Akkor úgy becsülték, hogy mintegy 200 000 vendégéjszaka veszett el. Sajnos olyan vendégkör is, aki Budapest kulturális kínálata miatt jött volna. Például a Tavaszi Fesztiválra, ami eléggé eltolódott időben ezektől az eseményektől, de sokan előre foglalnak szállást, koncertjegyeket és ezeknek a lemondása bizony megerősödött ebben az időszakban, valószínűleg a híradásokból következően. Egy részük aztán visszafordult (mégis eljött), mert aztán szerencsére konszolidálódott a helyzet. De ez nem is csoda, hiszen ha valahol azt látják, hogy egy autó ég az utcán, az nem ad túl pozitív képet. Ezt egyedül egy Párizs szintű attrakció tudja leküzdeni.
Hallottam olyanról, hogy a turisták inkább mennek Prágába vagy más környező országba, mivel ugyanazokat a szolgáltatásokat olcsóbban kínálják a kisebb adóknak köszönhetően. Hogy lehetne a versenyképesebbé tenni az országot?
Amikor beadtam a szakállamtitkári pályázatot, akkor a szakmai koncepciómban konkrétan azt vállaltam, hogy a magyar turizmus versenyképességét, amennyiben lesz rá lehetőségem, akkor három év alatt javítanám. Az országok versenyképességi index alapján készített rangsorában a negyvenedik helyről három év alatt megpróbálom Magyarországot öt hellyel előrébb tolni.
Az előrelépéshez nagyon sok beavatkozási pont van: az egyik a nemzeti turizmus marketing, De lehet az adócsökkentésről is vitát folytatni, jellemezően az ÁFA számít a versenyképesség, az ár-előny szempontjából értékelhető adónemnek. Értelemszerűen mindenki arra törekszik, hogy minél kevesebb adót kelljen fizetnie. Nemcsak önös érdekből, hanem a versenyképesség miatt is. Általában jó egy országnak az, ha - a jövedelmeknek minél kisebb részét centralizálják, és az illető, aki megtermelte, maga döntheti el, hogy mire fordítja.
Azt vállaltam és azt írtam, hogy 2008-9-ben nem látom reálisnak, hogy ez a 20 százalékos ÁFA jelentősen lecsökkenthető legyen. De középtávon, akár három éven belül, akár lehetséges ezt újragondolni.
Prága és több ország versenytárs, valóban, és a versenyképességnek egy nagyon fontos tényezője az adó, illetőleg az ár. Fontos tényező lesz majd az is, amikor már minden árunkat euróban fogjuk tudni megadni.
Számítanak arra, hogy több turista érkezik az unióból az euró bevezetését követően?
Ha a versenyképesség megfelelően javítható ezzel párhuzamosan, akkor igen. De nemcsak az unióból érdekes ilyenkor a forgalomnövekedés, hanem az euróövezeten kívülről is, ha valaki belép, akkor neki az egy előnyös dolog, hogy a különböző uniós országokban nem kell különböző valutákat használnia.
Annyira meg lehet szokni azt, hogy az ember átlép Ausztriába és attól kezdve euró van. Egy szoba ára egy négycsillagos szállodában például innentől fogva mindenütt euróban van kifejezve, összehasonlítható. És ez csak a hatékonyságbeli- és az adózásbeli különbségeket mutatja.
De azért más tényezők is vannak. Egy város esetében, mint mondjuk Budapestnél, számít a légi közlekedés kérdése is, hiszen nagy divat most a diszkont légitársaságokkal való városlátogató turizmus.