem azt jelenti, hogy bejár és együtt reggelizik a miniszterrel, ahogy ezt Mikszáth leírta, hanem az ügyfeleink részére lobbitevékenységet végez a parlamentben, a kormánynál, a minisztériumokban és adott esetben a politikai pártoknál is, bár ott ritkábban.
Lassan már egy éve hatályban van Magyarországon a lobbitörvény. Mik a tapasztalataik ezen a téren, hozott-e előrelépést a szabályozás?
Őszintén szólva, nem hiszem. Egyrészt egy olyan jogszabály ( Dr. Szántó Péter eredeti szakmája szerint jogász), ami életidegen, az sosem válik igazi jogszabállyá. Például Magyarországon az adó elkerülésnek nagy hagyománya van Egy időben úgy próbáltak adót kivetni, hogy ahány kéménye volt a háznak, annyiszor kellett adót fizetni. Erre kitalálták az emberek, hogy akkor egy kéménye lesz a háznak.
Hollandiában, Amszterdamban azért vannak azok a nagyon vékony kis házak, ilyen három négy emeletes házak. Mert ott a városi tanács azt vetette ki, hogy a csatorna melletti hosszúságra kell adót fizetni. Tehát akinek 10 méter hosszú háza van, az körülbelül háromszor annyi adót fizet mint akinek csak 3 méteres.
Úgy gondolom, hogy ez a lobbitörvény is ilyen volt. Olyan emberek fogalmazták meg, akiknek fogalmuk sincs a lobbiról. Valószínűleg nem is kérdezték meg azokat, akiknek fogalmuk van. Bizonyos tekintetben túl merev, bizonyos tekintetben viszont, ahhoz képest, hogy mi volna az egészséges, túl sokat enged meg. Ahogy én hallom, a szakértők is azt mondják, hogy halott törvény.