A Duna két partján más-más társaság által épített vasúti hálózatok összekötését Kőbánya felső és Kelenföld közt az 1872. évi IX. törvénycikk rendelte el. Az összekötő vasútból ered a híd a köznyelvben rögzült neve, jóllehet minden híd két partot köt össze.
A pályázatot 1872 augusztusában írták ki, erre csak külföldi ajánlat érkezett. A győztes egy francia cég lett, amely 1873. szeptember 29-én kezdte meg a kivitelezési munkákat. Az alapozást árvíz és kőszállítási késedelem hátráltatta, az alaptestek 1875. augusztusára készültek el. A vágányfektetés, járdaépítés és mázolás után 1876 elején volt a próbaterhelés, a 4840 db sínszál 1021 tonna terhet jelentett. A harmadik budapesti dunai átkelőt 1877. október 23-án adták át. A négynyílású, két-két háromtámaszú, alsópályás, többszörös rácsozású híd főtartói 9,8 méter magasak voltak.
Tervezőjének nevét nem ismerjük - a várostól akkor még távol eső híd tervezésénél csak praktikus szempontokat vettek figyelembe.
A hidat a forgalom növekedése és a tengelynyomás emelése miatt 1897-99 közt megerősítették. Az észak felé megnyújtott pillérekre az új, kétvágányú hidat Kölber Ernő tervezte és ő vezette a kivitelezést is. A hidat november 25-én adták át, a régi híd bontását az első világháború miatt csak 1924-ben fejezték be. A hidat a második világháborúban kétszer is bombatalálat érte, de működőképes maradt, mígnem a visszavonuló németek 1944. december 31-én ezt is felrobbantották.
A szovjetek a roncsok mellett az északi oldalon egypályás szükséghidat építettek, amelyet 1945 tavaszától használtak. Mivel a végleges hídhoz akkor nem lehetett vasat szerezni, "félállandó", egyvágányú hidat terveztek a harmincas években a hadsereg számára kifejlesztett K-rácsozású szerkezettel, ezt 1946. október 31-én adták át a forgalomnak. A pilléreket 1947-re állították helyre, a végleges híd Korányi Imre tervei alapján készült két egymás melletti négytámaszú, folytatólagos rácsos gerendatartóval, a támaszok feletti kiékeléssel. Az északi hidat 1948. szeptember 6-án, a délit 1953. június 22-én helyezték forgalomba, a külső oldalon gyalogjárók is épültek. Az 1990-es években a pilléreket felhasználva épült fel a déli összekötő vasúti híd mellett a Lágymányosi híd, amelyet 1995. október 30-án avattak fel.