(A bázisra még pályázott a németországi Rammstein és a romániai Constanta is.) A korábbi MiG-29-es vadászgépek helyett 2008-tól Boeing C-17 Globemaster III típusú, négy-hajtóműves, nagy combat-support (azaz a harcoló alakulatok számára főleg katonai rakományt szállító) gépek állomásoznak majd itt. Az első a jövő év végén, a többi három a következő évben érkezik.
Az USAF (amerikai légierő) Strategic Air Command-jának a kötelékébe tartozó gépek a NATO-államok mellett nem tagország (Svédország) katonai terheinek szállítását is végzik. A gépeket amerikai pilóták vezetik és mintegy 200 fős amerikai szakszemélyzet szolgálja majd ki, akik családostul költöznek Pápára. Itt közel félszáz magyar szakalkalmazott is segíti majd a bázis folyamatos üzemét. A győri ipari parktól a reptérig autóút épül a műszaki anyagok szállítására.
A Boeing C-17-es típusjelében a "C" cargo-t, azaz teherszállítót jelent. A Globemaster III név mutatja, hogy az ilyen feladatú gépek között között ez a harmadik típus. (Egyébként Big Mac-nek is szokták becézni). Az I-est a második világháború vége felé kezdték építeni C-124 típusszámmal, 200 katona szállítására. A C-124C Globemaster II. pedig az előbbi emeletes változata volt (messze megelőzve a most üzembe állított Airbus A800-as emeletes légibuszt), négy, egyenként 5000 lóerős légcsavaros csillagmotorral.
Az első C-17-eseket még a McDonnel-Douglas adta át 1991-től, ám a céget bekebelezte a Boeing. A 76 tonnányi terhet szállítani képes C-17 ugyan messze nem a legnagyobb (a C-5A Galaxy 115, az orosz Antonov-124-es 150, az An-125 pedig 250 tonnát szállíthat), ám azoknál sokkal "harciasabb". Mert nemcsak repülőterek között viheti a terhét, hanem alkalmas azt teher-ejtőernyőkkel közvetlenül a harcoló csapatokhoz ledobni.
Még a legnagyobb amerikai M1 Abrams harckocsikat, lövegeket és M2 Bradley páncélosokat is. Ötvenhárom méter hosszú törzse hátulsó harmadának a padlózata ugyanis három szakaszban nyitható a ledobáshoz. A gépben három AH-64-s Apache harci-helikopter is elfér. Mindössze két pilóta vezeti és három rakodótiszt kezeli a szállítmányt. De szállíthat maximálisan 154 katonát, 102 ejtőernyőst, vagy 48 hordágyat is.
Kissé hátranyilazott szárnyait magasan építették a törzsre, hogy gyengébb reptereken se sérülhessen a szárnyak alá szerelt négy, egyenként 19 ezer kilopond tolóerejű, Pratt-Whitney gázturbinás sugárhajtóműve.
Tizennyolc kerekű, alacsony futóműve jól bírja a gyengébb minőségű leszállópályát is. Nagyon gazdaságos szárnyainak köszönhetően a terhelten 263 tonna összsúlyú C-17-es 820 km/óra sebességgel repülhet 4500-5200 kilométeres távolságra is. Rövid a nekifutása és kigurulása, 13 kilométer magasra képes felkapaszkodni, de leggazdaságosabban 11 kilométer magasan haladhat.