Az ÁAK MTI-hez szerdán eljuttatott közleménye kiemeli, hogy az ilyen halálesetek jelentős része a szakértői vélemények szerint nagy valószínűséggel elkerülhető lett volna a biztonsági öv használatával.
Az elmúlt évek során regisztrált magyar balesetek értékelése alapján elmondható, hogy az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb, mivel azokon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon. Ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb az autópályákon.
Egy tavalyi vizsgálat kimutatta, hogy a 2004 második féléve és 2006 első féléve között történt halálos baleseteknél az elhunyt áldozatok mindössze 20 százaléka viselt biztonsági övet, ami "elszomorítóan alacsony" arány.
A negatív statisztikák és az elmúlt időszakban bekövetkezett tragédiák ismét arra irányították a szakemberek figyelmét, hogy az eddigieknél is intenzívebben kell foglalkozni a probléma gyökerével.
Az ÁAK a biztonsági öv viselési arányának növeléséhez a figyelem felkeltésén és az erre irányuló kommunikációs kampányokon kívül más eszközzel nem rendelkezik, a nagyobb forgalombiztonság érdekében viszont annál többet tehet. A társaság ennek megfelelően aktívan közreműködik az autópályák melletti sebességmérők telepítésében, valamint nagy erőfeszítéseket tesz az úgynevezett "megbocsátó környezet" kialakítására a balesetveszélyesnek minősített szakaszokon - olvasható a dokumentumban.
Ez utóbbi a passzív forgalombiztonsági intézkedések - erősebb szalagkorlátok, fakivágás, energiaelnyelők - alkalmazásával a már bekövetkezett balesetek kimenetelének súlyosságát hivatott csökkenteni.
A társaság a jövőben is nagy hangsúlyt kíván fektetni a közlekedés biztonságát növelő beruházásokra, ezért 2008-as üzleti tervében e célra mintegy 900 millió forintot különített el - írja a tájékoztató.