2024. november 21. - Olivér

Tengerre magyar, avagy Dunára pesti!

2007. november 22-én tartott előadást Regőczi Miklós, a BKV értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese a közlekedési társaság 2007-es hajózási tevékenységéről a Duna Konferencián. Amit már ez év áprilisában is szóba hoztak, most egyre inkább u
2007. november 29. csütörtök 19:09 - Malina Adrienn
Pattanjunk hajóra. Olcsóbb, tisztább, egészségesebb, mint bármi más. Lassabb? Elvileg igen, de a dugók számát és hosszát tekintve, lehet, mégsem olyan sok azaz idő, amit a vizen töltenénk. „Ez van. Hajózni kell, míg csak élsz. Hajózni kell, s ha néha félsz. Kit érdekel, hajózni kell.” – énekeli Zorán. A dal refrénjét úgy tűnik a BKV is megfogadja.

A BKV részéről szerettünk volna Regőczi Miklóssal, a BKV kommunikációs igazgatójaval beszélni, de elfoglaltságai miatt, a vállalat Sajtóirodája válaszolt kérdéseinkre.

Hogyan áll jelenleg a Duna budapesti hajózása? Mennyien használják napjainkban?

A budapesti hajózás közel 190 éves múlttal büszkélkedhet, a BKV Zrt. azonban csak 1968-tól látja el a fővárosi hajóforgalmat. 1996-ban a BKV Hajózási Szolgáltató Kft. vette át a szolgáltatás üzemeltetését. A jelenlegi hajójárat, melyet a turisták is előszeretettel használnak sétahajózási célból, április 28-tól egészen szeptember 2-ig közlekedett minden nap a Boráros és a Romaifürdő állomások között hétköznapokon napi 2, hétvégéken napi 3 indulással. Az idei évben az utasszám már elérte az 50 ezret, ami a tavalyi 30 ezerhez képest jónak mondható. Jelenleg 9 hajóból áll a BKV hajóállománya, amely 2000 után egy átfogó felújításon ment keresztül. A legfiatalabb, 1987-es hajónk mellett a legöregebb több mint 100 éves.

Milyen előnyei és hátrányai vannak? Miért éri meg inkább a hajót választani?

Ez egy kvázi ingyenes kötött pálya, amely olcsóbb a sétahajóknál, így a turisták mellett a fővárosiak is egyre inkább kedvelik. A többi ágazatnál olcsóbb a működtetése, fenntartása, illetve a károsanyag kibocsátás is alacsony. Hátrányaként talán csak a lassúságot, illetve a még most gyerekcipőben járó összeköttetési hálózatot lehetne kiemelni.

Mint említette a legfiatalabb hajó sem mondható már ifjúnak. Mennyibe kerülnének a fejlesztések, vannak-e megfelelő várótermek a közlekedők számára?

Magyar Hajózási Rt.
1946-54 között magyar-szovjet közös vállalat működött, majd megalakult a Magyar Hajózási Rt. és többszöri átszervezéssel alakult ki a hazai hajózás jelenlegi szervezeti formája. 1990-ben a magyar közhasználatú vízi közlekedést 56 személyhajó, 45 vontató és tolóhajó, 29 önjáró hajó, illetve uszály, 150 száraz uszály, 9 tank és 11 Duna-tengeri és tengeri hajó szolgálta.
Egy komplex ágazatról van szó, nehéz még most megmondani, hogy mennyibe kerülnének a fejlesztések. Nyilván lenne mit a hajókon is újítani, de a kikötők és elérési pontok kialakítása sem egyszerű feladat. Folyamatosan napirenden van a kérdés, a hajók műszaki állapotának felülvizsgálata, illetve a kikötők kialakításának kérdése. Egyelőre csak terveink vannak ezzel kapcsolatban, összegszerű ígéretekbe még korai lenne bocsátkozni.

Mikorra készülnek el a tervezett lépésekkel?

Azon vagyunk, hogy a jövő év folyamán a BKV számára is világossá váljon, hogy merre és milyen lépésekkel kell elindulniuk a fejlesztéseknek.

Milyen változásokat hozhat ez Budapest közlekedésében?

A fejlesztésekkel, a hajóközlekedés népszerűsítésével szeretnénk a jövőben tehermentesíteni a belvárost, a külső kerületek lakóparkjaiban élőket bekapcsolni, illetve az agglomeráció lakóit is vonzani e felé. Ezért is válik majd szükségessé a menetrendnek az ingázókra tekintettel a reggeli, illetve esti csúcshoz igazítása.

Mire számítanak, mennyivel többen fogják igénybe venni, mint eddig?

Az utasszám egy év alatti - közel - megkétszereződését látva van talán okunk a bizakodásra, nyilván szeretnénk, ha ez a növekedés folyamatossá válna az elkövetkezendő időszakban.

Turisztikai szempontok is figyelembe vesznek?

Igen, kiemelkedő szerepe van a fejlesztésnek, számos programcsomagba lehetne belevonni a fővárosi hajózást. A Világörökség részét képző belvárosi Duna-szakaszt is kiválóan meg lehet tekinteni hajóról. Ma is számos turista él a sétahajózás adta lehetőséggel a fővárosban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását