Tengerre magyar, avagy Dunára pesti!
2007. november 22-én tartott előadást Regőczi Miklós, a BKV értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese a közlekedési társaság 2007-es hajózási tevékenységéről a Duna Konferencián. Amit már ez év áprilisában is szóba hoztak, most egyre inkább u
2007. november 29. csütörtök 19:09 - Malina Adrienn
Pattanjunk hajóra. Olcsóbb, tisztább, egészségesebb, mint bármi más. Lassabb? Elvileg igen, de a dugók számát és hosszát tekintve, lehet, mégsem olyan sok azaz idő, amit a vizen töltenénk. „Ez van. Hajózni kell, míg csak élsz. Hajózni kell, s ha néha félsz. Kit érdekel, hajózni kell.” – énekeli Zorán. A dal refrénjét úgy tűnik a BKV is megfogadja.
A BKV részéről szerettünk volna Regőczi Miklóssal, a BKV kommunikációs igazgatójaval beszélni, de elfoglaltságai miatt, a vállalat Sajtóirodája válaszolt kérdéseinkre.
Hogyan áll jelenleg a Duna budapesti hajózása? Mennyien használják napjainkban? A budapesti hajózás közel 190 éves múlttal büszkélkedhet, a BKV Zrt. azonban csak 1968-tól látja el a fővárosi hajóforgalmat. 1996-ban a BKV Hajózási Szolgáltató Kft. vette át a szolgáltatás üzemeltetését. A jelenlegi hajójárat, melyet a turisták is előszeretettel használnak sétahajózási célból, április 28-tól egészen szeptember 2-ig közlekedett minden nap a Boráros és a Romaifürdő állomások között hétköznapokon napi 2, hétvégéken napi 3 indulással. Az idei évben az utasszám már elérte az 50 ezret, ami a tavalyi 30 ezerhez képest jónak mondható. Jelenleg 9 hajóból áll a BKV hajóállománya, amely 2000 után egy átfogó felújításon ment keresztül. A legfiatalabb, 1987-es hajónk mellett a legöregebb több mint 100 éves.
Milyen előnyei és hátrányai vannak? Miért éri meg inkább a hajót választani? Ez egy kvázi ingyenes kötött pálya, amely olcsóbb a sétahajóknál, így a turisták mellett a fővárosiak is egyre inkább kedvelik. A többi ágazatnál olcsóbb a működtetése, fenntartása, illetve a károsanyag kibocsátás is alacsony. Hátrányaként talán csak a lassúságot, illetve a még most gyerekcipőben járó összeköttetési hálózatot lehetne kiemelni.
Mint említette a legfiatalabb hajó sem mondható már ifjúnak. Mennyibe kerülnének a fejlesztések, vannak-e megfelelő várótermek a közlekedők számára?
Magyar Hajózási Rt.
1946-54 között magyar-szovjet közös vállalat működött, majd megalakult a Magyar Hajózási Rt. és többszöri átszervezéssel alakult ki a hazai hajózás jelenlegi szervezeti formája. 1990-ben a magyar közhasználatú vízi közlekedést 56 személyhajó, 45 vontató és tolóhajó, 29 önjáró hajó, illetve uszály, 150 száraz uszály, 9 tank és 11 Duna-tengeri és tengeri hajó szolgálta.
Egy komplex ágazatról van szó, nehéz még most megmondani, hogy mennyibe kerülnének a fejlesztések. Nyilván lenne mit a hajókon is újítani, de a kikötők és elérési pontok kialakítása sem egyszerű feladat. Folyamatosan napirenden van a kérdés, a hajók műszaki állapotának felülvizsgálata, illetve a kikötők kialakításának kérdése. Egyelőre csak terveink vannak ezzel kapcsolatban, összegszerű ígéretekbe még korai lenne bocsátkozni.
Mikorra készülnek el a tervezett lépésekkel? Azon vagyunk, hogy a jövő év folyamán a BKV számára is világossá váljon, hogy merre és milyen lépésekkel kell elindulniuk a fejlesztéseknek.
Milyen változásokat hozhat ez Budapest közlekedésében? A fejlesztésekkel, a hajóközlekedés népszerűsítésével szeretnénk a jövőben tehermentesíteni a belvárost, a külső kerületek lakóparkjaiban élőket bekapcsolni, illetve az agglomeráció lakóit is vonzani e felé. Ezért is válik majd szükségessé a menetrendnek az ingázókra tekintettel a reggeli, illetve esti csúcshoz igazítása.
Mire számítanak, mennyivel többen fogják igénybe venni, mint eddig? Az utasszám egy év alatti - közel - megkétszereződését látva van talán okunk a bizakodásra, nyilván szeretnénk, ha ez a növekedés folyamatossá válna az elkövetkezendő időszakban.
Turisztikai szempontok is figyelembe vesznek? Igen, kiemelkedő szerepe van a fejlesztésnek, számos programcsomagba lehetne belevonni a fővárosi hajózást. A Világörökség részét képző belvárosi Duna-szakaszt is kiválóan meg lehet tekinteni hajóról. Ma is számos turista él a sétahajózás adta lehetőséggel a fővárosban.