Méltatói szerint Ember Judit szinte minden alkotása felér egy társadalomtudományi, művészeti esettanulmánnyal. Sajátos stílust és egyéni módszert teremtett. Műveiben egyszerre kapott hangsúlyt az izgalmas oknyomozás, valamint a filmjeiben szereplő egyszerű emberekkel való bensőséges, mélyen együtt érző kapcsolata.
Pócspetri és Menedékjog című filmjeinek dialóglistája külön-külön kötetben is napvilágot látott. A magyar dokumentumfilm különleges nagy alakjáról Ember-Lépték címmel jelent meg könyv.
Ember Judit 1935. május 16-án született Abádszalókon, 1959-ben magyar-történelem szakon végzett az ELTE Bölcsészettudományi Karán. A Színház- és Filmművészeti Főiskola népszerű és tudományos kisfilmrendezői szakán 1964-ben kezdte meg tanulmányait, diplomáját 1968-ban szerezte meg.
Friss diplomásként a Mafilm Népszerű, Tudományos és Oktatófilm Stúdiójába került, a 70-es évektől a Magyar Televízióban és a Balázs Béla Stúdióban készítette "tabutörő" dokumentumfilmjeit, amelyek közül többet betiltottak, például az 1982-ben készült Pócspetrit és a Hagyd beszélni a Kutruczot (1985) címűt.
A Fekete Doboz című videófolyóirat egyik alapítója volt 1987-ben. Egyetlen dokumentum-játékfilmje a Fagyöngyök (1978); két játékfilmben - Sípoló macskakő (1970), Végre, hétfő (1971) - rendezőasszisztensként működött közre. 1989-ben Balázs Béla-díjjal tüntették ki.
A rendező elnyerte a 21. Magyar Filmszemle dokumentumfilmes díját 1989-ben, a Magyar Film- és Tévékritikusok díját (1990). Munkásságát Nagy Imre-emlékplakettel (1993) és a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével (1998) ismerték el. 2002-ben a 33. Magyar Játékfilszemlén Életmű-díjat, 2004-ben kiváló művész címet kapott.
Ember Juditot a Szabolcs megyei Pócspetri, és a budapesti XIII. kerület díszpolgárává avatta. A Határozat című filmjét az American Film Institute, Los Angelesben beválasztotta "Minden Idők 100 Legjobb Dokumentumfilmje" közé.