Fővárosi Önkormányzat
Milyen BKV járatmegszüntetések, járatváltozások várhatók idén?
Márciusig kell kidolgozni és elfogadni a BKV új paraméterkönyvét, amely lényegében a menetrendet és a járatokat meghatározza. Most az egyeztetések folynak a kerületekkel és a civil szervezetekkel, ezután alakul ki, mely járatokat érinti majd a változás.
A villamosközlekedésben milyen változások lesznek?
A villamosközlekedést érintő változások jórészt a metróépítkezéshez és a Szabadság híd felújításához kapcsolódóan már megtörténtek. Így például a 18-as villamos Észak-Buda, Hűvösvölgy és Dél-Buda, Savoya park között meghosszabbított útvonalon közlekedik, az 56-os villamos vonala is meghosszabbodott: Hűvösvölgy és Budafok, Városház tér között szállítja az utasokat. A két vonal egyrészt átvette a 47-es villamos dél-budai funkcióját, másrészt együtt adják a hűvösvölgyi vonal kiszolgálását is. Az 59-es villamos Szent János kórházig való meghosszabbításával a hűvösvölgyi vonal belső szakaszán, a Városmajorban segítjük a két gerincvonal forgalmát. Új villamos is indult a Fehérvári úti utasok kényelmesebb közlekedése érdekében: Batthyány tér és Forgalmi utca között 41A jelzéssel munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőben. Emellett idén várható az 1-es és a 3-as villamos vonalhosszabbításának kezdete, a jövőben pedig uniós források bevonásával szeretnénk összekötni a 17-es és 19-es villamosokat és meghosszabbítani őket a Műegyetem rakparton, valamint terveink szerint meghosszabbítjuk a 42-es villamos útvonalát is.
Mikor kezdődhet el az Aquincumi-híd építése?
Az Aquincumi hidat az állam építi, de ebben a ciklusban már nem indul el az építkezés. Demszky Gábor főpolgármester már azzal is elégedett, hogy egy új hidat megépít a kormány 2010-ig, korábban hiába kilincselt a főváros négy kormánynál, ígéretnél többet nem kapott a főváros.
GKM - Arzt Gergely
Mikor kerülhet sor a Ferihegyi gyorsvasút megépítésére?
A korábbi, a Keleti pályaudvarból történő vonatindításról szóló terveket a kormányzati negyed építése miatt felül kellett vizsgálni. Felmerült a Nyugati pályaudvarról, illetve felváltva a Nyugati és a Keleti pályaudvarról történő indítás lehetősége, elkészültek a kapcsolódó elemzések, igényfelmérések. A Kormányzati Negyedre vonatkozó legutóbbi döntés tükrében viszont az elképzelések és határidők újragondolása vált szükségessé. A távlati FEREX (Ferihegy expressz) részeként azonban már 2007-ben elkészült Ferihegy megálló néven (Szemeretelep vasúti megállóhoz közel) egy új állomás a ferihegyi repülőtér I-es terminálja mellett. A beruházásra a Budapest-Ferencváros-Vecsés vonalszakasz átépítési munkálatainak keretében került sor, mely uniós támogatással, az ISPA (környezetvédelmi és közlekedési beruházásokat támogató program), illetve a Kohéziós Alap forrásaiból valósult meg. Az új megállóban a Nyugati pályaudvarról Cegléd felé induló, illetve a ceglédi vonalról a Nyugati pályaudvarra közlekedő, menetrend szerinti elővárosi vonatok állnak meg. A Nyugati pályaudvar és Ferihegy megálló között félóránként közlekednek vonatok.
Mi a helyzet az elővárosi vasútfejlesztéssel?
2007-2013 között a közlekedés területén megkülönböztetett figyelmet élvez az ország nemzetközi összeköttetésének, valamint a régiók egymás közötti kapcsolatainak fejlesztése, illetve a környezetkímélő és az elővárosi közösségi közlekedési módok támogatása. A MÁV elővárosi fejlesztési programja keretében az elmúlt időszakban több nagy volumenű beruházásra került sor például Érd térségében, melyek forrását a vasúttársaság a Környezetvédelmi és Infrastrukturális Operatív Programhoz (KIOP) benyújtott vasútfejlesztési pályázaton nyerte el. A sikeres pályázat eredményeként Érd alsó állomáson, Érd felső és Érdliget megállóhelyen új utasforgalmi létesítmények épültek, illetve épülnek (utas-peron, perontető, vizuális és hangos utas-tájékoztatás). Érd alsó állomáson modern, a kor követelményeinek megfelelő, utas-barát környezetet alakított ki a vasúttársaság. Érdligetnél most készül a P+R parkoló. Érdligetnél és Érd alsónál új gyalogos aluljáró épült. Új megállóhelyet adtak át Barosstelep néven a nagytétényi Bartók Béla útnál (Nagytétény-Diósd és Budatétény között). A beruházások részeként - az esélyegyenlőség biztosításának szem előtt tartásával - mindenütt megújultak az utasforgalmi létesítmények is. A MÁV Pályavasút Üzletága az elővárosi program részeként elkezdte a Budapestre befutó 11 vasútvonalon a meglévő sebességkorlátozások jelentős részének felszámolását, a vonalak berendezéseinek korszerűsítését, felújítását.
