2024. november 25. - Katalin

Kommunikációs hadviselés

A népszavazás március 9-én lesz, de már most azt találgatja mindenki, hogy milyen eredményt hozhat ez, és milyen hatásai lehetnek. Arról viszont, hogy mekkora üzlet a népszavazás, és hogy milyen kommunikációs hadviselésre számíthatunk ennek kapcsán, sokka
2008. január 29. kedd 07:30 - Pór Károly

A televíziókban milyen hangsúlyt kaphat a téma? Az MSZP-nek például érdekében állhat-e a minél több médiaszereplés, hiszen minél többet szerepelnek, annál inkább előtérbe kerülhet a téma, annál többen mehetnek el szavazni, az pedig nem biztos, hogy nekik jó.

Az evidens, hogy mozgósítania elsősorban a Fidesznek kell, ezért a sok szereplés valóban egy veszélyforrás lehet az MSZP számára. Azt nem tudom, hogy a kereskedelmi televíziók milyen mértékben folynak bele a kampányba, de az állami tv folyamatosan napirenden tartja a témát.

Az idő rövidsége szülhet még érdekes helyzeteket. Előfordulhat, hogy valamelyik kereskedelmi televízió, vagy valamelyik mobilszolgáltató, egyik vagy másik pártnak hátat fordít, és nem lesz hajlandó hirdetési, megjelenési lehetőséget biztosítani, mondván, hogy az általa képviselt oldal számára kedvezőtlen lenne?

Ilyen megfontolás elméletileg előfordulhat, de annyira egyik cég sem szűklátókörű, hogy a saját piaci érdekeit, vagy a hosszú távú lehetőségeit figyelmen kívül hagyja, és teljesen elzárkózzon egyik, vagy másik oldaltól. Saját kapcsolatrendszereikből fakadóan határozhatják meg a különböző pártok hirdetéseinek arányát.

Van olyan szabályozás, ami kizárja azt, hogy az olyan kampányokat, mint amilyen a kormány „Magyarország benned van” című kampánya, ne lehessen összemosni a népszavazással?

A kormány költségvetése szabályozva van az állami költségvetésben, az viszont nincs meghatározva, hogy ilyen jellegű kampánykommunikációra mennyit költhet a kormány – a kormány dönti el, melyik projektre mekkora összegeket fordít az elfogadott költségvetés terhére. A demokratikus rendszer egyik erőssége, hogy nagyon sok különböző szabályozás érvényes egyszerre, melyek direktben nem teszik lehetővé az ilyen összemosásokat.

Nyilvános tévévitákra mennyire kell számítanunk? Az elmúlt napokban ugye felröppent már a hír, hogy Orbán vitázna Gyurcsánnyal, majd ezt cáfolták. Kinek állhat érdekében egy televíziós vita?

Nem biztos, hogy egy nyilvános csatározást fel akarna vállalni a miniszterelnök, hanem elképzelhető, hogy azt a sokszor a saját pártja érdekeit is sértő kommunikációt viszi tovább, miszerint ő egyedül kiáll a nyilvánosság elé és elmagyarázza a saját szája íze szerint a dolgokat. Egyébként arra mindenképp számíthatunk, hogy akár csak az országgyűlési választások esetében, ezúttal is lesznek a pártok egyes prominens személyiségei között viták. Valójában egyik félnek sincs szüksége egy televíziós vitára, inkább a párton belül leosztott kártyák alapján folytatják tovább a kommunikációt elsősorban saját szavazóik irányában.

A kampánykörutak megszervezése hogyan történhet majd, hiszen ilyen rövid idő alatt nem lehet mindenhova eljutni? Kik vehetnek részt a kampányokban?

Ha az elmúlt egy évet megnézzük, akkor azt láthatjuk, hogy Gyurcsány és az MSZP nem igazán kommunikált a saját támogató bázisával. Részben ezért is zuhanhatott ekkora mélypontra a támogatottsága. Így most sokkal inkább a saját bázisához próbál elsősorban szólni a szocialista párt.

Tehát akkor ránéznek a térképre, és elindulnak Pécsre, Szegedre, Nyíregyházára, és nem mennek mondjuk Debrecenbe.

Igen, valószínűsíthetően azokat a városokat fogja felkeresni Gyurcsány, illetve a párt más vezető személyiségei, ahol nagyobb támogatottsággal bírnak, míg például Debrecenben csak a helyi politikusok kampányolnak majd.

A Fidesznek hogyan célszerű megszólítania a szavazókat, hiszen neki nem biztos, hogy elég ha csak a saját bázisához szól?

Egyrészt minél több Fidesz-szimpatizánst szeretnének elvinni a szavazásra, másrészt minden elégedetlen embert szeretnének megszólítani. Ezt láthattuk már az aláírásgyűjtés, és az előkampány során is, ahol az emberekkel való direkt kommunikációra építettek. A helyszíneket és a szereplőket illetően az látszik, hogy Tarlós szinte mindenhová megpróbál eljutni. Ez – az idő rövidsége okán is – az elektronikus média segítségével lesz megvalósítható, tehát sokszor nyilatkozik majd a tv-ben. Valószínűsíthető, hogy a nagyobb városokban a Fidesz más meghatározó személyiségei, köztük Orbán Viktor is megjelenik majd.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását