2024. november 22. - Cecília

Sztrájkolnak a mozdonyvezetők

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) már nyáron kilátásba helyezett egy országos sztrájkot, ám akkor úgy tűnt, hogy meg tudnak egyezni a vitás kérdésekben a szaktárcával. A GKM azonban a megegyezés több pontját nem tartotta be, ezért holnap reggel 6-tól
2007. október 24. szerda 17:34 - Pór Károly
Ma reggel tárgyaltak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselőivel. Eredményesek voltak az egyeztetések?

Attól függ, hogy mi számít eredménynek? A mai megbeszéléseknek ugyanis az az eredménye, hogy holnap reggel hat és nyolc óra között egyetlen vonat sem közlekedik az országban.



Miért alakult ki ez a helyzet?

Megállapodás a MÁV és a MOSZ között a sztrájk esetén végzendő szolgáltatásokról
A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) által október 25-én 6.00-8.00 óra között meghirdetett – a személyszállító- és szerelvényvonatok közlekedtetésére vonatkozó – munkabeszüntetésről és a munka újraindításához kapcsolódó feladatokról, intézkedésekről tartottak egyeztetést a MOSZ, a MÁV ZRt. és a MÁV-START Zrt. képviselői október 19-én.
Az eltérő álláspontok miatt a közlekedő vonatok mennyiségében nem született megállapodás, tekintettel arra, hogy a vasúttársaság azt kérte: valamennyi személyszállító vonat közlekedjék. A szakszervezet ezt nem vállalta, ezért a kétórás figyelmeztető sztrájk – amennyiben megtartják –, október 25-én 6.00 és 8.00 óra között több mint hatszáz vonatot érinthet, az összes járat közel 20 százalékát. Ez idő alatt, illetve a munkabeszüntetést követő időszakban – a menetrend helyreállításáig – késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani.
Lényeges, hogy a nemzetközi vonatokat befogadják a magyar határállomásra, de onnan csak a sztrájk befejezése után indulnak el. A munkabeszüntetés ideje alatt a tehervonatok közlekednek, s a személyszállító vonatszerelvények műszaki és forgalmi előkészítése is megtörténik, hogy a sztrájk befejezése után a vonatjáratok elindulhassanak. A vasúttársaság az alapvető szolgáltatások biztosítását csakúgy kiemelt feladatnak tekinti, mint a sztrájk befejezése utáni vonatközlekedés minél előbbi helyreállítását.
A tárgyaló felek megállapodtak abban, hogy az állomásokon és az utasterekben garantálják a folyamatos energiaellátást, a fűtést, az utas-tájékoztatást. A mozdonyvezetők biztosítják a vonatokon a szerelvény energiaellátását, vagyis a fűtést és a világítást, továbbá a fékberendezések működését.
A munkabeszüntetés kezdete előtt elindított és a nyílt vonalon tartózkodó vonatok biztonságos közlekedését a következő állomásig biztosítják, vagyis vonatok nem vesztegelhetnek a nyílt vasúti pályán. A megállapodásban azt is megfogalmazták, hogy biztosított lesz az utas-biztonság és a vagyonvédelem, továbbá a balesetelhárító, vagy katasztrófa elhárítás céljából forgalomba helyezett vonatok közlekedése.
A MÁV-START Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül téríti vissza, az alábbiak szerint:
• Ha utasunk a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítjük részére.
• A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát levonás nélkül visszaadjuk.
• Kezelési költség levonása nélkül a megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájk lemondását követő 3. nap 24:00 órájáig igényelhető.
• Az, aki a nemzetközi vonat elmaradása miatt mond le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árának és a helybiztosítási díjának levonás nélküli visszatérítésére jogosult.
• A más vasút által kiállított nemzetközi menetjegyek fel nem használását kérjük igazoltatni, amely alapján a menetjegyet kiadó vasúthoz lehet benyújtani a visszatérítési igényt.
• Az IC/IP vonatok késése miatt az IC/IP pótjegy árának visszatérítése a célállomáson nem igényelhető.
A vasúttársaság a mozdonyvezetők közreműködésével minden igyekezetével azon lesz, hogy a munkabeszüntetés befejezése után minél előbb helyreálljon a menetrend. A kényelmetlenségekért a
MÁV ZRt. Kommunikációs Igazgatóság
Júliusban már volt egy sztrájkfölhívásunk, ami közlekedésbiztonsági kérdésekről szólt elsődlegesen. Konkrétan a mozdonyvezetői képzési jogszabályokról, mozdonyvezetői jogosítványokról, a külföldön megszerzett jogosítványok honosításáról, pályaalkalmassági kérdésekről. Ezen témákban akkor meg tudtunk állapodni a minisztériummal, ezért a sztrájk elmaradt. A megállapodásban rögzítettünk bizonyos határidőket, melyek közül azonban csak egyet nem sértett meg a minisztérium, de azt is csak azért nem, mert az a határidő még nem járt le. Egyébként ma reggel Garamhegyi államtitkár úr is elismerte, hogy néhány dologban késtek. Na, most ez a néhány dolog az összes határidőre vonatkozik, egyet sem tartottak be. Ehhez aztán hozzájött még, hogy huszonegy mellékvonal megszüntetését vizsgálja a tárca, anélkül, hogy velünk egyeztetett volna. Mindezek vezettek ahhoz, hogy megtartjuk a sztrájkot, de hozzáteszem, hogy a mellékvonalak bezárása már önmagában is elegendő ok lenne a demonstrációhoz.

