Az összesen mintegy 776 kilométernyi partszakasz felszabadítására ötmilliárd eurót (közel 1300 milliárd forintot) irányzott elő a kormányzat azzal a tervvel, amelyet a múlt héten fogadott el a kabinet és szerdán terjeszt a regionális hatóságok elé. Ugyanis a helyhatóságok beleegyezése és együttműködése nélkül "nincs lehetőség a terv végrehajtására" - idézte a lap a környezetvédelmi minisztérium illetékesét.
A földből gombamód kibúvó, törvénytelenül épített házak és szállodák eltüntetésével az ország legnagyobb devizabevételét hozó idegenforgalmat akarják lélegzethez juttatni. A miniszterek szerint ugyanis a tehetős turistákat manapság már inkább az érintetlen természeti szépségek vonzzák, mintsem az üdülők.
A 8000 kilométer hosszan húzódó spanyol tengerpartnak közel 1000 kilométeres szakasza van beépítve - írta a napilap.
A környezetvédelmi szervezetek a korrupt és hozzá nem értő helyi önkormányzatokat vádolják a spanyol tengerpart tönkretételével.
A kormányzati tervet "jó szándékúnak" tartó, ám a konkrétumokat (pontos dátumokat, költségvetést) hiányoló Greenpeace adatai alapján naponta három futballpályányi területet tüntetnek el a tengerpartból a beépítések.
A kormány az önkormányzatra bízná az illegális építmények tulajdonosaival való megegyezést. Ha nem sikerülne dűlőre jutniuk a kompenzációról, a hatóságok elkoboznák az ingatlant.
Az Európai Parlament korábban elítélte az idegenforgalmi beépítéseknek a mediterrán természeti környezetben és a hagyományos közösségekben, különösen Valencia és Murica vidékén okozott kárait.
Még a spanyol idegenforgalmi vezetők is elismerték, hogy az iparág számára immár komoly kihívást jelentenek az olcsóbb és kevésbé elcsúfított üdülőhelyek. A Spanyolországba tartó fapados járatok még mindig leterheltek, ám a turisták már rövidebb időt töltenek és kevesebbet költenek a spanyol tengerparton.
Az építőipar és az azzal kapcsolatos ágazatok a spanyol gazdaság bevételének 18 százalékát termelik meg. Az euró zónában a tavaly létesült új munkahelyek egyharmada az építőiparban keletkezett.