Exkluzív interjú Balsai Istvánnal – az MDF-től a magánéletig
Balsai István fideszes képviselőnek kártérítést ítélt meg a bíróság, amiért Herényi Károly több társával együtt szabálytalanul kizárta korábbi pártjából, az MDF-ből. Erről, a népszavazásról, az antalli időkről, a határon túli magyarságról, és az ellenzék
2007. november 19. hétfő 07:33 - Constantinovits Milán
Ha a szabályozás nem is kielégítő, a mögötte meghúzódó szándékot tudja értékelni?Megvan a kisebbségeknek a jogvédelmi rendszerük. S azt sem tudom, milyen kisebbségről van a törvénytervezetben szó. Dohányosok? Nemzeti, etnikai, vallási kisebbség? Milyen értelemben? Magyarországon például a lakosság 70%-a vallásosnak tartja magát. Kihez képest, és ki a kisebbség? Ezért mondta azt az elnök, hogy aggályosnak tartja, hogy nincsen garancia a törvény alapján a többség számára. Ő ezt egy többséggel szembeni döntésnek tartja.
„A nemzeti kockázatközösség, a társadalom egészségének megóvása nem piaci téma, ahogy az oktatás sem” – egészségügy, népszavazás, kormányváltásMaradva az aktuálpolitikánál, mit gondol az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról? A kormány azt mondja, hogy új, modern szemléletet hoztak ezzel.Új szemlélet? Szerintem Horváth Ágnesnek van új szemlélete, meg a kormánypárti mameluk társulatnak. Ha egyáltalán így marad a rendszer. De nekem úgy tűnik, hogy rezeg a léc. Az, hogy a magyar egészségbiztosítás, mint társadalmi szolidaritás a nemzeti kockázatközösségen alapul, százharminc éve így van, mi ezen sosem akartunk változtatni. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy most se legyen változás, ha mégis lenne, visszacsináljuk.
Horváth Ágnes azonban azt állítja, hogy megmarad a kockázatközösség az új rendszerben is.
Balsai István
(Miskolc, 1947. árpilis 5-e)
Tanulmányai és jogi praxisa
1965-ben érettségizett a II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban. 1972-ben az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett jogi doktorátust.
1965–66-ban a BME Vegyészmérnöki Karán segédlaboráns volt.
1972–74 között ügyvédjelölt. 1974 és 1990 között a budapesti 21. számú ügyvédi munkaközösség tagja.
Pártpolitikai tevékenysége
Balsai 1988 szeptemberében lépett be az MDF-be. 1994-ben és 1996–2003 között az elnökség tagja. 1996-tól 2005-ig az etikai bizottság elnöke. 2000 és 2001 között országos alelnöke a pártnak. 2004-ben tagja a Dávid Ibolya pártelnök kritikusait tömörítő Lakitelek-munkacsoportnak, ill. az ebből kialakult Nemzeti Fórumnak. A megsokszorosodott pártharcok következtében 2005-ben kizárták a pártból.
Közéleti tevékenységek
1989 és 1990 között az Országos Választási Bizottság tagja. 1990 óta országgyűlési képviselő (1998 óta egyéni mandátummal). 1994 és 1996 az MDF-frakció vezetőségének tagja, 1998 és 2002 között frakcióvezető. 2002 óta a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke. 2004-ben kizárták a frakcióból. Hat hónapi független képviselősködés után 2005 áprilisában belépett a Fidesz-frakcióba. Bizottsági posztját megtartotta. A 2006-os választásokon a Fidesz színeiben indult és megtartotta egyéni mandátumát (Bp., II. kerület).
1990 és 1994 között az Antall-kormány és a Boross-kormány igazságügy-minisztere.
Családja
Nős, felesége jogtanácsos. Két felnőtt fiúgyermekük van.
(forrás: Wikipedia)
Amit mond, annak sok súlya nincs számunkra. Elég sok szakpolitikus ül a frakciónkban, felkészült emberek, orvosok is, akiknek beható tapasztalataik vannak, és jogos félelmeket fogalmaztak a reformmal kapcsolatban. Nagyon egyszerű a dolog: ha bármilyen százalékban üzleti felelősséget visel valaki egy biztosítótársaság működéséért, akkor nyilván hangsúlyozott érdeke, hogy a legnagyobb kockázatot jelentő betegségekre hajlamos korosztály, mondjuk a hatvan év felettiek, minél kevesebben legyenek, vagy minél jobban csökkentsék a szolgáltatást. A pénzt nem az egészségesek viszik el a pénztárba, hanem a veszélyeztetettebb korban lévők. Miért vállalná egy biztosító ilyen kockázatot? Gondoljon az autóbiztosításra: olcsóbb lett több biztosítóval a Casco? A nemzeti kockázatközösség, a társadalom egészségének megóvása, megőrzése, megerősítése nem piaci téma, ahogy az oktatás sem az.
Említette, hogy kormánypártként visszaállítják majd a biztosítók rendszerét. Vonatkozik ez a tandíjra is?Azt a nép fogja eltörölni a népszavazás alkalmával. Nem vagyok egy fogadóember, de erre bármilyen összegben fogadnék.
Ám a népszavazás lehetséges eredménye nem kötelezi erre a kormányt.Tévedés, kötelezi. Nézze, megindultak a sztrájkok, nagy az elégedetlenség. Régen nem voltak vasutassztrájkok kéthetente. Ha a népszavazás eredményes lesz, elegendően mondják azt, hogy nem, ám ennek ellenére a parlamenti többség nem tesz eleget kötelezettségének, akkor az alkotmányos eszközök kimerültek. Akkor jönnek azok az eszközök, amik benne vannak az alkotmányban, de már nem a parlamentre vonatkoznak: a védekezési jog, és így tovább. A népszavazás az utolsó, alkotmányból eredő parlamentáris megoldás. A népszavazás ugyan nem parlamenti ügy, de egy választás, aminek a parlamentre nézve kötelező ereje van Ha ezt a parlament nem ismeri el, akkor a parlament nélküli megoldások maradnak csak.
Tudtommal 2010 előtt nincs lehetőség kormányváltásra.Ez egyáltalán nem így van, a Medgyessy például előző este még nem tudta, hogy holnap már nem lesz miniszterelnök.
Igen, de ez csak miniszterelnök-váltás volt.S kormányváltás is, a miniszterelnöknek van ugyanis kormánya.