A menetrendi fejlesztések mellett milyen egyéb fejlesztések várhatók?
A vasúti közlekedés vonzóvá tétele érdekében - a menetrendi fejlesztések mellett - a MÁV Zrt. felgyorsította járműfejlesztési programját. A személyszállítás területén a fókuszban álló budapesti elővárosi és városközi távolsági vonalakon tervezi a szolgáltatások minőségi javítását a személyszállító járműpark fejlesztése (járművek felújítása, használt, illetve új járművek beszerzése) révén. A Siemens Desiro dízel, Stadler FLIRT és Bombardier Talent villamos motorvonatok főként az elővárosi forgalomban közlekednek.
Mikorra fejeződhet be az M0-ás körgyűrű építése?
Az M0 hiányzó Északi szektorának építése 2011-2012-ben kezdődhet, ezt követően kerülhet sor a gyűrű bezárására a Nyugati szektor megvalósításával. Mindkét esetben elmondható, hogy a kivitelezést a természetvédelmi területek érintettsége, a magas beépítettség és a domborzati viszonyok egyaránt késleltethetik.
Meddig juthat el az építkezés ebben az évben, milyen építkezések lesznek a különböző szakaszokon?
Északi szektor
Az M0-ás Északi Duna-hídját 2008. augusztusában vehetik birtokba a közlekedők. A különleges formatervezésű híd Újpest és Budakalász között köti majd össze a M0-ás körgyűrűt. Az Árpád hídnál kétszer nagyobb 2x2 sávos Duna-híd nem csupán a főváros és az agglomeráció autóforgalmát csökkenti majd, de az ország közlekedésére is hatással lesz. A Duna felett 590 m hosszú ferdekábeles acélhíd, a Szentendrei Duna-ág felett 332 m hosszú acélhíd épül, az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 m. A teljes híd 5 hidat foglal magában.
Keleti szektor
Az M0 Keleti szektor hossza összesen: 26,5 km. A szektor megépítését az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszírozza 85%-ban, 15% saját rész. A pályázaton elnyert összeg 70 milliárd Ft értékű euro. Építése 3 szakaszban történik: 3. sz. főút - M3 autópálya közötti szakasz (8,9 km), 31. sz. főút - 3. sz. főút közötti szakasz (10,9 km), 4. sz. főút - 31. sz. főút közötti szakasz (6,7 km). A Keleti szektor átadása 2008-ban várható. A szektor 2x2 sávval és leállósávval épül, amennyiben ezt a forgalomnövekedés indokolja, helyenként 2x3 sávra bővíthető. Az M0 Keleti szektorának megépülése tehermentesíti a főváros sűrűn lakott külső területeit és a környező településeket a nehézgépjárművek forgalmától. A helyiek számára közel hozza a Ferihegyi repülőteret és az északi-északkeleti országrész elérhetőségét biztosító M3 autópályát.
Déli szektor
Az M0 körgyűrű az M1-M5 autópálya között jelenleg 2x2 sávos autóútként üzemel. 2x3 sávosra bővítése és a meglévő sávok teljes felújítása szerepel a 2007-13 közötti időszak fejlesztéseit tartalmazó Közlekedési Operatív Programban, a beruházás 2008-ban elindul. Ennek során az M1 autópálya és az 51. számú főút között a meglévő szakasz bővítése történik, az 51. számú főút és az M5 autópálya közötti szakasz új nyomvonalon épül ki, és csatlakozik a már megépült, M5 autópálya és 4. számú főút közötti szakaszhoz.
A felsorolt fejlesztéseknek köszönhetően kevesebb kamion szeli majd át a fővárost és a környező településeket, csökken a forgalmi terhelés, a légszennyezettség. A Budapesten átmenő forgalom hozzávetőleg 20%-kal csökkenhet.