Számításai szerint a vonalbezárások mennyiben érinthetik a mozdonyvezetőket? Tartanak-e elbocsátásoktól?

Mivel a vonatokon általában mozdonyvezetők vannak, így egy az egyben érintettek vagyunk. Viszont a mozdonyvezetők között 17 év alatt egyetlenegyszer sem volt létszámleépítés. Ezt úgy értük el, hogy mindig elébe mentünk az eseményeknek, vagy a mozdonyvezetőképzést próbáltuk fékezni, vagy amikor többen voltunk a kelleténél, akkor más munkakörben is foglalkoztatták a kollégákat, hogy senki ne kerüljön az utcára. A tervezett 21 vonal megszüntetése mintegy 700 kilométert és akár a mozdonyvezetők 10 százalékát is érintheti.

Infomációik szerint mely térségeket érintheti legjobban a vonalmegszüntetés? Mikorra léphet életbe?

Végleges döntés ezen kérdésekben még nincs, de a változások már a december 9-i menetrendváltozással egyidőben életbe léphetnek. Vannak olyan régiók, ahol szinte a teljes vasúti közlekedés megszűnne a jelenlegi tervek alapján. Ilyen például Szeged környéke, Mezőhegyes környezetében, ahol majdnem az összes vonal megszüntetésre kerülne a jelenlegi tervezet alapján.

Véleménye szerint válhat-e általánossá a sztrájk? Hiszen konkrétan a vonalmegszűnések nem csak a mozdonyvezetőket érinthetik.

Az egyértelmű, hogy nem csak a mozdonyvezetők érintettek a kérdésben, de arról nincs információnk, hogy egyetlen más szakszervezet is bejelentett volna szolidaritási sztrájkot. Egyébként nem is egyeztettünk más vasutas szakszervezetekkel, mert az elmúlt időszakban voltak nézeteltéréseink a különböző szervezetekkel, ugyanis szerintünk sokszor indokolatlanul fenyegetőztek sztrájkkal, és ezzel lejáratták a sztrájk fogalmát.

Mit várnak a munkabeszüntetéstől?

Őszintén remélem, hogy visszavonja a GKM a vonalbezárásokkal kapcsolatos jelenlegi elképzeléseit, illetve, hogy a különböző, eddig elmaradt egyezetésekre sor fog kerülni, és a minisztérium pótol minden olyan hiányosságot, melyre korábban már ígéretet tett.

Önöknek mi a véleménye a vonalmegszüntetésekről?

Konkrét tanulmányok hiányában nem szeretnék számokat mondani, de nekünk mások a tapasztalataink a kihasználtságról, mint amit a GKM állít. Egyébként pedig az a véleményem, hogy a most vizsgált járatok kihasználatlanságához hozzájárultak az elmúlt évek különböző megszüntetései is.

Nagy probléma továbbá, hogy a GKM nem fektet kellő hangsúlyt bizonyos mellékvonalak felújítására, így bizonyos vonalak kihasználatlanná válnak, ugyanakkor az azon a vonalon fekvő közutak pedig túlzsúfoltak, állandóak a balesetek. Példaként mondhatom a 43-as főutat, a már említett Mezőhegyes térségében, ahol a vasútvonalak megszűnnek, ugyanakkor a főúton állandóak a balesetek.

Mit kell tudni a holnapi sztrájkról?

6:00-kor fog kezdődni, ami annyit jelent, hogy 6 előtt még minden vonat elindul a következő állomásra (akár 5:59-kor is), viszont onnan már csak a sztrájk befejezését követően, 8:00-kor fog továbbindulni. Az biztos, hogy egyetlen vonat sem lesz a sztrájk ideje alatt a nyílt pályán, tehát csak az állomásokon fognak várakozni a szerelvények. A sztrájk minden járatra vonatkozik reggel 6:00 és 8:00 között, ami összesen hatszáz vonatot jelent.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását