A frissen végzett esélyegyenlőségi szakértők tanúsítványait Hiller István oktatási és kulturális miniszter, valamint Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter adta át.
A minisztérium közleménye szerint kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek és a roma gyermekek jobban hozzáférjenek a minőségi oktatáshoz. Céljuk az, hogy csökkenjen az iskolai szegregáció, és javuljanak az alacsony óvodáztatási arányok.
A szükséges szabályozási feltételek megteremtése mellett a tárca a lehető legszélesebb körben kívánja érvényesíteni a szegregációmentesség, valamint az esélyegyenlőség elveit. Így minden közoktatási fejlesztésnek figyelembe kell vennie ezeket a szempontokat.
A közlemény ismerteti, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv révén 2007 és 2013 között több százmilliárd forintos uniós fejlesztési forrás nyílik meg a magyar közoktatási rendszer tartalmi és infrastrukturális megújulására.
E forrásokhoz való hozzáférés kapcsán szintén elengedhetetlen, hogy a fejlesztések zárják, és ne növeljék az ollót a szegény hátterű és a tehetősebb gyermekek iskolai teljesítménye között. A közoktatási forrásokra pályázóknak a tárca útmutatója alapján kidolgozott esélyegyenlőségi helyzetelemzést és programot kell majd megalkotniuk.
Ehhez nyújtanak majd segítséget a szaktárca által kiképzett szakértők. Elsősorban azon településeken, ahol van legalább egy olyan intézmény, amelyben az átlagosnál magasabb a szegény gyermekek aránya, az esélyegyenlőségi szakemberek segítenek a fenntartóknak és intézményeknek a helyzetelemzések elkészítésében, valamint a programok mentorálásában.
Az elmúlt fél év alatt - több periódusban - összesen 81 esélyegyenlőségi szakértő kiképzésére került sor. A jelöltek a különböző tréningeken elsajátították a munkájukhoz szükséges tárgyalási, módszertani és kommunikációs készségeket.
A szakemberek a képzés végére birtokába kerültek az egyenlő bánásmód követelményével és az esélyegyenlőség biztosításával kapcsolatos jogszabályi ismereteknek, illetve a közoktatás rendszerével, valamint a halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók helyzetével kapcsolatos ismereteknek is.