2024. november 25. - Katalin

Sztrájkolni is tudni kell

Európa szerte egész ősszel sorozatos sztrájkok voltak és vannak a különböző közlekedési ágazatokban. A napokban éppen Olaszországban gondolták úgy a munkavállalók, hogy Palermótól Genováig lebénítják az országot. Összeállításunkban az elmúlt hónapok nagy
2007. november 30. péntek 19:04 - Pór Károly
Jobb munkakörülményekért, magasabb bérekért, nagyobb megbecsülésért, Európa bármely országában képesek összefogni a nagy szakszervezetek. Legyen szó például a légi- a busz- vagy a vasútközlekedésben dolgozókról. A sztrájk ugyanis nem csupán, - és még csak nem is elsősorban - az elmaradottabb országok sajátja, mint azt Magyarországon sokan hiszik. Sőt, ha tovább megyünk azt is látnunk kell, hogy a sztrájkok nem feltétlenül politikai hovatartozás mentén szerveződnek. Elég csak Németországra gondolni, ahol hónapok óta tartanak a különböző sztrájkok, és senki nem vonja le ezekből azt a következtetést, hogy a demonstrálók Angela Merkel lemondását követelnék. A sztrájk egy érdekérvényesítési eszköz, se több, se kevesebb. Ezért nem szerencsés összemosni Magyarországon sem a sztrájkokat az ellenzéki pártokkal. Ezt már csak az a tény is alátámasztja, hogy ugyan a magyar léptékekkel mérve jelentősnek számított a múlt heti Liga-demonstráció, de azért gyaníthatóan többen szeretnék ma Magyarországon a kormány távozását, mint ahányan csatlakoztak a demonstrációhoz. Összehasonlítva a magyar sztrájkocskákat a külföldi megmozdulásokkal egy nagyon lényeges különbséget mindenképp ki kell emelnünk: míg nálunk arról folyik a vita, hogy hány órácskára álljon le a meló, addig külföldön az a kérdés, hogy hány napig tartson a demonstráció…

Csizma-országban nem vették fel a munkásbakancsot

Olaszországban a vasutasok már november 9-én jelezték egy kisebb, közel nyolc órás demonstrációval, hogy finoman szólva nem teljesen értenek egyet a nyugdíjkorhatár 57-ről 58-ra, majd később 60 évre történő tervezett emelésével (nálunk 62 év a határ…). Később több szakszervezet is csatlakozott a demonstrációkhoz, és a különböző megmozdulásokon összesen 700 ezer emberrel számoltak. Ehhez képest nevetségesnek tűnik a Liga szakszervezetek múlt heti demonstrációjára várt 10 ezres tömeg. Persze mondhatja mindenki, hogy Olaszországban nagyobb a népesség is. Igen valóban nagyobb (durván hatszor annyian vannak a taljánok, mint mi), na de azért nem hetvenszer akkora…

A csizma formájú országban a november eleji demonstrációk nem értek célt, ezért pénteken a vasutasok ismét nem vették fel munkásbakancsukat, és a munkabeszüntetéshez még több ágazat csatlakozott. A La Repubblica című római lap on-line kiadásának összeállításából kiderül, hogy a legrövidebb idejű a repülőgép-sztrájk volt, amelynek értelmében délelőtt 11 és délután 15 óra között szünetelt a légi forgalom. Emlékeztetőül: nálunk múlt héten csak két órás sztrájkocska volt a légi közlekedésben, hajnali kettőkor, ami leginkább az éjjeli baglyok repülésében okozhatott némi fennakadást…

Az olasz állami vasutaknál 9-től 17 óráig tartott a sztrájk, és a legtöbb nagyvárosban legalább 8 óra hosszat állt a tömegközlekedés. Van, ahol folyamatos volt a sztrájk, mint például Rómában, Nápolyban, Genovában, Bolognában vagy Palermóban, viszont Milánóban és Torinóban szakaszos volt napközben a munkabeszüntetés, míg Firenzében délután 15.15-től üzemzárásig álltak le a buszok. – Úgy gondolom ezt, már nevezhetjük sztrájknak!


A németek 31 százalékos béremelésért sztrájkolnak

Németországban a német vasúttársaság (DB) történetének egyik leghosszabb sztrájkakciója zajlik, immár hetek, sőt hónapok óta. November 15-én hajnali 2-től például, három napon át, november 17-én hajnali kettőig szüneteltették a munkát a német mozdonyvezetők egyik szakszervezetének, a GDL-nek a tagjai. Ők béremelésért küzdenek, és nem hat, nyolc, vagy tíz százalékért, ahogy nálunk szokás, hanem 31-ért, és a munkaadó egyszeri, 2 ezer eurós ( mintegy 500 ezer forintos) támogatási ajánlatát, és a bérek 10 százalékos megemelését a GDL még csak megfelelő tárgyalási alapnak sem tartotta. Az akciók már októberben elkezdődtek, és csak abban a hónapban több, mint 10 millió eurós kárt okoztak.



Franciaországban sem riadnak vissza a munkabeszüntetéstől

Ha sztrájkról van szó akkor bizony a franciák sem szórakoznak – no meg nem is dolgoznak. Az állami vállalatok speciális nyugdíjrendszerének reformja ellen ötnapos tömegközlekedési sztrájkkal tiltakoztak a munkavállalók. A francia közlekedési szakszervezetek azért sztrájkoltak, mert Nicolas Sarkozy elnök terve szerint eltörölnék a korkedvezményes nyugdíj rendszerét.



A francia munkavállalók átlagosan 40 évig fizetnek nyugdíjjárulékot, de néhány kiemelt terület dolgozói, mint például a tömegközlekedésben dolgozók, eddig átlagosan 37.5 évig fizették csak a hozzájárulást. A sztrájk alatt a belföldi 700 TGV-szuperexpresszből csak 250 közlekedett, Párizsban pedig csak minden ötödik metrószerelvény indult el. A buszoknak 85 százaléka, a villamosoknak pedig 40 százaléka nem közlekedett. Csak halkan kérdezem: el tudja valaki azt képzelni, hogy Budapesten öt napon keresztül csak minden ötödik metró induljon el? De természetesen a légi közlekedésben dolgozók sem maradtak ki a „jóból,” csak a munkából. Az Air France légi kísérőinek többsége öt napon keresztül nem emelkedett a levegőbe, hogy ezzel érjék el béreik emelkedését.

Milyen tanulság szűrhető le mindezek fényében a magyarországi sztrájkokra nézve? A leghatározottabban az, hogy mindenki másképp csinálja – másképp, mint mi, nem is kicsit…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását